Öppna vs. förvänd sluta

P

Punkity

Jag har fått min stackars tränare att riva sitt hår över detta mitt problem. Jag har oerhört svårt att förstå och framförallt se skillnaden på öppna och förvänd sluta. Bad henne rida och visa för ett tag sedan, och red hon längs med väggen på en långsida kunde jag ju se vad hon red, men inte när hon red på diagonalen...

Finns det månne någon här som kanske kan förklara på ett sätt som gör att jag förstår? För tillfället har jag ingen häst på denna nivån, men det stör mig ändå att jag inte fattar...

Sv: Öppna vs. förvänd sluta

Blir inte en ex vänstersluta på diagonalen det samma som en förvänd högersluta? Det är därför det inte går alltså. På diagonalen.

Egentligen är det ju ganska förvirrande att det ens kallas "förvänd"...för det kan ju aldrig vara något annat än antingen en höger- eller vänstersluta :D

Så sant så sant!

Jag utgår alltid ifrån att vi gjorde förvänd sluta på volten (dvs böjd utåt) för min gamla tränare och sedan försöker jag komma på vad folk snackar om i div andra övningar för att hålla rätt begreppen. I detta fallet funkade det ju iaf :D

Men det finns ju bara vänster och höger galopp också... så i "fel" varv blir den förvänd helt enkelt. det är nog inte krångligare än så :p

Frågan är vilket varv man är i på diagonalen :D Man byter ju inte namn på mitten på slutan trots att man rider vidare i samam sluta men byter varv :rofl:

Frågan är vilket varv man är i på diagonalen :D Man byter ju inte namn på mitten på slutan trots att man rider vidare i samam sluta men byter varv :rofl:

Men det där går inte, du kan inte byta varv i samma sluta på diagonalen. Du måste ju då byta om sluta eftersom du måste byta riktning.
På diagonalen finns bara höger eller vänster sluta.
Alltså man kan inte rida förvänd sluta på diagonalen utan enbart på rakt spår eller volt.

Alltså man kan inte rida förvänd sluta på diagonalen utan enbart på rakt spår eller volt.

Enbart på fyrkantspår eller volt kanske vi tom kan komma överens om ;)
För på ett "vanligt" rakt spår, typ ute på ett fält eller en diagonal för den delen, kan man ju inte säga att man rider i ngt särskilt varv.

PF - språkpolis :cool:

Men det där går inte, du kan inte byta varv i samma sluta på diagonalen. Du måste ju då byta om sluta eftersom du måste byta riktning.
På diagonalen finns bara höger eller vänster sluta.

Jag menar att du fortsätter rida i din diagonalsluta men första halvan är det "vanlig" sluta och andra halvan byter man namn till "förvänd" sluta eftersom man kom över i andra varvet :D

Jag är glad att jag varken är dressyrryttare eller har en häst som gör några skolor, än :cool:

Jag menar att du fortsätter rida i din diagonalsluta men första halvan är det "vanlig" sluta och andra halvan byter man namn till "förvänd" sluta eftersom man kom över i andra varvet :D

Fast nä, du byter OM sluta och hamnar aldrig i förvänd.

Men va? Rider man inte samma sluta hela diagonalen? Byter man håll på mitten?

Hur menar du att du skulle rida öht:confused: Var kommer du ut på spåret och hur:confused: Hästen ska vara ställd och böjd i rörelseriktningen när du kommer på diagonalen. Hur får du det till att det kan bli en förvänd sluta du kommer ut i:confused: Det bllir det ju inte, om du tänker efter lite. Hur rör sig hästen utmed spåret i en förvänd, rita och tänk lite!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänker som så att rör sig hästen i en förvänd sluta på spåret på långsidan och man drar in det spåret till andra hörnet av kortsidan man är på väg mor ist så får man ju en sluta på diagonalen - men ingen diagonalsluta, dvs ingen sluta där hästen typ "parallell" med låndsidan utan en sluta åt andra hållet. Dvs istället för att "behålla hörnet" in på diagonalen i en vanlig diagonalsluta så behåller man en förvänd sluta från hörnpasseringen (precis som man kan rida förvänd sluta på volten) och får en häst som är mer parallell med kortsidan i slutan på diagonalen. Då tycker jag man borde kunna kalla den förvänd diagonalsluta :p Men det är ju inget som rids vad jag vet?

Jag fattar heller ingenting:eek:

Nu får du nog rita :rofl:

:idea: Jag fattade! :D

Det skulle ju vara lättare om man hade bilder att visa på lite olika skolor som rids vid olika ställen på ridbanan. Ingen som har några såna?

:idea: Jag fattade! :D

Det skulle ju vara lättare om man hade bilder att visa på lite olika skolor som rids vid olika ställen på ridbanan. Ingen som har några såna?

Tycker jag låter som en ypperlig idé! :D Jag har helt tappat tråden känner jag...

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 290
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka