Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sitter och kollar tävlingsterminen och ser att Örebro Fältrittklubb har tävlingar i september. Hur är deras enstjärniga bana? Jämn? "svår/lätt?"
Nu har jag läst Hoforstråden, så jag förstår att du tvekar. Vänta tills det känns riktigt bra några tävlingar i rad innan du går upp en klass tycker jag. Låter ju inte som om det är höjden på hindrena eller så som är erat problem just nu.
Får du samma problem på träningar?
Min pålle har kliat sig på en krok till en vattenhink och skurit upp sitt ögonlock och är sydd + fått antiinflammatoriskt för det så han får inte tävla på ett tag.
Är dock hur pigg och glad som helst och ögat ser riktigt bra ut
Men vi väntar, har ingen brådis med att få upp honom i klasserna.
Det är därför jag försöker komma ut på så mkt tävlingar som möjligt, oavsett klass egentligen - bara för att han ska få rutin och det här snart förhoppningsvis skall släppa.
O ibland får jag verkligen lust att anlita nån riktigt duktig fälttävlansryttare som kan starta honom några klasser. Plus att jag vill inte få höra av någon proffsryttare att jag borde ge upp fälttävlanskarriären på den här hästen.
Men varför rider du inte några debutant nu då så det riktigt släpper o sen går tillbaka till 100? Det var ju inte så att du hade ridit mängder med debutant innan du gick upp så egentligen tycker jag inte det är konstigt om han är lite frågande. Det är ett mycket större steg mellan 90-klass o 100 än vad många tror. Det är inte som att gå från 1-meters hopp till 110.
Han har gått många debutant felfritt och utan problem. Vi har även ridit en debutant i år, på runsten, med stopp på det löjligt enkla vattnet.
Men hur tänkte du nu??? Om nu ett proffs skulle avråda dig från att fortsätta med denna hästen av någon anledning då kanske du skulle ta till dig det istället? Sen säger inte jag att så är fallet utan jag bara undrar hur du tänkte?
- Nja, nu blev det missförstånd. Det jag menar är att den här hästen har haft en "monsterstämpel" över sig och det är många som ifrågasatt hur jag orkat med honom. Därför vore det tråkigt att höra att allt jobb jag lagt ner är onödigt, eftersom han " kanske aldrig kommer bli bra".
Jag såg ju honom i Hofors o han hoppar bra. Inte överbra som en riktigt hopphäst utan ok-bra som en fälttävlanshäst.
Hoppa kan han, river väldigt sällan i vanlig banhoppning, går stadiga 1,20 och tränar 1,30. Inte startad 1,30 enbart på grund av tidsbrist och att jag fokuserat på Ft-biten.
Sen är han ju den tyngre typen av häst men det är en annan sak. Men utifrån det som jag såg verkade han ju inte vara klar i huvudet för 100-klass, du fick ju driva väldigt mycket o även ryta på honom på många hinder. Och lägger man därtill dina avsittningar på rätt många tävlingar i år så blir nog summa summarum att han behöver "traggla" 90-klass ett tag igen så han tar tag mer själv i hindren o så det känns riktigt lätt för honom.
Rytandet var ny taktik, som hjälpte en del. I år har jag bara suttit av en gång! O det var igår Att jag satt av på en vanlig banhoppnings-grav på framridningen till runsten är en annan femma Men jag förstår vad du menar.
Största anledningen till att han är så stoppig i terrängen är att han vill tillbaka till de andra hästarna - o det är en grej som kommit av (min egen teori) att förra ägaren var livrädd och knappt vågade rida ut på honom och när hon väl gjorde det så var det korta tyglar, bromsen i och med sällskap av annan lugn häst. Ingen galopp på fältet där inte.
I början när jag fick honom gick han inte att rida ut på. Red man med någon bockade han och kastade sig in i träd osv. Red man ensam skyggade han för marken, tvärvände 180 grader och galopperade hemåt. Det finns inte en enda ryttare som ridit honom utan att ha åkt i backen. Det är en väldigt skarp häst - i kombination med att han inte är helt säker på sig själv när han blir ensam.
För 4 år sedan hade jag inte en tanke på att jag skulle kunna ta ut den hästen på en terrängbana..
Ok då förstår jag bättre! Men hävdar ändå med en åsnas envishet att har man problem så bör man gå ned i klasserna o lösa problemen. Kolla PF, för några år sen gick hennes häst först som en klocka, han fullkomligt rann över alla hinder men sen fick hon problem. Efter en tids bortavaro från FT (den arma kraken försökte hjärntvätta sig själv att dressyr var kul på heltid....) så har hon nu startat först några debutant o sen några 100-klasser med strålande resultat.
Jag tror mycket på att låta just FT-hästar börja om, desto snabbare kommer man sen uppåt när hindertyps problemet är löst på låg nivå.
Sen efter att vi träffades igår så vet jag ju att du är inne på samma linje o jag hoppas verkligen att han tar sitt förnuft till fånga så ni får avsluta tillsammans över mållinjen!
Jag har ju sett din häst till och från sen han var 3-4 och jag kan ju bara intyga att du har gjort ett otroligt jobb. (vi var nog inte många som faktiskt trodde på dig när du skaffade den där, men vi har blivit motbevisade ).
Nåt inlägg i debatten om * eller deb blir det inte från min sida, men jag vill bara att du ska veta at hursomhelst så har du gjort ett fantastiskt jobb med en häst som andra inte ville ta i med tång och det ska du ha en stor eloge för.
(antar att du kanske inte vet vem jag är, men det är Kristin som hade lilla gråa Shadow på veda och sen på SW. + lite andra ponnyer/hästar på SW sen)
Ok då förstår jag bättre! Men hävdar ändå med en åsnas envishet att har man problem så bör man gå ned i klasserna o lösa problemen. Kolla PF, för några år sen gick hennes häst först som en klocka, han fullkomligt rann över alla hinder men sen fick hon problem. Efter en tids bortavaro från FT (den arma kraken försökte hjärntvätta sig själv att dressyr var kul på heltid....) så har hon nu startat först några debutant o sen några 100-klasser med strålande resultat.
Jag tror mycket på att låta just FT-hästar börja om, desto snabbare kommer man sen uppåt när hindertyps problemet är löst på låg nivå.
Sen efter att vi träffades igår så vet jag ju att du är inne på samma linje o jag hoppas verkligen att han tar sitt förnuft till fånga så ni får avsluta tillsammans över mållinjen!
Med tanke på hur din fina fina Tiller rann över hindren i Hofors så är det bara för dig att anmäla o åka!
Jag såg dig från början till slut i Hofors o måste säga: för mycket snygg ridning på ovanlig pålle!
Med tanke på hur din fina fina Tiller rann över hindren i Hofors så är det bara för dig att anmäla o åka!
Jag såg dig från början till slut i Hofors o måste säga: för mycket snygg ridning på ovanlig pålle!
Och bäst stilpoäng av alla hade hon också får ju en stolt lägerfröken inflika