Ord ni inte står ut med?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare hier
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 202
  • Visningar Visningar 79 320
Sv: Ord ni inte står ut med?

I MIN VÄRLD utrycker "jag kan tycka" mer osäkerhet än "jag tycker". Enligt mig, alltså.

I MIN VÄRLD utrycker "jag kan tycka" mer osäkerhet än "jag tycker". Enligt mig, alltså.

Uttrycket "i min värld", då, uttrycker det osäkerhet eller säkerhet i din värld?

Lite halvt om halvt samma sammanhang, kanske: jag har svårt att förstå meningen med att skriva "men det är ju jag det", "alla är vi olika" eller "min åsikt" när man har gett uttryck för sin åsikt.

Hur ska man tolka de uttrycken?

Nej, du behöver absolut inte säga det :-). Men det är synd om man går omkring och tror att folk "fjärmar sig från pöbeln", som morgaine uttryckte det, när de i själva verket bara vill mjuka upp det de just sa.

Meh. Här kommer du och är seriös, jag försökte bara få till en mening där jag uttryckte min ståndpunkt och samtidigt använde ett par av folks hatuttryck. :D

"Men det är ju jag det" och "alla är vi olika" upplever jag i princip bara används av folk som är helt ointresserade av diskussion utan är övertygade om att deras åsikt är den rätta. Ofta känns det som åtminstone det första av uttrycken sägs med ett ganska nedlåtande tonfall.

Meh. Här kommer du och är seriös, jag försökte bara få till en mening där jag uttryckte min ståndpunkt och samtidigt använde ett par av folks hatuttryck. :D

"Men det är ju jag det" och "alla är vi olika" upplever jag i princip bara används av folk som är helt ointresserade av diskussion utan är övertygade om att deras åsikt är den rätta. Ofta känns det som åtminstone det första av uttrycken sägs med ett ganska nedlåtande tonfall.

Såsom du tolkar det första uttrycket tolkar jag det också. "Alla är vi olika" KAN ha samma innebörd men måste inte ha det, tror jag. Det kan också vara ett sätt att jämställa sin åsikt med den andras, alltså visa lite välvilja. Tror jag.

Ja okej, jag förstår. Jag tar absolut inte illa upp om någon säger det, jag tycker bara inte om det.

"Alla är vi olika", tolkar jag också som att man kanske inte vill ge sig in i en vild diskussion om vem som har rätt, man accepterar helt enkelt att man är olika och vill släppa det. Jag tänker också på välvilja som du skrev.

Själv tolkar jag nog ofta alla de där tre uttrycken som att man vill ge uttryck för sin åsikt (hur udda man än kan befara att den är) och sedan slippa diskussion och ifrågasättande, genom att använde något av de där uttrycken.

"Alla är vi olika" kan ju vara det mest effektiva (och tråkigaste) sättet att döda all form av intressant diskussion :p Det enda som återstår är ju i princip att rycka på axlarna, för det går ju liksom inte riktigt att invända mot!

Man kan svara: "Alla är vi olika, det stämmer. Men jag är olik på ett bra sätt och du på ett dåligt sätt. Ha!"

På ett forum där jag brukade hänga användes det just så. Om inte alla inlägg slutade med "alla är vi olika" blev folk dödligt nervösa för då blev det tydligt att man hade olika åsikter.

Ja, det är väl något sådant jag menar.

Motsvarande uppfattar jag ofta att uttrycket "min åsikt" avser att visa just att Jag (bara jag)Tycker (bara tycker), varken mer eller mindre, så att säga. Ett slags sätt att skapa distans, undvika interaktion - men ändå få sitt sagt. Mindre viktigt än så var det ändå inte.

"Det är ju jag det" används nog ungefär som "min åsikt". Tror jag.

(Helt ärligt är alla de här uttrycken rätt obegripliga för mig, jag kan inte föreställa mig den tanke eller känsla som föregår att man väljer att använda dem.)

Haha, buke är en himla bra fostrare (kan man ens böja det så? O_o) i forumdiskussion och -disciplin :D

Dessutom har jag en defekt i min personlighet som gör att ju ilsknare och mer känsloladdade henmotståndarna blir, desto bättre blir ordet:angel:

Jag har också en defekt i min personlighet i så fall. Ju mer det gås på om avkönande desto mer älskar jag hen!

Jag uppfattar "min åsikt" som betydligt mer sakligt än "det är ju jag det". Det sistnämnda känns mer som en slags räddning av ett rätt kasst resonemang medan min åsikt är mer av ett tydliggörande av sin egen ståndpunkt. Men det kanske bara är jag? :angel:

Men det kanske bara är jag? :angel:

Jag tror det. Min åsikt om "min åsikt" ligger fast. :)

Kan du komma på något exempel där "min åsikt" bidrar till förtydligande? Är det inte oftast så att någon skriver något mer eller mindre djupsinnigt och sedan slutar med "min åsikt", bara?

Vad tillför "min åsikt" i de fallen? Att folk skriver vad de tycker, betraktar jag som självklart och underförstått. Det är ju knappast Guds uppenbarade sanningar, utan just åsikter, men uttrycker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka