Öppna vs. förvänd sluta

Sv: Öppna vs. förvänd sluta

Men det är ju just det som är grejen med diagonal sluta, du kan ju inte låta bakdelen komma före för då utförs ju rörelsen fel! Alltså går det inte;)

Men det är ju just det som är grejen med diagonal sluta, du kan ju inte låta bakdelen komma före för då utförs ju rörelsen fel! Alltså går det inte;)

Jag förstår inte riktigt vad du menar, är jag rädd. Grejen med diagonalsluta är att man inte ska få baken före? Det vill man ju inte i sluta/förvänd sluta heller?

Jag tror hon menar att det blir svårt att rida en förvänd sluta på diagonalen, eftersom det blir väldigt svårt att ha den ställd och böjd i rörelseriktningen på diagonalen och det var inte för att det är en rörelse som man vill rida utan att det blev en lång diskussion om detta tidigare i tråden:idea:

Jag tänker som så att rör sig hästen i en förvänd sluta på spåret på långsidan och man drar in det spåret till andra hörnet av kortsidan man är på väg mor ist så får man ju en sluta på diagonalen - men ingen diagonalsluta, dvs ingen sluta där hästen typ "parallell" med låndsidan utan en sluta åt andra hållet. Dvs istället för att "behålla hörnet" in på diagonalen i en vanlig diagonalsluta så behåller man en förvänd sluta från hörnpasseringen (precis som man kan rida förvänd sluta på volten) och får en häst som är mer parallell med kortsidan i slutan på diagonalen. Då tycker jag man borde kunna kalla den förvänd diagonalsluta Men det är ju inget som rids vad jag vet?

Du får gärna rita o visa för feel o flash :D Jag kommer normalt inte överrens med paint och i denna datorn finns inte ens ngt paint :cool:

Jag tog på mig att göra detta - då jag tror att jag fattade vad du menade. :D

forvandsluta.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror hon menar att det blir svårt att rida en förvänd sluta på diagonalen, eftersom det blir väldigt svårt att ha den ställd och böjd i rörelseriktningen på diagonalen och det var inte för att det är en rörelse som man vill rida utan att det blev en lång diskussion om detta tidigare i tråden:idea:

Jag hade faktiskt läst tråden (brukar göra det innan jag svarar) men fattade inte ändå (och gör det fortfarande inte). :confused: Antagligen är jag lite dum. :o

Om man inte hakar upp sig på höger och vänster, utan fokuserar om det är frammen eller baken som går på linjen, så verkar det (teoretiskt) inte så svårt tycker jag. Men det finns säkert en anledning till att man istället har hittat på diagonalslutan.

(Själv är jag då nöjd om hästen går lite böjd på tvären...)

Senast ändrad:

Jag förstår inte riktigt vad du menar, är jag rädd. Grejen med diagonalsluta är att man inte ska få baken före? Det vill man ju inte i sluta/förvänd sluta heller?

Nej precis! Haha, i "vanlig" sluta vill du inte ha bakdelen före. Men om du tänker att du rider sluta på fyrkantsspåret. Om då bakdelen kommer före så går ju hästen helt plötsligt baklänges:D Det gör den ju inte om den går en sluta på diagonalen med bakdelen före.
Samma sak händer ju om du i den diagonala slutan faktiskt rider baklänges, om du tänker dig att du backspolar en film där någon rider diagonalsluta. Så tänkte jag mig iaf:angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 290
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka