Sv: Öppna och sluta?
Hästen går i hur fin form som helst både på rakt spår och böjda spår. Hans problem är att han inte lyssnar på sidvärtes rörelser och därför vill jag reda ut skillnaden mellan en "vanlig" skänkelvikning och öppna, sluta. Jag undrar även om förvänd sluta resp öppna då det är ngt jag inte lärt mig. Har inte tänkt att börja köra det med min häst förrän jag själv kan det, ville bara veta skillnaden mellan hur man rider hästen i de olika momenten. Jag tränar just nu mycket böjda spår och början till framdelsvändning vilket han snappat upp väldigt bra, det är en klok häst som har väldigt lätt att lära.
Jag har hållt på med hästar tillräckligt länge för att veta att man inte bara kan rida skolor utan förarbete men jag vill förbereda mig själv mentalt och tänka igenom hur det fungerar. Jag rider på alla håll och kanter utan att tänka på vilket jag gör, men det hade varit kul att veta vad man igentligen sysslar med.
De senaste 5 åren har jag som sagt ridit problemhästar som stegrar, skenar, skyggar, vägrar gå framåt m.m m.m. När hästen väl går framåt utan att krångla tar ägaren över igen och fortsätter träna hästen vidare.
Jag har sökt på öppna och sluta men inte fått riktigt det svaret jag vill. Dessutom är man lite lat, här finns ju miljoner olika frågor och svar om just dessa moment.