Öppna, hjälper, sittben och Oliveira

Ryttaren sitter ju i stolsits och i bakvikt, sedan låser hon hela hästen med handen, man ser tydligt hur hästen går emot, den är helt stel och ogymnastiserad i nacken och ser inte alls ut att vilja blir rund i överlinjen jag tycker det var bättre på den första filmen faktiskt :o

Visserligen gör hon inget på den första filmen , men det var inte speciellt bra eller bättre på den andra.

Symptom behöver inte vara negativt :) för vi vrider oss dit vi vill komma. Senare kan man komma dit med bara tanke men det tar lite längre.
Bara det sker i sadeln så.

Ja hästen är allt det du säger för den är jäkligt felriden sen många år och man kan inte ändra allt på två minuter men ser du verkligen ingen skillnad på den andra filmen? Skillnaden är stor för mig men jag misstänkte att den kanske inte är så stor för otränade ögon men att du tyckte film två var bättre är för mig obegripligt.

Du får ha i åtanke att ryttaren är en hobbyryttare. Bakvikt och stolsits kan ta år att träna bort, inget man gör på första ridpasset. Synd att du inte ser skillnaden på hästen på film 1 och 2. Vore intressant att höra fler uttala sig ifall de ser någon skillnad! Och ifall fler tycker att film 1 & 2 är lika bra/dåliga.

Jag vet inte om jag håller med om den låsta handen, detta är kanske första gången i den här hästens liv den har blivit riden med något som liknar en inverkande sits (observera: inga hälar, inga tygeltag, bara en stilla sits och en mer samlad ryttarrumpa) och den vet inte än hur den ska bära sig och gå fram till handen. Dessutom KAN det se stelt ut i början när ryttaren övar upp den stilla, inverkande sitsen, eftersom det är så ovant för de flesta medelbegåvade ryttare. Man blir ju nybörjare på nytt.

Nu har jag inte studerat filmerna jättenoga (tittat på dom en gång var lite snabbt), men det jag la märke till var att hon på första filmen driver med sätet och därigenom puttar undan hästens rygg. På andra filmen är hon inte drivande utan följande, men ändå lite för stilla tycker jag.

Ska titta igen och se om jag ser nåt mer ;)

Hon är lika stilla i handen (icke följande) på både den första och andra filmen (vilket jag ser som något negativt). I den andra har hon dock kontakt med hästens mun och han protesterar ganska tydligt mot att hon inte följer med i huvud-halsrörelsen.

Sitsen är på väg, men handen borde vara mer rörlig.

Vad bra att du såg :) Jag blev lite rädd att ingen skulle se för många här har ändå umgåtts med hästar en hel del efter vad jag har förstått.
Helt rätt i dina obeservationer. Detta är allra första steget till en inverkande sits. Det är svårt fast det inte syns. Man börjar med att rätta till bäckenet och sen tar man ändarna (armar, ben och huvud )sist. För att styra ändarna behöver man först kunna koordinera hela bålen vilket tar tid.
Så både du och Fio tycker rätt, det är stolsits och bakvikt och icke så följsam hand men det är ok, man kan inte lära sig allt på en gång.
Händerna är för övrigt det sista man kan koordinera,koordinationerna till dom sitter mkt i rygggradens översta del och skuldrorna. Först måste allt annat bli rätt och sen kan man fixa armarna.
Hade varit intressant att höra din defenition på vad en mer rörlig hand innebär.

Jag tycker nog inte de två filmerna egentligen är jämförbara eftersom den ena är i fri skritt och den andra i samlad skritt.

I film 2 sitter ryttaren still i sadeln, lite för still för min smak, hon stör hästens rörelser på så vis, och verkar trycka sig mot bakvalvet på sadeln. I första filmen sitter hon och trycker på hästen varje steg den tar, vilket också stör hästen. Jag skulle först vilja se att ryttaren kan FÖLJA hästen innan jag ber honom eller henne börja påverka hästen med sätet. Vi är överlag dåliga på att lära oss följa hästens rörelser med såväl hand som sits.

Kan du inte skriva lite mer utförligt om den stilla, inverkande sitsen e du schysst! Paradoxen mellan stilla och inverkande låter intressant, har aldrig hört den benämningen förr.

Intressant iaktagelse :) Det är just det som är det roliga, att skillanden mellan fri skritt och samlad skritt är muskletonusen i ryttarens bål.
Hur menar du med att följa hästen? Vet du hur lite/mkt hästen egentligen rör sin rygg? Gå bredvid en skrittande häst och lägg två fingrar på dens rygg så får man ett rätt intresant svar på den frågan.
Det enda ryttaren gör här på filmen för att få den samlade skritten är just att sitta stilla .
I samma stund hon börjar röra sig i sadeln och följa med så kommer den samlade skritten att försvinna.
Många av problemen de flesta har med sina hästar är just att de försöker få samling ur den fria skritten, den med skjutkrafft (första filmen). Klart som attan att hästen protesterar när man försöker bromsa upp tempot där eller böja in dens huvud eller nån annan förändring. Den har ingen balans att kunna göra så mkt i skjutkrafft. Här har vi mångas problem här på barrocksidan att hästen inte gillar tränsbett och slänger med huvudet då.Det gör den när man fösöker utveckla bärighet ur skjutkrafften.
Bärigheten finns redan i hästen och den kommer fram så fort vi slutar störa hästen genom at vara för rörliga
Sitter man bara stilla så har man samling gratis.

Kan skriva flera meter om ämnet men gå gärna hem och pröva följande övning på era pållar.
Sitt stilla, tänk att ni sitter ed bar överkropp inne i ett skrovligt cementrör och ni vill givetvis inte riva er på cemenetn utan ni försöker sitta blickstilla.
Ni kommer efterhand att märka lite saker på era hästar, de tuggar lite, slapnar av , sänker nacken, går lite som om de gick i seg sirap, ryggen börjar swinga o.s.v. Det ni upplever är att hästen börjar bära.
Gör det dock inte många minuter i taget för det är jobbigt för ovana hästar, de saknar muskler för det.

En häst rör sig ganska mycket i skritt, en pendlande, längsgående rörelse som jag anser att ryttaren ska kunna följa och känna innan han/hon är redo att börja påverka. Ett sätt att påverka kan vara att bli mer stilla, ett annat att ändra takten, ett tredje att ändra vinkeln o.s.v. i olika kombinationer.

Nåja, en stor skillnad är längden på tygeln, så det är inte bara ändringen av sitsen som skett.

Ja du har rätt om att tygellängden ändrats men det hade inte spelat nån roll om den inte gjort det, hästen hade burit ändå. Hade hon däremot kortat tygeln och inte suttit stilla så hade denna häst INTE gåttt samlat utan bara saktare.
En häst rör INTE ryggen mkt i skritt, däremot så fortplantas de yttepyttesmå ryggrörelserna upp i ryttaren och blir gigantiska ( som en flaggstång tex)
Lova mig att gå bredvid en skrittande häst och känn hur det är. :)

Jag gick senast igår kväll med armen över ryggen på en oinriden häst (oinriden = opåverkad av ryttare) när jag var ute i hagen och registrerade spontant att det var fascinerande vad mycket rörelse det finns. Inte i höjdled, där är det rätt still, men hela ryggen rör sig i längsled med stora, svingande rörelser. Jag är ledsen, men du kommer inte kunna övertyga mig om något annat.

DU säger att det inte hade varit någon skillnad, det är möjligt att så är fallet men jag förhåller mig nog skeptisk fortsättningsvis också.

Intressant att två av er tycker att hon är för stilla. Har ni sett duktiga ryttare rida? Kan man sitta FÖR stilla? (Jag vågar lova min vänsterhand på att ryttarna på SRS sitter blixtstilla). I skritt på lång tygel är det klart att man följer med lite extra. Det man vinner i avslappning förlorar man i inverkan.

Också intressant att en av er tror att skrittens ryggrörelser är stora. Och ÄVEN om rörelserna skulle vara stora, måste man kunna sitta relativt stilla ändå. När ryttaren låter hästens ryggrörelser fortplanta sig uppåt förstärks de och de blir hindrande. Detta är egentligen inte ridkunskap, utan basal rörelsemekanik.

Men höll du två fingrar på ömse sidor ryggraden, där ryttarens sittben befinner sig? Jag förstår att vi inte kommer att kunna övertyga dig, men såg du att hästen började söka framåt/nedåt (obs: det är en GRÖN häst, ingen Hugin) när ryttarens sits blev stilla? Ser ni förändringen?

Om man bara är följsam, som ett draperi som följer hästen, hur ska man då kunna var inverkande? Det är skillnaden i en följsam och inverkande sits, och det är lite halvt förvånande att ni, som är så noggranna och teoretiska, missat detta. Vad säger Bent om en inverkande sits? Eller börjar han direkt på att hästens olika bakben måste tränas var för sig? Det tycker jag är synd. Det finns ju en anledning till att man har sitsträning hela första året på SRS. Det är svårt, finns ohyggligt mycket teori att lära sig och man måste öva upp sin egen kropp. Jättetråkigt ifall ni missar allt detta och går direkt på skolor.

en FÖR stilla ryttare hindrar hästens rörelse lika mycket som en sadel som ligger illa mog bogblad eller länd. Följer du inte hästens rörelse (obs inte förstärka, följa) hindrar du hästens rörelser. Genom att bli blick-sten-stilla kan du stoppa vilken häst som helst mitt i steget eftersom du stör det naturliga rörelsemönstret. Man skall sitta med hästen, inte mot hästen.

Det är ingen paradox? En stilla sits är en inverkande sits. En följsam sits ska man OCKSÅ kunna uppvisa, men den säger inget speciellt till hästen. Innan man kan börja med renodlade hjälper måste man lära sig att kontrollera sitt eget arsle, något jag tror många glömmer bort och ger sig direkt på ett bakben.

Och nej, detta är INTE (bara) centrerad ridning, detta är helt vanlig ridning, sådant som alla duktiga ryttare måste kunna. (Så fort man berättar om sitsen tror folk att man rider centrerad ridning. ;)

Hihi, jag är lat och försöker aldrig övertyga skeptiska människor men jag tycker ändå att det är synd att du inte förstår :)

Nej, så är det inte. Men du och jag verkar inte alls ha samma mål eller bakgrund, så det är kanske bara att acceptera att du (m fl) har avvikande uppfattning.
Man motverkar inte hästen gm att vara för stilla, däremot om hästen är van vid en fladdrig ryttare och den ryttaren gör sig lite mer stilla saktar hästen in (den börjar ju bära). En välutbildad häst kan INTE få en för stilla ryttare. Bara för jag är stilla ger jag inte hästen en haltsignal.

jag tycker verkligen det är tråkigt när så många av er inte har den här kunskapen, ni är ändå ansedda namn inom AR och har många elever.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
  • Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 830
Senast: IngelaH
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 518
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka