Ordo Equester venus dressyrsadel

Cupcake

Trådstartare
Skulle gärna vilja höra från någon som har erfarenheter hur den är att rida i. Det står att den har smal midja och skålformat säte, vad innebär skålformat?

Hur är den i bommen? Svängd eller rak? Hur bred är kanalen`

Mjuk att rida i? Vad är det för stoppning?

Hur känns knästöden? Vill inte ha för stora då mina skänklar lätt åker bakåt när knästöden är för stora.

Tycker att den verkar bra och ligger i rätt prisklass, men vill veta mer! /c

Sv: Ordo Equester venus dressyrsadel

I stallet hos min tränare hänger det många. Tränaren själv har 2 st och sen har alla inackorderingar (5st) och flera elever till hen. Ryttarna är både män och kvinnor i olika storlek och höstarna är alla olika.
Så min objektiva syn är att det är en sadel som passar många hästar och ryttare! Bra pris och kvalitén är över förväntat! Färgen håller!
Den äldsta i stallet är 3år och går flera tim om dagen utan att någonsin blivit putsad!

Men smake är som baken, Jag själv tycker inte om sadeln, passar mig inte alls.
För djup(kossar underlivet)
För hal
För stora knästöd

Sv: Ordo Equester venus dressyrsadel

Hej!
Jag har en Ordo Equester Venus och jag tycker mycket om min sadel. Upplever den inte som särskilt djup för att vara en dressyrsadel, och den är smal i midjan.

Min häst har en kort, rak, takformad rygg och den ligger bra på honom. Ett plus är ju att man också kan värma om bommen.

Sadeln var inte särskilt mjuk att sitta i som ny, men när den är inriden är den lagom tycker jag. Inte jättemjuk, men enligt mig ska inte en sadel vara en soffa utan man ska kunna känna sina sittben ordentligt.

Den har relativt stora stöd, men stöden har en bra form (för mina ben iaf) och är ganska korta, jag hade också problem med att underskänkeln åkte bak vid för stora stöd men de hamnar rätt i denna sadeln.

Fin i lädret och känns hållbar! Jag har haft min sadel 1 år i juni.

/Emma

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 153
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Min Prestige Leonardo är för uppbyggd bak och för smal i kanalen för hästen vi lagt den på, så jag spånar på möjliga "efterträdare"...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: caballus
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 060
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka