Tack för utförlig förklaring. Jag upplever helt ärligt det du beskriver om onödigt krångligt, men så upplevs ju det mesta som är nytt.
Jag har tagit ut några citat som jag vill kommentera särskillt. Vill bara påpeka att nedanstående är mina personliga erfarenheter.
Hm, piaffen är inget mål för mig, piaff är nått som tar flera år.
Naturligtvis, men det är ju ganska bra att veta hur man ska komma dit när man börjar med grunderna, så det hela hänger ihop hela vägen och man inte behöver lära om sig och hästen senare...
Piaffen är inget mål, men det är ett delmål - när piaffen börjar ta form får man enormt mycket mer styrka i hästen som kan användas till olika ändamål, som att förbättra galoppen.
Jag rider inte rutinmässigt skolor så som jag förstår att man gör inom AR, utan jag rider en "skola" när jag behöver korrigera något.
En skola korrigerar inte så mycket som det bygger upp, men den kan användas för att korrigera i hänseende att få ett svagt bakben att arbeta korrekt så det blir starkare. Den kan också användas för att rakrikta bogarna framför bakbenen genom att rida mer slutamässigt om bogen petar in och mer öppnamässigt om bogen vill dra iväg ut.
Skolorna är vägen till samlingen, det som är så fiffigt med dem är att när hästen nu blir starkare behöver jag inte rida den till samling så mycket, den bär sig där alldeles på egen hand.
Viktigt är dock att vrida sig i axlarna såsom man ser AR folk göra uatn vridningen är minimal och sker enbart i ryggraden. Ingen häst förskjuter sina bogar såsom en AR ryttare vifftar på sina axlar.
Ähum, nu tror jag att du sett ganska orutinerade ryttare, där kan det ofta förekomma ganska stora axelvridningar eftersom ryttaren försöker förstå hur kroppen ska bete sig. Det många då missar är att det inte hjälper att göra mer om hästen inte följer med utan att man då måste ta hand om orsaken till att hästen inte följde med. Det kan bero på bristande lösgjordhet, koncentration, kroppsliga problem o.s.v.
Jag har inte lång och låg som ni har det med mål att bända ner hästens huvud till varje pris på stång utan jag har hästen där den väljer att ha sitt huvud och sen ber jag den höjja manken mer eller mindre och sen ramlar huvudet ner av sig själv.
?? Bända ner hästens huvud till varje pris på stång? Hur många gånger ska man behöva förklara att detta är inte något som är kutym inom AR? Ja, det förekommer, det innebär inte att det är rätt. Arbetet med böjning (lösgjordhet) och framåt-nedåt är vitalt för den vidare utbildninge, och ska ske genom ett långsiktigt arbete och inte genom stång. Genom att säkerställa att hästen förstår vad jag ber den om framtill skapar jag en förutsättning för arbete med bakdelen. Eftersom de viktiga muskler som sammantaget kallas Longisimus Dorsi går längs med hela rygglinjen kommer spänningar framtill påverka hästen baktill. Vet jag att hästen förstår och kan länga sin yttersida framtill kan arbetet påbörjas med utbildningen bakifrån, och huvudet kommer på plats, som du säger. Att försöka reglera höjden på manken upplever i alla fall jag som onödigt knepigt i tidigt stadium, men det kan ju bero på att jag inte lärt mig tekniken.
Jag samlar genom rumpan, sitter så som jag vil att hästen ska gå, med vinklat bäcken oc då gör dne det hela tiden.
Så gör jag med när jag samlar... Men jag samlar inte medvetet hela tiden, utan varierar arbetet och ramen.
Skillnaden så som jag ser den är att mina överlinjer blir starkare än en AR riden häst, om det är bar eller dåligt vet jag inte. Vad jag vet är att det tar tid....
Det jag funderar på när du säger är hur hästen går när du låter den gå fram ur samlingen. En stark överlinje är inte mycket att ha om inte underlinjen är med på noterna.