Öppna, hjälper, sittben och Oliveira

Alla har rätt att undervisa, det är väl det som kunskap är till för?

Då kanske det är dags att lägga ned snacket om att det är så många inom AR som undervisar trots att det inte borde?

I mina ögon har ni blivit mer och mer fyllda med dubbelmoral.
Ni säger en sak om andra och sen skiter ni det när det gäller er själva. Som t.ex. att man ska veta vart någon har fått sina kunskaper ifrån, att "nybörjare" inte ska undervisa och sen att ni verkar anklaga alla andra för att inte ha någon grund bortsett från er själva.

Världen är ful av expertieser,men ingen har alla rätt.
På ett ställe säger du detta för att på ett annat ställe säga:

Efter att ha blivit överbevisad 4 miljoner gånger så har tom jag gett upp hoppet om att hitta fel.

Då är du antingen blind eller så blundar du. Som du själv säger ingen är perfekt och ingen kommer någonsin att komma speciellt nära det heller.

Sen att "ni" (kanske mest är Carmenzita?) håller på och hytter finger och anklagar världen runt er...nej förlåt...den Akademiska Ridkonsts "världen" för att vara nyfrälsta när ni själva har skrivit att ni är helt frälsta i tränaren...och sen inte lyckas hitta några fel. Det säger bara en sak att ni är allt det som ni anklagar alla andra för att vara.

Sorry, men jag blir lite måstt irriterad när någon skriver saker om andra (skitsam om det är om mig eller någon helt annan) som stämmer in på dem själva. Trots att ni skriver på ett sätt som ser ut som att det inte stämmer in på er.

Det blir tråkigt när du diskuterar så aggresivt, ta det lugnt istället.

Jag har väl aldrig sagt att många inte borde undervisa? :confused:
Jag anklagar ingen för att inte ha en grund, jag har ingen grund själv ju, håller på att skaffa mig en ju :)
Jag tycker däremot att alla borde skaffa sig en grund.

Nu börjar märka ord och för att göra dig gladså håller jag med om att det var dumt skrivet, vad jag menar är att ingen har alla rätt utan man måste leta lärdommar från alla håll och de är det som gör att jag tycker denna tränare är så bra, hon tar lite därifrån och lite härifån och blandar ihop allt som är bra och slänger det som är dåligt.
Här på denna sida verkar det bara finnas en gud men nu på slutet börjar det leta sig in lite Sally Swift oxå vilket jag tycker bådar gott.

du har helt rätt i att ingen är perfekt.

Det sista förstår jag inte och tänker därför inte kommentera. Tycker dock att det är trevligt att bli sedd som en egen person, jag är jag och Carmensita är Carmensita.

Så som jag ser det så är det så, i min värld är det oerhört komplicerat att lära en häst skolor när man inte kan sitta mitt på en häst (för att nämna ett exemepl, eller sätta på stång på en häst som inte bär, eller att göra vad som helst som för mig är oerhört komplicerat.
Man får ju kämpa som attan och älta och älta saker med sin häst om och om igen när man som ryttare inte är färdig för att kunna förklara för sin häst vad som förväntas av den.

Vill bara säga att jag uppskattar att du kan diskutera på ett trevligt sätt. :)

Nu är du generaliserande igen. Du har inte sett alla AR-tränare i Sverige. Det finns flera tränare inom AR med elever som sitter och nöter i skritten för att hitta sitsen, hitta detaljerna, finna den lilla känslan och lära sig bara sitta på hästen. Så jag tycker faktiskt att ditt uttalande att "ni lär er klmnopq...." är inte bara oinsatt utan också oförskämt. :(

Alltid trevligt att diskutera när man kan hålla sig på en civilerad nivå, även om det hettar till ibland. :D

Har du rätt i det så är det förståss trevligt. Jag har bara sett 3 tränare live men sett resultatet av flera tränares resultat genom deras elever så jag kanske bara sett de dåliga. Och så de som visar bilder här på Buke förståss.
Är det annorlunda hos andra tränare så är det jättebra :)

Japp, jag trodde att diskussionen skulle mynna ut i blodbad av sällan skådat slag men det verkar som om den klarade sig "pustar ut*. Som det är nu så blev det rätt revlig diskussion tycker jag.

Jaja, trevlig helg på er alla. ;)

Gratulerar till dom mest svävande 6 svaren jag nånsin fått på någon fråga, jag hoppas din tränare inte svarar på samma sätt när du ifrågasätter.

En tanke, om man plockar en massa pusselbitar från olika pussel, hur får man då bitarna att passa och bli en hel bild? Det låter i mina öron som hon tar det hon tycker är bra och skiter i resten, oavsett om det är viktigt eller inte.

Jag kan också bevisa alla mina teorier, och dina, och rollkur och bla bla bla, presenteras det bara på rätt sätt så går allt att bevisa.
Ja, det inkluderar AR också, därför vill jag aldrig referera till endast en källa - en tränare - utan jag källgranskar vad tränarna fått SINA kunskaper ifrån, det är det som är viktigt för mig.

Sen får jag inte det här riktigt att gå ihop:

7. Världen är ful av expertieser,men ingen har alla rätt.
med
1. Jag ifrågasätter ALLT, ligger i min natur, alltid men den sablars typen kan alltid bevisa sina teorier.
och
5.Efter att ha blivit överbevisad 4 miljoner gånger så har tom jag gett upp hoppet om att hitta fel.

Ber så mkt om ursäkt för 300:e gången ifall det är så jag uppfattas. Jag har inte skrivit på Barock på 2 v eftersom jag förstått att jag gjort er arga, upprörda osv. Men eftersom Djurjouren la in filmer, tyckte jag diskussionen blev allt för intressant för att hålla mig borta. :)
Jag vill också ödmjukt påpeka att jag INTE undervisar. Djurjouren får tala för sig själv.

Det är klart att jag ifrågasätter min tränare, till er som retat upp sig på det faktum att jag har en sådan. Men det är ung som att ifrågasätta docenten i kemi när jag läste på universitet. Eftersom vi närmar oss ridning ur en ren rörelsemekanisk angreppsnivå, blir allt väldigt logiskt. Dessutom märker jag ju skillnad på mig och min häst. Jag har kunnat rida en gång i tiden. (trodde jag). NU förstår jag hur vansinnigt svårt det är och hur lång tid det tar.

Ni kanske har högre kunskapsnivå än henne, vad vet jag? Jag kan bara läsa det ni skriver, och jag håller inte med er emellanåt.

Ang att ni är upprörda över vår tränare: Det enda jag vet är att jag aldrig träffat en kunnigare hästmänniska och att hon hjälpt mig utveckla mig själv, min häst och gläntat lite på dörren till vad Ridning är.

Jag hytter inte med fingret, jag försöker att inte svara här eftersom ni har bestämt er för vad jag är för en typ. Som sagt, jag kunde bara inte låta bli att delta i denna diskussion eftersom den berörde bokstaven A och ni tycker att vi stavar fel. Det finner jag intressant.

Som avslutning och tack, vill jag bara säga, att jag tycker att AR har ett mkt sympatiskt grundtema, och att jag absolut sympatiserar med det mesta. Men jag tycker att det verkar gå lite väl fort fram i barock-Sverige. Uppenbarligen har något gått förlorat om man tror att beridarna vid SRS inte har en stilla sits. Jag tycker ärligt talat att det är synd, det är inte som jag är förmäten. För det syfte som "ni" har med er ridning är lovvärt, därför tycker jag det är extra viktigt att det blir rätt och att man håller reda på var den riktiga ridningen finns och vem som kan lära ut den.

Vad intressant att höra. Du menar att vi känner oss "frälsta" såsom alla andra ryttare gör när vi hittat någon som kan extremt mkt om hästar och ridning? Det är nog väldigt mänskligt!

Hennes elever, skulle jag säga, kännetecknas snarare av att de är villiga att börja om helt och hållet från början. Att träna upp balans, följsamhet, stillhet osv. Oftast hittar man inte folk som är ute efter snabba resultat och roliga skolor på 3:e lektionen bland hennes elever.

Jag kan villigt erkänna att jag kände mig "frälst" för ett år sedan, antar att många känt likadant med sina tränare. Då hade jag ridit för henne i ett år, och börjat begripa lite vad ridning handlade om. Dessutom hade jag fått antydan till en ny häst. Frälsningen mattas av med åren, när man kommit riktigt långt i sin egen utveckling som hästmänniska är man ju bara "sig själv". Där är jag inte än, har långt kvar att vandra.

Ja mitt öga är säkert otränat för denna sorts ridning mitt öga är nämligen väldigt upptränat för korrekt och bra ridning nu när jag nyss är hemkommen från Tyskland och studerat proffsen i 2 veckor :smirk:

Jag tycker fortfarande det är dåligt , hon låser hela hästens rörelse med handen och hämmar hästens rörelser i skritten ganska rejält och är detta bärighet för díg så har vi definitivt inte samma synsätt på den saken iallafall.

Det är lustigt att du har blivit överbevisad 4 miljoner gånger och inte kan hitta några fel, jag kan hitta massvis av fel bara på den lilla filmsnutten och hade jag varit du hade jag nog valt att inte lägga ut en sådan dåligt snutt och tro att det ser bra ut för det gör det inte utan vänta tills det har blivit bättre så man får se en skillnad där det verkligen är skillnad till det bättre, där ryttaren inte förstör hästens skritt genom att vara så oföljsam i handen och där ryttaren inte sitter i stolsits och bakvikt och trycker ner hästens rygg.

Men jag ser fram emot en ny filmsnutt om säg en månad får då borde det vara en markant skillnad iallafall.

Men alla kan ju inte vara överens jämnt :)

Tycker verkligen inte att du ska hålla dig borta från barockforumet! Tycker dina inlägg brukar vara mkt läsvärda, om man bortser från att du generaliserar väl mkt med "vi" o "de" ibland :cool:

Inverkan/icke inverkan

Lånar svarsknapp.

Att stabilisera sin kropp är inte vad jag kallar för att inverka med sitsen. Att stabilisera sin kropp är att hitta ett neutralläge över hästens tyngdpunkt, och att hitta en sits som stör så lite som möjligt.

I det jag kallar en stilla sits är en sits som strävar efter att INTE påverka hästen - ett "neutralläge" som man måste lära sig att hitta innan man på allvar kan börja inverka. Att inverka är i mina ögon att medvetet ge signaler till hästen med sitsen.

Självklart kan att gå till en stilla sits påverka hästen - en stilla sits i "neutralläge" bör ju ge hästen optimala förutsättningar för att balansera upp sin ryttare. Har man tidigare inte suttit i en sån sits så blir det ju skillnad.

Innan man hittar till sin neutrala sits så måste hästen förmodligen kompensera för ryttaren genom att söka vägar att återfå sin balans. När man hittar en neutral stilla sits klarar hästen att balansera ryttaren, och är mottaglig för medveten inverkan - det vill säga att följa ryttarens signaler i form av sitsförändringar, utan att tappa balansen.

Men för att hitta till den neutrala stilla sitsen från början måste man ha en rakriktad häst. För att få en rakriktad häst måste man lösgöra hästen och få kontroll över bogar och bakben. Och för det krävs i de flesta fall att man rider skolor. På så vis kan man skapa en god cirkel där ryttaren rider bättre i takt med att hästen blir rakare och lättare att sitta på.

Sitsträning de första åren av ryttarutbildningen är bra om man har tillgång till bra skolhästar som GÅR att sitta på. Men ska man utbilda ekipage där både häst och ryttare ska lära sig att hitta rätt, har man god användning av skolorna. Skolorna är ju ett medel, inte ett mål i sig.

+ Djurjouren (och alla andra)

Jag tycker absolut inte ni ska hålla er borta från Barockforumet. Det blir ofta intressanta diskussioner, mkt mer intressanta än om det bara vore barockare här.

Men sen tycker även jag att det generaliseras lite väl mkt. Jag anser väl att jag rider Akademiskt (möjligen med influenser av tävlingsdressyr samt att jag plockat ut lite som jag tycker är bra här och var). Men det är många bilder här som jag känner att jag kanske inte alls kan identifiera mig med. Det verkar som att AR kan se väldigt olikt ut på sina håll.
Och jag har definitivt inte Bent som "enda gud". Det finns många duktiga hästmänniskor. Det vore dumt att inte lyssna på alla.

Jag håller med att vi måste vara många olika som rider på lite olika sätt för att undvika den där "klubben för inbördes beundran" som det faktiskt KAN bli!
Sedan måste vi allihopa hjälpas åt att hålla diskussionerna på sansad nivå, vilket jag tycker att den här tråden har lyckats ganska bra med!
Jag har fått tänka till en hel del (om alla inlägg här) och finner tråden ypperligt intressant!

Re: Inverkan/icke inverkan

Precis. Jag tycker det verkar logiskt att gå från icke följande/drivande sits, till en följande/neutral och därefter gå till en inverkande. Att gå direkt från en icke följande/drivande till inverkande sits tycker jag känns som om man hoppar över en stor del. När man inte kan följa, hur vet man då hur man ska inverka?

Kanske djurjouren och carmenzita menar något annat, men det är det jag fått intrycket av.

Och det här med stilla sits osv (inte till dig svea). En ryttare ska ha en sits som SER UT att vara stilla, men i själva verket rör det sig väldigt mycket i bäcken och nedre delen av ryggen. Jag tycker Heather Moffett sammanfattar det väldigt bra:

"There is a big difference between actually sitting completly still on a horse, when the rider will unavoidably bounce, and appearing to be still, which is the result of horse and rider moving together as one unit."

Det där med rörliga händer ville djurjouren att jag skulle förklara vad jag menade också. Jag menar att man ska vara följsam, ända från skuldrorna ner till fingertopparna. Att man ska följa med i hästen huvudrörelser, vilka kan vara ganska kraftiga i skritt och galopp. Att sen också ha den kroppskontrollen att i trav ha en jämn kontakt med hästens mun genom att vara helt stilla med händerna. En mycket svår konst att behärska (god knows I don't do it yet, i skritt gör jag det, men inte riktigt de andra gångarterna).

Jag brukar försöka tänka lite ungefär så att mitt mellangärde ska vara en stabil pelare som jag balanserar över hästen, och att höfterna liksom ska vara ett hölje runt pelaren som får röra sig. Man kan prova lite av det tankesättet om man är ute och promenerar - att tänka att pelaren ska sträva uppåt, och att höljet liksom ska glida ner utefter pelaren. Det är väldigt lösgörande (för människans höfter alltså).

Ja, att föreställa sig att man är ute och rider när man är ute och går är en mycket bra övning (våra höftrörelser i "gång" är ju ungefär de samma som höftrörelserna som man får när en häst skrittar. Det är därför handikappridning funkar så bra, eftersom de lär sig hur höften ska röra sig när de ska gå). Att analysera allt man gör och prova olika rörelser med höften, ryggen, benen, armarna etc. Man kan hitta många intressanta saker! :) Sen att omvärlden tittar konstigt på en är smällar man får ta :D

Alla i Fårösund VET redan att jag är allmänt knasig, så jag har liksom inget att förlora när jag är ute på silly walks :D

Fast Antti, visst har jag sett dej rida och de "sk skolor" som gjordes då var det ju inte särskilt hög kvalitet på? Eller berodde det på hästen? Vad gäller kroppskontroll - focus och säte tycker jag att det var de saker som du gjorde den gången som brast, inte behöver man vrida sej som nån sorts stel pinne och ha händer och skänklar långt isär för att få skolor - ens på den minst utbildade hästen. Dessutom var ju både tyglar och skänklar väldigt aktiva.

Om nu personlig kritik är godkänt på forumet? Annars välkomnar jag Jegra att plocka bort mitt inlägg :). Blev bara mycket fundersam över det som sades jämte vad jag sett i verkligheten.

Jag väljer hellre att rida skolorna med kvalitet ända från början, men visst kan man på de flesta hästar göra detta första gången man sitter upp. Det tror jag inte du är särskilt ensam om.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
  • Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 830
Senast: IngelaH
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 518
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V