Dressyr hingst till Cortez sto!

Sv: Dressyr hingst till Cortez sto!

Risken är väl att han lämnar stort. Jag betäckte med honom 00 med ponnymamma (145) och avkomman blev 160. Mamman hade superskalle och avkomman var väl helt okej men inte alls i närheten av sin mor.

Kan stå ut med det stora;) Men hur menar dem med skarpa avkommor?

Jag hopptränade tillsammans med en Warsteineravkomma, vet inte om den var typisk (det sade iofs tränaren, som sett många Warsteinerhästar). I alla fall så var den rätt skarp, i meningen att den sa ifrån ordentligt (stegrade, bockade, försökte få av ryttaren) om det var något den inte ville göra. Listan på saker den inte ville göra var ofta ganska lång: gå över vattenmatta, hoppa ett bestämt hinder, fatta galopp på angivet ställe, osv. När den väl hoppade gjorde den det ganska bra med tanke på att det var en dressyrhäst, och den var flott och snygg att se på (rödfux med bläs och vita tecken, som många W-avkommor).

Enligt ägaren hade den alltid varit så, och den var likadan oavsett vem som satt på ryggen. De andra hästarna (som hade varierande stam och bakgrund) var betydligt mer benägna att acceptera den uppgift de skulle lösa, än den här som blev stressad/rädd och arg. Men fin häst i övrigt, som sagt.

Då går han bort helt;)

Kikat på Hampton e His Highness. Å vad läcker! Kanske inget jag flyger med frambenen. Men räcker för lilla mig;)

Jag ska använda Hampton på mitt sto iår har jag tänkt, ska bli spännande att se vad som kommer ut av det. Gillar His Highness väldigt mycket, och om jag ska vara ärlig så är extrema frambensrörelser inget som faller mig i smaken alls, jag är nog en av få som inte riktig uppskattar Totilas... *duckar* Men så är jag ju fälttävlansryttare och inte dressyrryttare så jag ska väl bara va tyst på det ämnet :D

Så är hingstvalet tillslut klart! Det blir Dalwhinnie 1180. Nättare typ, och under 170 i mkh. Med bra omdömen och en stam som tilltalar både mig och sto ägare!

Dalwhinnie är en kanon fin hingst som dessutom har väldigt trevliga meriter. Jag såg honom nu senast på hingsttävlingarna i samband med bruks och han imponerar med det mesta, han har riktig hingstutstrålning till att börja med, förutom fina gångarter, ridbarhet och ett temperament som iaf från läktaren ser väldigt trevligt ut. Men jag skulle nog inte kalla honom för en nättare typ.

Håller med Cirkus att han inte direkt är supernätt, men i jämförelse med Cortez så är han det definitivt;). Tycker det är ett jättetrevligt hingstval, framförallt för att Dahlwinnie verkar ha ett mycket trevligt psyke:).

Dalwhinnie är en kanon fin hingst som dessutom har väldigt trevliga meriter. Jag såg honom nu senast på hingsttävlingarna i samband med bruks och han imponerar med det mesta, han har riktig hingstutstrålning till att börja med, förutom fina gångarter, ridbarhet och ett temperament som iaf från läktaren ser väldigt trevligt ut. Men jag skulle nog inte kalla honom för en nättare typ.

Nu jämför jag med stot och då är han nättare;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 742
Avel Letar efter tips och råd angående betäckning av vårt sto Cornelia (31) inför år 2016. Cortez är fadern, Morfar Ceylon. Stoet är 164 cm...
Svar
5
· Visningar
1 628
Senast: Concett
·
Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 760
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: AmyPond
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama