Jag satt och funderade lite på det här... Jag tänker att trots lågt förtroende verkar de fortfarande vara många människors (sett till upplaga/klick) primära nyhetskälla. Behöver de verkligen göra något åt förtroendesiffror när de ändå har så stor genomslagskraft? Jag upplever inte att Aftonbladet publicerar så mycket mer direkta felaktigheter än någon annan nyhetskanal, snarare handlar det väl om vinkling och ton. Kort sagt: lågt förtroende är bara ett problem om folk slutar läsa. Och varför gör man inte det (slutar läsa alltså) om det nu finns ett så lågt förtroende för nyhetskällan?
Detta kan eventuellt vara en av mina grundare analyser, men: Jag tror att folk gillar Aftonbladet. Det är lättillgängligt, går snabbt och är lättsmält samtidigt som man ändå får koll på det viktigaste och kan hänga med i diskussionerna kring fikabordet. Samtidigt är det lite "fult" att gilla kvällspressen, och därför legitimerar man sitt läsande genom att visa att man ändå är medveten om att det inte är The Economist man konsumerar. Och sen, jag vet inte... Jag tycker ändå att väldigt många verkar köpa allt de läser med hull och hår? Det ser man ju till och med här på Buke, där folk orerar kring en artikel som sedan visar sig ha missuppfattats eller hårdvinklats. Apropå förtroende för källan, alltså...