Estivuz

Trådstartare
Sitter och kollar tävlingsterminen och ser att Örebro Fältrittklubb har tävlingar i september. Hur är deras enstjärniga bana? Jämn? "svår/lätt?"

Sv: Örebro

Sitter och kollar tävlingsterminen och ser att Örebro Fältrittklubb har tävlingar i september. Hur är deras enstjärniga bana? Jämn? "svår/lätt?"

Det är deras 1:a 1*, och tror jag deras 3:e år med terrängmomentet på Karlslund. Finns en del klurigheter i terrängen som ställer frågan både i deb och lätt även för de lite mer rutinerade hästarna. Om det regnat en del innan blir det rätt "soppigt" i terrängen. Trevlig tävlingsplats med allt rätt samlat, tyvärr ser man bara en del av terrängen som publik.

Okej, de har alltså inte haft fälttävlan där så länge? Jag har aldrig varit där, funderar på om jag ska starta botkyrkas enstjärniga eller ngn annan. Botkyrka har vi ju tränat en massor på, men tränaren tyckte den kunde vara ganska knixig och dessutom går min häst inte alls bra i Botkyrka på tävling.

Alternativet blir att jag åker till Åkerbo, tyckte deras enstjärniga som var i maj i år verkade bra. Men de kanske ändrar den till hösten.

Haha, jag funderar i precis samma banor som du ;)
Fast jag har nog nästan bestämt att anmäla till 1* i Örebro :) Min pålle och jag har ju iofs sett en hel del både en- och tvåstjärniga banor tidigare, men det börjar bli ett tag sen nu :o

Jag rider lätt klass i Botkyrka iaf, min senaste enstjärniga där slutade med en störtdykning i ett dike före tredje hindret :angel: så vi lägger ribban lite lagom lågt i år. Det är dessutom nästa tävling för oss eftersom vi missar både boxholm o mantorp :cry:

Jag funderar på om jag ska till Örebro öht. Känns lite sådär just nu, men jag rider 100-klassen i sådant fall.

Hur kommer det sig att ni missar boxholm o mantorp?

Nu har jag läst Hoforstråden, så jag förstår att du tvekar. Vänta tills det känns riktigt bra några tävlingar i rad innan du går upp en klass tycker jag. Låter ju inte som om det är höjden på hindrena eller så som är erat problem just nu.
Får du samma problem på träningar?

Min pålle har kliat sig på en krok till en vattenhink och skurit upp sitt ögonlock och är sydd + fått antiinflammatoriskt för det så han får inte tävla på ett tag.
Är dock hur pigg och glad som helst och ögat ser riktigt bra ut :)

Nu har jag läst Hoforstråden, så jag förstår att du tvekar. Vänta tills det känns riktigt bra några tävlingar i rad innan du går upp en klass tycker jag. Låter ju inte som om det är höjden på hindrena eller så som är erat problem just nu.
Får du samma problem på träningar?

Min pålle har kliat sig på en krok till en vattenhink och skurit upp sitt ögonlock och är sydd + fått antiinflammatoriskt för det så han får inte tävla på ett tag.
Är dock hur pigg och glad som helst och ögat ser riktigt bra ut :)

Precis, höjden är inga problem, inte heller när det blir tekniskt svåra banor med många kombinationer osv. Min häst är trots allt väldigt lydig i terrängen - när han vill! :d Anledningen till att jag gärna hade ridigt någon enstjärnig i år är för att få lite fler tävlingar, på olika nivåer och banor, att välja på nästa år.
Men vi väntar, har ingen brådis med att få upp honom i klasserna.
Har aldrig de här problemen på träning. Då är det alltid vi som får vara draghjälp åt de mer orutinerade osv. Han går som tåget då, är väldigt hinderklok och tar själv tag i hindren och löser problemen. Tränarna jag rider för säger alltid att han blivit så himla mogen och duktig på de åren jag ridit fälttävlan på honom.. Så det är svårt, för jag kan träna hur mkt vattenhinder som helst, osv, men det är aldrig något problem.
Det är därför jag försöker komma ut på så mkt tävlingar som möjligt, oavsett klass egentligen - bara för att han ska få rutin och det här snart förhoppningsvis skall släppa.
O ibland får jag verkligen lust att anlita nån riktigt duktig fälttävlansryttare som kan starta honom några klasser, men av erfarenhet så vet jag att han är en väldigt speciell häst, som kastat av belgiska beridare och alla möjliga.. Plus att jag vill inte få höra av någon proffsryttare att jag borde ge upp fälttävlanskarriären på den här hästen.

Usch! Det där med ögat låter inte roligt. Vet en häst som gjorde en liknande sak med en sån där krok, han kliade nosryggen på den och fick världens jack så man såg in till benet. :crazy: Men vad skönt att det inte verkar vara någon fara med ögat. Hur går det med flugor o sånt?

Men vi väntar, har ingen brådis med att få upp honom i klasserna.
Det är därför jag försöker komma ut på så mkt tävlingar som möjligt, oavsett klass egentligen - bara för att han ska få rutin och det här snart förhoppningsvis skall släppa.

Men varför rider du inte några debutant nu då så det riktigt släpper o sen går tillbaka till 100? Det var ju inte så att du hade ridit mängder med debutant innan du gick upp så egentligen tycker jag inte det är konstigt om han är lite frågande. Det är ett mycket större steg mellan 90-klass o 100 än vad många tror. Det är inte som att gå från 1-meters hopp till 110.

O ibland får jag verkligen lust att anlita nån riktigt duktig fälttävlansryttare som kan starta honom några klasser. Plus att jag vill inte få höra av någon proffsryttare att jag borde ge upp fälttävlanskarriären på den här hästen.

Men hur tänkte du nu???:confused: Om nu ett proffs skulle avråda dig från att fortsätta med denna hästen av någon anledning då kanske du skulle ta till dig det istället? Sen säger inte jag att så är fallet utan jag bara undrar hur du tänkte?

Jag såg ju honom i Hofors o han hoppar bra. Inte överbra som en riktigt hopphäst utan ok-bra som en fälttävlanshäst. Sen är han ju den tyngre typen av häst men det är en annan sak. Men utifrån det som jag såg verkade han ju inte vara klar i huvudet för 100-klass, du fick ju driva väldigt mycket o även ryta på honom på många hinder. Och lägger man därtill dina avsittningar på rätt många tävlingar i år så blir nog summa summarum att han behöver "traggla" 90-klass ett tag igen så han tar tag mer själv i hindren o så det känns riktigt lätt för honom.

Det är ju det som är så himla bra med fälttävlan, att man kan gå ned nån klass o börja om o fixa till suget o känslan!:banana:

Men varför rider du inte några debutant nu då så det riktigt släpper o sen går tillbaka till 100? Det var ju inte så att du hade ridit mängder med debutant innan du gick upp så egentligen tycker jag inte det är konstigt om han är lite frågande. Det är ett mycket större steg mellan 90-klass o 100 än vad många tror. Det är inte som att gå från 1-meters hopp till 110.

Han har gått många debutant felfritt och utan problem. Vi har även ridit en debutant i år, på runsten, med stopp på det löjligt enkla vattnet.

Men hur tänkte du nu???:confused: Om nu ett proffs skulle avråda dig från att fortsätta med denna hästen av någon anledning då kanske du skulle ta till dig det istället? Sen säger inte jag att så är fallet utan jag bara undrar hur du tänkte?
- Nja, nu blev det missförstånd. Det jag menar är att den här hästen har haft en "monsterstämpel" över sig och det är många som ifrågasatt hur jag orkat med honom. Därför vore det tråkigt att höra att allt jobb jag lagt ner är onödigt, eftersom han " kanske aldrig kommer bli bra".

Jag såg ju honom i Hofors o han hoppar bra. Inte överbra som en riktigt hopphäst utan ok-bra som en fälttävlanshäst.

Hoppa kan han, river väldigt sällan i vanlig banhoppning, går stadiga 1,20 och tränar 1,30. Inte startad 1,30 enbart på grund av tidsbrist och att jag fokuserat på Ft-biten.

Sen är han ju den tyngre typen av häst men det är en annan sak. Men utifrån det som jag såg verkade han ju inte vara klar i huvudet för 100-klass, du fick ju driva väldigt mycket o även ryta på honom på många hinder. Och lägger man därtill dina avsittningar på rätt många tävlingar i år så blir nog summa summarum att han behöver "traggla" 90-klass ett tag igen så han tar tag mer själv i hindren o så det känns riktigt lätt för honom.

Rytandet var ny taktik, som hjälpte en del. :) I år har jag bara suttit av en gång! O det var igår ;) Att jag satt av på en vanlig banhoppnings-grav på framridningen till runsten är en annan femma ;) Men jag förstår vad du menar.

Största anledningen till att han är så stoppig i terrängen är att han vill tillbaka till de andra hästarna - o det är en grej som kommit av (min egen teori) att förra ägaren var livrädd och knappt vågade rida ut på honom och när hon väl gjorde det så var det korta tyglar, bromsen i och med sällskap av annan lugn häst. Ingen galopp på fältet där inte.

I början när jag fick honom gick han inte att rida ut på. Red man med någon bockade han och kastade sig in i träd osv. Red man ensam skyggade han för marken, tvärvände 180 grader och galopperade hemåt. Det finns inte en enda ryttare som ridit honom utan att ha åkt i backen. Det är en väldigt skarp häst - i kombination med att han inte är helt säker på sig själv när han blir ensam.
För 4 år sedan hade jag inte en tanke på att jag skulle kunna ta ut den hästen på en terrängbana..

Ok då förstår jag bättre!:laugh: Men hävdar ändå med en åsnas envishet att har man problem så bör man gå ned i klasserna o lösa problemen. Kolla PF, för några år sen gick hennes häst först som en klocka, han fullkomligt rann över alla hinder men sen fick hon problem. Efter en tids bortavaro från FT (den arma kraken försökte hjärntvätta sig själv att dressyr var kul på heltid....:angel::devil:) så har hon nu startat först några debutant o sen några 100-klasser med strålande resultat.

Jag tror mycket på att låta just FT-hästar börja om, desto snabbare kommer man sen uppåt när hindertyps problemet är löst på låg nivå.

Sen efter att vi träffades igår så vet jag ju att du är inne på samma linje o jag hoppas verkligen att han tar sitt förnuft till fånga så ni får avsluta tillsammans över mållinjen!:bump:

Ok då förstår jag bättre!:laugh: Men hävdar ändå med en åsnas envishet att har man problem så bör man gå ned i klasserna o lösa problemen. Kolla PF, för några år sen gick hennes häst först som en klocka, han fullkomligt rann över alla hinder men sen fick hon problem. Efter en tids bortavaro från FT (den arma kraken försökte hjärntvätta sig själv att dressyr var kul på heltid....:angel::devil:) så har hon nu startat först några debutant o sen några 100-klasser med strålande resultat.

Jag tror mycket på att låta just FT-hästar börja om, desto snabbare kommer man sen uppåt när hindertyps problemet är löst på låg nivå.

Sen efter att vi träffades igår så vet jag ju att du är inne på samma linje o jag hoppas verkligen att han tar sitt förnuft till fånga så ni får avsluta tillsammans över mållinjen!:bump:

Samma för min dotter som för PF. Vi har gått ner i klasserna men det inte hjälpt varför vi valt att ta en time out med fltv och satsar på hoppningen nu:o. Så får vi se om hästen mognar på sig.
Så mitt råd till dig är att gå ner till deb och se hur det funkar. Fltv är trots allt inte en helt ofarlig sport:grin:.

Jag har ju sett din häst till och från sen han var 3-4 och jag kan ju bara intyga att du har gjort ett otroligt jobb. (vi var nog inte många som faktiskt trodde på dig när du skaffade den där, men vi har blivit motbevisade ;):bow:).

Nåt inlägg i debatten om * eller deb blir det inte från min sida, men jag vill bara att du ska veta at hursomhelst så har du gjort ett fantastiskt jobb med en häst som andra inte ville ta i med tång och det ska du ha en stor eloge för.

(antar att du kanske inte vet vem jag är, men det är Kristin som hade lilla gråa Shadow på veda och sen på SW. + lite andra ponnyer/hästar på SW sen)

*kl*

Jag funderar på att anmäla mig till 90 klassen så bevakar tråden spänt ;)

Någon som vet mer hur tävlingarna brukar vara där?

Med tanke på hur din fina fina Tiller rann över hindren i Hofors så är det bara för dig att anmäla o åka!

Jag såg dig från början till slut i Hofors o måste säga::bow::bow: för mycket snygg ridning på ovanlig pålle!

Jag har ju sett din häst till och från sen han var 3-4 och jag kan ju bara intyga att du har gjort ett otroligt jobb. (vi var nog inte många som faktiskt trodde på dig när du skaffade den där, men vi har blivit motbevisade ;):bow:).

Nåt inlägg i debatten om * eller deb blir det inte från min sida, men jag vill bara att du ska veta at hursomhelst så har du gjort ett fantastiskt jobb med en häst som andra inte ville ta i med tång och det ska du ha en stor eloge för.

(antar att du kanske inte vet vem jag är, men det är Kristin som hade lilla gråa Shadow på veda och sen på SW. + lite andra ponnyer/hästar på SW sen)

Tack, det där inlägget värmde mitt i allt elände! :bow: Jag vet precis vem du är, shadow minns jag mycket väl! :)
Jag ska kämpa vidare med mitt monster, för det är verkligen så att när man får honom med sig så är han en underbar häst.

:) Ja, som sagt, det blir troligen Örebro, baståsen och Ryttis nu. Alternativt bara baståsen och ryttis. Skall rådgöra lite med tränare osv. Sen vetti sjutton vad vi ska göra i vinter :D jag kanske får tänka om och börja förbereda oss för den där 130-debuten i stället. Men usch så tråkigt!

Med tanke på hur din fina fina Tiller rann över hindren i Hofors så är det bara för dig att anmäla o åka!

Jag såg dig från början till slut i Hofors o måste säga::bow::bow: för mycket snygg ridning på ovanlig pålle!

Och bäst stilpoäng av alla hade hon också :bow: får ju en stolt lägerfröken inflika

Nu är de ju såhär att jag har ju knappt någon aning vilka alla är här på fälttävlan forumet så nästa gång ni ser mig är det bäst för er att ni kommer och säger hej och ger min fina fina häst en morot ;) haha

Tack så mycket :o själv e jag inte alls nöjd med dressyren och hoppningen ja, jag vet inte, vi tog oss igenom. :o terrängen kändes desto bättre :)

Lilleman får åka dit till 100-klassen, det är ju inte så långt för hans matte att åka upp...:p

(enligt egen utsago måste hon ju vara med om det skall gå bra :angel:)

Så det blir väl tufft i Uppsala :eek: tur att han bara skall gå 90-klass där :devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
933
Senast: Fille
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 435
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka