Orädd häst

PonnyMajsan

Trådstartare
Min häst är orädd mot allt! Hon smiter ur hagen även fast det finns ström och hon har fått stötar men har ändå ingen respekt mot tråden. Hon har även börjat bita när man går med henne och jag ryter till varje gång och "slår" till henne (absolut inte hårt). Vad ska jag göra hon bryr sig inte ett dugg? Tacksam för svar!

PS. Är inte intresserad av svar där de bara står "lämna tillbaka hästen" osv!

Jg tycker ju att det ska vara kul att ha häst. Det är inte jättekul med massa problem. Ta hjälp av någon kunnig och/eller hästägaren. Kontrollera staketen så elen inte smiter ut nånstans :)

Jag har full förståelse för att du verkligen gillar den här hästen men du har startat så många trådar om så många olika problem att det blivit tydligt att du saknar en del grundläggande kunskap när det gäller hästar och med en häst som den du har nu är det inte optimalt att testa sig fram. Du har själv sagt i andra trådar att du inte har tillgång till andra duktiga och erfarna hästmänniskor eller tränare så då är det inte konstigt att hästen blivit otrygg och osäker, för det är det den är när den beter sig såhär.

Det finns bara två sätt att lösa din situation; antingen tar du hjälp av någon erfaren, duktig och kunnig som kan hjälpa dig med både utrustning, ridning och hantering eller så lämnar du tillbaka hästen och hittar en läromästare men även då behöver du ha hjälp.

Det är inte schysst mot varken dig eller hästen att envisas med att inte kunna erkänna när man tagit sig vatten över huvudet. Att ha häst är ingen rättighet, det är något man får men då ska man också kunna ge hästen det den behöver i alla avseenden och brist på kunskap som gör hästen osäker och otrygg är inte att göra det.

Det vore kanske bättre för dig att vara medryttare några år hos någon som kan hjälpa dig och lära dig på en häst som redan är erfaren och trygg så du kan ta åt en massa kunskap och ha roligt medan du gör det, för ridning ska va kul både för dig och hästen och nu är det inte det för någon av er. Att vara hästägare innebär att man sätter hästens bästa före sina egna känslor och sin egen stolthet och kan säga att jag är inte det bästa för hästen just nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 837
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar