Öppna och sluta

K

Kajo

Jag har hört att det finns de som hävdar att dessa rörelser utförs utan böjning.
Jag har själv aldrig ridit för någon som sagt så, men en i stallet har förvirrat undrat vad som gäller eftersom hon fått höra både att hästen ska vara böjd och att den ska vara rak.
Jag hävdar att utan böjning kan du omöjligt få en öppna eller sluta - du får en skänkelvikning. Det är ju liksom böjningen som är grejjen. Jag vet inte heller hur de som hävdar att hästen ska vara rak motiverar/förklarar detta. Har ni hört någon säga att hästen ska vara rak, och hur har de förklarat att rörelsen ska se ut/utföras?

// K

Om man gör en sluta eller öppna med helt rak häst så är det, precis som du själv skrev, en vanlig skänkelvikning.
I en öppna ska hästen gå rakt fram med bakbenen och inner fram trampa förbi ytter, allstå hästen på 3 sår. Den ska även vara ställd innåt i nacken.
I en sluta ska både fram- och bakben tvära samt att hästen ska forma bålen i rörelseriktningen. Lite svårt att åstadkomma med rak häst :D

Precis vad jag menar. Hur gör man detta med en rak häst??? Visst kan du få en rak häst att gå på tre spår, men det är ingen öppna för det.
Det konsiga är att hon fått höra detta ifrån "ridskolefröknar", alltså inte från någon "vem-som-helst" som tror sig veta.

// K

När man säger att hästen ska vara rak kanske man menar att halsen inte får överböjas. Hästen ska, i öppna och sluta, alltså vara böjd i bålen och ställd i nacken men halsen ska vara rak.

mvh Jessica

Så hade hon i stallet inte fattat att det menades. Hon hade förstått det som att hela hästen skulle vara rak. Men det var också en tanke jag fick, att de kanske menade rak i halsen så att man inte bara tar i och böjer halsen för kung och fosterland och tror att man har en böjd häst...
Men isåfall är det konstigt uttryckt eftersom hästen SKA vara böjd, fast inte förböjd i halsen.

// K

Eftersom jag jobbar som ridlärare en del själv, så kan jag känna igen mig i att saker som sägs lätt missuppfattas. Jag har som princip att det är bättre att var övertydlig än att förutsätta att eleverna begriper allt man menar. Jag får ofta konstiga frågor av elever som hört saker från andra håll, och då gäller det att försöka klura ut vad som egentligen menats. Ofta är det inget fel i det som sagts, utan sättet det sägs på. När man undervisar på en lägre nivå, tex när eleverna precis börjar med skänkelvikning är det många som säger att man ska ställa hästen i rörelsen, antagligen för att det på något sätt ska vara enklare. Så fick jag lära mig en gång i tiden, och inte förrän efter många år fick jag lära om, att hästen ska vara rak. Försöker själv att lära ut rörelser som de ska vara, för jag tror inte genvägar funkar i längden.
Tyvärr finns det många som undervisar på ridskolor som inte håller med, vilket gör att det lätt blir missförstånd.

Halsen skall inte vara rak, hästen skall ju vara böjd som i en volt.

Hur får du en rak häst att gå på 3 spår?? Om du gör en öppna med en rak häst(skänkelvikning) så kommer den att gå på 4 spår.

Jo, jag vet men det jag syftar på är att hästen inte ska förböjas "längst ned" på halsen. Det är ett favorituttryck hos ridläraren att halsen ska vara rak.

Förresten ska väl halsen inte böjas mellan nacken och halsansättningen utan endast i nackkotan, dvs ställning i nacken? :confused:

mvh Jessica

hästen skall vara lika böjd som den är i en volt och ju mindre volten blir desto tvärare sluta.

En super tvär diagonalsluta motsvarar ju en 6 meters volt och jag har väldigt svårt att tro att den kan klara det utan att ha en jämn böjning från nacken till svansen. dvs genom att vara ställd i nacken och superböjd i bålen. Det går liksom inte ihop.

Förböjd är bara en häst som är enbart böjd i halsen med rak kropp inte en häst som har en jämn böjning genom hela kroppen från nacken till svansen.

Ställer i nacken gör man enbart i skänkelvikning men böjd är hästen i öppna och sluta.

Ja ja...

Men kan inte du ge din tolkning av vad du tror att personerna i originalinlägget menade.

mvh Jessica

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka