Oj vad långt svar:-) SKa försöka svara så fint jag kan och jag använder min referent Katrin W bara för att hon ju figurerar mkt i tidningar och många kan referera till henne, tycker egentligen inte att hon är sämre än andra, tycker att hon är är så generell för de AR ryttare jag ser.
Hon vifftar enligt mitt sätt att se det otroligt mkt med axlarna vilket ju oxå ses på hästarna på bilderna, de går på bogarna med spikrak rygg och en "brytning" av linjen vid manken och sen kallas det att rida en skola.
En sån skola (4-spårig)bygger inte upp, den kan däremot verka lösgörnade om den rids med rak hals på hästen. Viker man halsen så som sker på bilderna så är den bara låsande.
En hästkropp kan fysiologiskt inte böjja sig så mkt att man kan ha en jämn och ärlig böjning i kroppen och samtidigt rida en skola på mer än 3 spår. Rider man på 4 spår med dubbelvikt hals så har man inte engemang nånstans.
Rider man skolor så så förstår jag att piaffen är svår och nått man måste kämpa med, då är ju bärigheten så långt borta men om man rider en 3 spårig skola med aktiv mage så är piaff bara att peta in bägge bakbenen.
Men det är dumt att börja för tidigt (däför jag skriver att det tar år) för då får man de där tråkiga överlinjerna som ses på de flesta AR hästar.
"Skolorna är vägen till samlingen, det som är så fiffigt med dem är att när hästen nu blir starkare behöver jag inte rida den till samling så mycket, den bär sig där alldeles på egen hand."
På mitt sätt så har du den där gratisamlingen innan du börjar rida skolorna, du gör alltså en skola ur den redan befintliga gratisamlingen.
Jag vet att du säger att det inte är målet men för att återigen nämna referensen Katrin W, ser du en enda bild där hästarna inte är nerböjda utan att överlinjen hänger med?
Hm, tycker att det är konstigt att du tycker det är svårt att få upp manken, det är ju det som är lång och låg
Kanske det som egentligen skiljer våra ridstilar, jag vill bara ha upp manken, ni vill bara ha ?
När jag låter den gå ur samlingen så går den som jag vill, men den ska "alltd vilja sätta huvudet på marken" när jag släpper den ur samlingen. Vill huvudet gå uppåt eller framåt så var det fel.
Den kan gå ur samllingen på det sätt jag ber om, energifyllt eller så bara slaffsar vi runt döda av utmattning :-)
Överlinjen är bara ett resultat av underlinjen, utan aktiv underlinje så har du ingen överlinje ju
Mina hästar har MKT aktiva underlinjer.
Men som sagt var, det är olika sätt att se på det hela och jag försöker verkligen förstå men lyckas inte.
Dock måste jag nämna att jag sett din häst på flertal bilder och det ser läckert ut så du kanske inte rider så där enligt mina ögon hemskt (eller så döljer kjolen det hela väl
)