Opponering

• Skola & Jobb
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 11 373
Varför måla upp en bild av att en opponering är svår och lite läskig när TS redan har uttryckt att det är något hon kanske kommer känna sig nervös inför?
Ja, jag är väldigt nervös. Jag har tyvärr haft väldiga problem med att tala inför folk och att ha allt fokus på mig och därför känns det som att opponeringen minst sagt kommer att bli en utmaning. Förra gången jag skulle skriva min uppsats var det en stor bidragande orsak till att jag aldrig gick upp med den men den här gången ska jag bannemig inte låta den oron stå i vägen för att få ut min examen.

Åh, det var snällt sagt :).

Jag försöker göra detta så grundligt som möjligt så jag lägger stor tid nu på att läsa in mig ordentligt på min teori samt metod så jag hoppas att det ska gå bra. Förutom att jag generellt är rädd för att misslyckas (:angel:) så är jag rädd att jag på opponeringen ska bli väldigt nervös och därför göra fel. Förhoppningsvis kan jag min uppsats så utan och innan då att jag kan finna mig och bemöta allt på ett bra sätt trots allt.
Rädd för att misslyckas? Nu vet jag inte alls vad du pratar om, min självkänsla är inte alls uppbyggd kring prestationer (:angel:)

Du kommer kunna din uppsats som ett rinnande vatten, och du kommer redan i förväg ha funderat på vad som kan komma att tas upp av de(n) som opponerar så att du kan förbereda en förklaring till hur du har resonerat. @Amanda_F skrev jättebra om vad du ska fokusera på, syftet med en opponering är ju faktiskt att testa den akademiska hållbarheten på ett arbete, inte att peka ut sjuttioelva korrfel.

Nyfiken i en strut, vad är det du pluggar?

Opponering är mest till för opponenten. En opponering handlar om att visa att man kan opponera på någon annans text (= förstå den och ha en åsikt om den). Jag har aldrig varit med om att en opponering har påverkat bedömningen (som jag har märkt) på något håll.

Jag har själv gjort en superkass opponering som jag skäms över (bad om ursäkt till den jag opponerade på efteråt) men det var ingen som ens kommenterade det. Jag har också opponerat på uppsatser som jag inte tycker skulle bli godkända (vilket jag uttryckte subtilt) men som blev det ändå.

Min uppfattning är att det är klappat och klart på förhand såvida du inte säger "brööl" istället för att berätta om uppsatsen som om du typ hade läst den. Men det är nog olika på olika institutioner.

Rädd för att misslyckas? Nu vet jag inte alls vad du pratar om, min självkänsla är inte alls uppbyggd kring prestationer (:angel:)
:D

Jättetack för pepp! :love: Jag PM:ar dig angående vad jag läser :).

Tror säkert det går bra för dig. Det är sällan vi tycker likadant men jag kan ärligt säga att jag tycker du är duktig på att både försvara dina åsikter och ifrågasätta andras.

Buke har gett dig bra träning! :D
Haha TACK! :)

Alltså, det är väl inte jättevanligt att det går till på det här sättet? Varför måla upp en bild av att en opponering är svår och lite läskig när TS redan har uttryckt att det är något hon kanske kommer känna sig nervös inför? Tvärt om är min upplevelse att opponeringar är sakliga och sjyssta, visserligen med syftet att ifrågasätta men inte att showa?

Så gick det definitivt inte till när jag försvarade min mastersuppsats, opponent var i och för sig relativt snäll men det var flera åhörare som verkligen försökte sätta dit mig med som de tyckte svåra frågor, särskilt en representant för ett företag som var intresserad av det jag kommit fram till, även professorn på institutionen hoppade in på slutet med frågor. Jag har varit med om opponenter som gått så hårt fram att studenten helt gav upp och slutade svara på alla frågor, blev en väldigt konstig situation när han satt där helt tyst och bara tittade ned i bordet. Men han klarade sig ändå och jag har aldrig varit med om någon som blivit kuggad så att försvara sin uppsats är väl inget att vara rädd för? Det är ju bara kul vetja.

Min uppfattning är att det är klappat och klart på förhand såvida du inte säger "brööl" istället för att berätta om uppsatsen som om du typ hade läst den. Men det är nog olika på olika institutioner.
Attans, måste alltså helt ändra strategi.

Tack för information! Även om det är olika mellan olika institutioner är det intressant att få sig en lite mer realistisk bild av hur det fungerar. (Min bild, inspirerad från en dröm jag hade häromnatten: Alla börjar håna mig för att jag inte lyckades förra gången, ifrågasätter varför jag ens är där, kommenterar mitt utseende inför alla och får mig att börja gråta. Får sen åka hem och skriva om ALLT från början till slut. The end.)

Ja, jag är väldigt nervös. Jag har tyvärr haft väldiga problem med att tala inför folk och att ha allt fokus på mig och därför känns det som att opponeringen minst sagt kommer att bli en utmaning. Förra gången jag skulle skriva min uppsats var det en stor bidragande orsak till att jag aldrig gick upp med den men den här gången ska jag bannemig inte låta den oron stå i vägen för att få ut min examen.
Jag förstår att du är nervös, och att opponeringen framstår som något stort, seriöst och kanske skrämmande. Men som några andra har sagt här så framstår du i alla fall i text som klartänkt, resonerande, ifrågasättande och konstruktiv - precis det som behövs för att opponera och försvara sin egen uppsats. Det kommer gå SKITBRA!! Och vad modigt att du vågar fastän du tycker det känns läskigt! Pepp pepp :bump:

@AndersB

Men han klarade sig ändå och jag har aldrig varit med om någon som blivit kuggad så att försvara sin uppsats är väl inget att vara rädd för? Det är ju bara kul vetja.
Det kan hända att jag kommer att tycka att det är jätteroligt, jag hoppas det, men att ställa en sån där fråga är så märkligt tycker jag. Alla är vi rädda för olika saker. Jag, till exempel, är väldigt rädd för att tala inför folk när jag känner mig 'put on the spot', vilket ju säkert är fallet i en opponering. Eftersom det har varit min totala mardröm så är det en stor utmaning för mig.

Sättet du uttrycker dig på känns väldigt märkligt, som om du inte alls fattar att det finns människor som inte fungerar som du.

Så gick det definitivt inte till när jag försvarade min mastersuppsats, opponent var i och för sig relativt snäll men det var flera åhörare som verkligen försökte sätta dit mig med som de tyckte svåra frågor, särskilt en representant för ett företag som var intresserad av det jag kommit fram till, även professorn på institutionen hoppade in på slutet med frågor. Jag har varit med om opponenter som gått så hårt fram att studenten helt gav upp och slutade svara på alla frågor, blev en väldigt konstig situation när han satt där helt tyst och bara tittade ned i bordet. Men han klarade sig ändå och jag har aldrig varit med om någon som blivit kuggad så att försvara sin uppsats är väl inget att vara rädd för? Det är ju bara kul vetja.
Men skärp dig, gud så okonstruktivt att ta upp din atypiska opponering på masternivå när TS är nervös över sin framtida opponering på kandidatnivå. Som jag för övrigt vågar garantera inte kommer ske inför publik eller annan professor än handledaren...

Tänk på han jag berättade om, som helt gav upp, värre än så kan det inte gå och han klarade sig utan anmärkning ändå och han tyckte själv efteråt att det gått bra!

Sen är master ett steg högre, C-uppsatser är man säkert mycket snällare vid kan jag tänka mig.

Tänk på han jag berättade om, som helt gav upp, värre än så kan det inte gå och han klarade sig utan anmärkning ändå och han tyckte själv efteråt att det gått bra!
Faktum är att det är det jag väljer att minnas från det du skrev :D

@niphredil Jag tror verkligen inte att du har något alls att oroa dig för. Du är så medveten och bright att det kommer att gå alldeles utmärkt. Om du skulle få någon lapsus memoriae under oppositionen, så finns ju alltid det skrivna materialet. Tänk att du är på Buke!

@niphredil Jag tror verkligen inte att du har något alls att oroa dig för. Du är så medveten och bright att det kommer att gå alldeles utmärkt. Om du skulle få någon lapsus memoriae under oppositionen, så finns ju alltid det skrivna materialet. Tänk att du är på Buke!
Åh, tack snälla aprilmaj! :)

Attans, måste alltså helt ändra strategi.

Tack för information! Även om det är olika mellan olika institutioner är det intressant att få sig en lite mer realistisk bild av hur det fungerar. (Min bild, inspirerad från en dröm jag hade häromnatten: Alla börjar håna mig för att jag inte lyckades förra gången, ifrågasätter varför jag ens är där, kommenterar mitt utseende inför alla och får mig att börja gråta. Får sen åka hem och skriva om ALLT från början till slut. The end.)
Jag tror att du antagligen har skrivit om något som du är väldigt intresserad av och när folk börjar ställa frågor till dig om det kommer du VILJA berätta för dom om allt du lärt dig och det du kommit fram till. Presentationen är ju heller inte hela arbetet och de som sitter och lyssnar gör det för att de är intresserade av ditt ämne och inte för att de tänkt kasta tomater och häckla dig. Om allt går åt helvete är det inte värre än att man får göra det igen (oh, joy ;)).

Jag tror att du antagligen har skrivit om något som du är väldigt intresserad av och när folk börjar ställa frågor till dig om det kommer du VILJA berätta för dom om allt du lärt dig och det du kommit fram till. Presentationen är ju heller inte hela arbetet och de som sitter och lyssnar gör det för att de är intresserade av ditt ämne och inte för att de tänkt kasta tomater och häckla dig.
Glöm inte, @niphredil, att du är expert på just det som du har skrivit om. Du är påläst och faktiskt den som kan mest om ditt ämne.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 507
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 437
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31