Öppna vs. förvänd sluta

Sv: Öppna vs. förvänd sluta

Jag har fått min stackars tränare att riva sitt hår över detta mitt problem. Jag har oerhört svårt att förstå och framförallt se skillnaden på öppna och förvänd sluta. Bad henne rida och visa för ett tag sedan, och red hon längs med väggen på en långsida kunde jag ju se vad hon red, men inte när hon red på diagonalen...

Finns det månne någon här som kanske kan förklara på ett sätt som gör att jag förstår? För tillfället har jag ingen häst på denna nivån, men det stör mig ändå att jag inte fattar...

Ett enkelt svar på din ursprungsfråga är ju att skolor alltid rids i förhållande till en linje och att i öppnan är det frambenen som korsas medan bakbenen i stort sett går kvar på linjen, medan i sluta och även förvänd sluta förstås är det bakbenen som korsas och framdelen går på linjen.
Hästen är ställd och böjd i rörelseriktningen.

Därför kan du alltid se skillnad om vi nu lämnar diagonaldiskussionen till connemaran att rita upp sina vägar tankar.:cool:

Har inga bilder från ridbanan men hittade vid söknng denna från Museler som får duga:

Mseler.jpg

Senast ändrad av en moderator:

:o När du säger så känns det plötsligt väldigt uppenbart... Kort sagt måste jag alltså veta vilken linje ekipaget rider på för att veta vilken skola de gör?

Ja, i sluta alltid ställd o böjd i rörelseriktningen i öppna från rörelseriktningen. Du ser också hur benen rör sig :idea: Det syns på bilderna om du tittar noga, tyvärr kunde jag inte få den större.

:idea: Jag fattade! :D

Det skulle ju vara lättare om man hade bilder att visa på lite olika skolor som rids vid olika ställen på ridbanan. Ingen som har några såna?

Du får gärna rita o visa för feel o flash :D Jag kommer normalt inte överrens med paint och i denna datorn finns inte ens ngt paint :cool:

feel o flash: Ni får inte fastna i era uråldriga dressyrskoletankar om hur man alltid har gjort :D

I vanlig sluta är den ställd o böjd i rörelseriktningen. Hö. böjd i hö. varv.
Förvänd blir den om man rider i motsatsen- hö. sluta i vä. varv- som i förvänd galopp.

Du kan aldrig rida förvänd sluta på diagonalen- om den ska kunna bära lite mer med bak. Dessutom blir det ohyggligt krångligt att gå in i den.
AR-folket gör dock så- försvårar för hästen.
Om man börjar med öppna på spåret o sen bara flyttar in på diagonalen- diagonal sluta:banana:

Va? Så det finns folk som faktiskt rider så?

Det var ju bara en teori från min sida för att krångla till det lite :p

Det är ju mer sport i att göra det så svårt som möjligt:grin:
Sen brukar det inte framgå att det mest handlar om skritt:rofl:

Sen finns det stilar där man börjar med det svåraste- piaff, fast man knappt kan rida lätt:devil:

Va? Så det finns folk som faktiskt rider så?

Det var ju bara en teori från min sida för att krångla till det lite :p

:rofl: ja krångla till det gjorde du:devil:

Jag fick faktiskt bilden av nåt skrittande AR-ekipage i huvudet när jag föreställde mej det du skrev, precis som axel fick, tror jag:D

I förvänd sluta brukar jag helt tänka bort staketet eller ridhusväggen, och tänka att jag rider en helt vanlig sluta i andra varvet! :)
(Som om att det skulle vara en vänstersväng i nästkommande hörn, fastän det är höger t.ex)

Tycker själv det är ganska smart och lätt att tänka så, eftersom jag gärna krånglar till det för mig :)

Kanske lite off topic, men ett tips iallafall :)

Senast ändrad av en moderator:

kl

Får jag som inte alls är så kunnig fråga en grej här? :)

Men, om man rider förvänd sluta på fyrkantspåret, flyttar man in hästen innanför spåret men bakdelen är kvar? För frambenen kan ju inte gå kvar på spåret för då hamnar ju rumpan i väggen. Simpel fråga kanske men jag vill bara veta att jag inte är helt ute och cyklar. :)

Ja, det gör man. Alltså i förvänd sluta (på fyrkant då...) är framdelen innanför spåret, bakdelen kvar på spåret och hästen ställd (och bålen böjd) i rörelseriktningen.

Du kan aldrig rida förvänd sluta på diagonalen- om den ska kunna bära lite mer med bak. Dessutom blir det ohyggligt krångligt att gå in i den.
AR-folket gör dock så- försvårar för hästen.
Om man börjar med öppna på spåret o sen bara flyttar in på diagonalen- diagonal sluta:banana:

Vilka AR-folk gör så? Det Bent och "mina" riddare lär ut är just det du skriver i din sista mening: börja med öppna och sedan flytta in på diagonalen.

Det har varit på tapeten i flera diskussioner.:crazy:

Men sen såg jag en video med Bent, där han bara använde det för att göra en udda vändning:bow:

det vill jag också gärna veta! För om det finns någon som lyckas rida sin häst i en förvänd sluta på diagonalen så vill jag gärna se hur! Jag har nämligen kommit fram till att det enda möjliga sättet är att rida den baklänges isf;D

KUL tråd..!:rofl:

Förslag: Om man nu "kan" rida förvänd sluta på diagonalen, borde man då inte kunna rida förvänd skänkelvikning på diagonalen också..?;)
Dvs att man ur höger varv, in på diagonalen, och rider skänkelvikning undan Höger skänkel = förvänd, eller.....

:o:o:rofl::bump:

Med nosen mot långsidan borde det funka i teorin - men det blir tokmycket tvärning!

*kl*

I vanlig sluta på fyrkantsspåret går väl hästen med frambenen på spåret och bakbenen innanför, böjd och ställd i rörelseriktningen?

I förvänd sluta med frambenen innanför spåret och bakbenen på spåret, böjd och ställd i rörelsriktningen.

Således torde en vanlig sluta på diagonalen innebära att den är böjd och ställd i rörelseriktningen, har frambenen på diagonalen och bakbenen vid sidan av. Och i en förvänd sluta på diagonalen är den ställdoch böjd i rörelseriktningen, har bakbenen på diagonalen och frambenen vid sidan av.

Vad det ska vara bra för vet jag emellertid inte. Egentligen rider man väl varken rättvänd (travers) eller förvänd (renvers) sluta på diagonalen, utan diagonalsluta (traversal)?

Skillnaden mot öppna är att då är hästen ställd och böjd från rörelseriktningen.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 290
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka