beror på! Hjälper är ju just -hjälp. Man kan skilja på primära hjälper (sitsen tex) och sekundära hjälper (tygel, skänkel, hand, röst, pisk tex).
Grundposition innan vi går in i öppnan är böjning och framåt-neråt oftast i böjd-rakt-fram - dvs en svagt framförd innerhöft (hos mej alltså), lite mer sjunk-ner i innersidans rygghalva, något rakare (framåt) i överkroppen (innertygel svagt mot hästens sida och innerskänkel som en "vägg").
När jag så från detta ska in i öppnan så bör det räcka med att jag för in axlarna något (dvs yttertygel mot halsen) och "andas" med innerskänkel mot hästen i varje steg (när innerbak ska till att lyftas). Oliksidiga sidförande alltså
.
Sedan måste man anpassa sej till varje häst. Min Stella har taskig balans och svårt med ramen, viktigt på henne att hålla magen -och energin från den- i rörelseriktningen och placera mej nära ryggraden samt om det behövs trampa lite, lite i ytterstigbygel (det sistnämnda går ju helt emot TEORIN - men funkar i praktiken, som en hjälp för henne - frågan är dock HUR jag kan komma bort från det).
Med Trollfuxa behövs det oftast en större hjälp med takten övht, och framförallt i öppnorna då hon har lätt för att "studsa" fram och inte vila på steget vilket gör att innerbak inte når in. Därtill vill hon gärna skjuta iväg mej från ryggen, vilket gör att jag måste lämna plats (föregå hennes ryggrörelse) så hon inte har något att "skjuta iväg", samt sjunka ner när hon släpper ner mej (skapa en "god cirkel" där hon slappnar av och vågar bära upp mej - släppa ner innerhöften och släppa fram innerbak). Taktangivning kan jag även behöva göra i tygeln, som hjälp. Utöver detta behövs emellanåt en mer tydlig innerskänkel precis när hon ska till att lyfta, för att hjälpa in bakbenet.
På Trollfuxa går jag ofta ur öppnan in i volten och kollar av framåt-neråt och böjningen igen. På Stella är det dock viktigt att skilja på övning 1 och övning 2 så ur öppnan på henne brukar jag oftast flytta tillbaka bogarna till spåret (böjd-rakt-fram) igen innan vi gör något annat. Lite samma sak ifall de faller ifrån linjen - på Trollfuxa går jag bara in på en volt, fixar böjningen-framåt-neråt och börjar om på öppnan, Stella stannar jag och flyttar tillbaka till linjen igen innan vi börjar om med öppnan. Men då är den ena sådan att hon måste röra sej MER - och behöver fria ramar, och den andra måste röra sej "mindre" och behöver väldigt tydliga ramar.
Kännetecken på att öppnan "tog"? Tja, är hästen bra mellan mina hjälper, bjuder bra fram till handen, har en vettig böjning genom kroppen, håller sej inom tyglarna och svarar positivt på innerskänkel så är öppnan "bra".
Sedan är det lite olika från olika hästar hur det känns och vad som händer. Med Trollfuxa letar jag alltid, alltid efter frustningar, tuggningar och gäspningar - och gör rörelserna det de ska (dvs lösgör henne, får henne att komma igång i ryggmusklerna och röra sej "nyttigare") så brukar de där tuggningarna komma som ett brev på posten (tja, fortare).
Med Stella är jag bara överlycklig om hon övht höll sej inom ramen och var "med" mej - och på henne vet jag ju att om böjningen och sökningen fram till handen stämmer, och att hon därtill är följsam, i öppnan, så har den tagit rejält och framförallt händer det saker i hennes huvud då *s*.
Nå, lite hur jag tänker och gör.