Öppna eget?

Bejbie

Trådstartare
hejsan
Ja funderar på att öppna eget. Har stort stall med stora hagar m.m.
Men hur ska man börja?, ska man börja lite förskigt tills man kommit på benen. Tacksam för svar från folk som vet vad ja går igenom.. Ha d så bra:)

Sv: Öppna eget?

Vad ska du göra? Inackorderingar, lösdrift unghästar, tillridning, inridning, försäljning av hästar, förmedling av hästar, foderförsäljning, grovfoderproduktion?

Svårt att ge råd när det är så dålig information...

Det första är väl att kolla upp om ens anläggning skulle kunna bli godkänd, samt om den inte blir det i dagsläget ta reda på hur mycket det skulle kosta att fixa till.

I dagens läge med alla miljoner regler som gäller är det säkrast att kolla upp sånt först tycker jag.

/KT

Jag håller med Lovisaleonora.

Ta fram en affärsplan först.

Vad har du tänkt dig att få intäkter på för tjänster/produkter?
Vilken marknad finns det för dessa för dig?
Varför skulle dessa kunder välja dig framför andra företag?
Vilka kostnader och investeringar skulle det medföra att erbjuda dessa tjänster/produkter?
Vad behöver du för vinst första tiden och senare? (andra inkomster?)
Vilket kapital finns tillgängligt att satsa? (eget kapital, banklån ?)

Då får man en uppfattning om det finns någon grund för företaget och kan därefter bestämma om och hur man vill driva sin satsning. Genom att besvara frågorna kan man också hitta ideer till sitt företagande.

Utan att göra ovanstående är det dömt att misslyckas, tyvärr. Så då är det billigast att låta bli att satsa.

Vad ska du göra? Inackorderingar, lösdrift unghästar, tillridning, inridning, försäljning av hästar, förmedling av hästar, foderförsäljning, grovfoderproduktion?

Svårt att ge råd när det är så dålig information...

Har allt ner skrivet så allt är planerat, ska ha omplacering, tur-ridning, Ta emot hästar som ska få en andra chans.

Jag håller med Lovisaleonora.

Ta fram en affärsplan först.

Vad har du tänkt dig att få intäkter på för tjänster/produkter?
Vilken marknad finns det för dessa för dig?
Varför skulle dessa kunder välja dig framför andra företag?
Vilka kostnader och investeringar skulle det medföra att erbjuda dessa tjänster/produkter?
Vad behöver du för vinst första tiden och senare? (andra inkomster?)
Vilket kapital finns tillgängligt att satsa? (eget kapital, banklån ?)

Då får man en uppfattning om det finns någon grund för företaget och kan därefter bestämma om och hur man vill driva sin satsning. Genom att besvara frågorna kan man också hitta ideer till sitt företagande.

Utan att göra ovanstående är det dömt att misslyckas, tyvärr. Så då är det billigast att låta bli att satsa.

Okej, hade inte tänkt att bara jobba med detta förens man börjar få kunder, kommer ha mitt jobb kvar och sånt. Och det är samma stall ja jobbar i och han som äger stället behöver ja inte betala foder, eller boxplasterna m,.m Bara ja forsätter jobba hos han.

Det första är väl att kolla upp om ens anläggning skulle kunna bli godkänd, samt om den inte blir det i dagsläget ta reda på hur mycket det skulle kosta att fixa till.

I dagens läge med alla miljoner regler som gäller är det säkrast att kolla upp sånt först tycker jag.

/KT
Allt är godkänd, ville mer veta vad hur man ska få detta att funka och få bra kunder m.m. "skaffa sig ett rykte" eller vad man ska säg.:D

Har allt ner skrivet så allt är planerat, ska ha omplacering, tur-ridning, Ta emot hästar som ska få en andra chans.

Det var ganska varierat. För turridning behöver du ett grymt servicemind och ett större gäng riktigt bra hästar som kontinuerligt behöver stora mängder träning (dvs bra på att ta hand om varierande ridvana kunder). Det är en rejäl investering och höga kostnader också i drift. Sedan gäller det att hitta din nisch - varför ska kunder välja dig framför konkurrerande verksamheter.

För omplacering behöver du bra kontakter. Har man acceptabla stallar och annat redan är det inte så himla komplicerat att få det godkänt för verksamhet.

Ta emot hästar som ska få en andra chans - förstår jag inte affärsiden bakom? Alls. Men du får gärna förklara - vem som ska betala det arbetet och hur du tänkt att det ska gå till! Att ta emot slaktselekterade hästar för att "rida" till dem och sälja dem vidare - betraktar jag som direkt kontraproduktivt om man kallar sig djurvän. Men det kanske inte är riktigt så du menar heller...

Turridningen är mycket svår att starta i pytteliten skala - det andra kan man börja sondera för utan att dra på sig stora investeringar. Men kan du få tillgång till ett startkapital på ett par hundratusen kronor är det fullt möjligt att satsa på turer också.

Lycka till!

Jag håller med Sjoberga ang turridning, h*n vet vad h*n pratar om :D

Men hur du tänkt ang hästar som ska få en andra chans?
Jag antar att du tänkt dig att få hästar då, eller riktigt riktigt billigt.
Det kan ofta bli fel, vissa hästar är som de är av en anledning som kräver enorm kunskap, tålamod, tid m.m. för såna hästar.
De flesta hästar som skänks bort/säljs billigt för en andra chans är travare..
Och det ligger knappt något andrahandsvärde i dem faktiskt, så att tjäna något på det är nog att drömma. Det är väl mer om du vill ha det som hobby, men räkna inte med att tjäna på det.

Okej, Tack för svar, Med andra chans mednar ja folk som har det bråskade att "bli av med hästen" inga slakthästar, vet själv att det inte är nåt värde i det. Gör inte detta för att tjäna pengar som allt hästfolk vill, gör det för ja tkr det är kul. Pengar har ja gott om. Tur-ridning mena ja inte att ja ska utbilda mer att dom får låna mina hästar sen tar vi oss en tur i skogen. Så startar inte detta för att tjäna pengar, mer för det är kul. :)

Nu får man ju ha vilka åsikter man vill. Men jag läser mellan raderna att du inte tycker att det är bra att man vill tjäna pengar. För att få driva företag, dvs näringsverksamhet med momsskyldighet, är det ett tvång att man har ett vinstsyfte.

Jag är stolt över att driva ett lönsamt hästföretag med sunda värderingar, som genererar både försörjning åt oss och vår säsongsanställda, samt skattepengar åt våra gemensamma samhällsfunktioner.

Om du inte vill driva ett företag så ska du inte starta ett heller. Den verksamhet som du beskriver som är utan vinstsyfte ska man bedriva som hobbyverksamhet, eftersom det är precis vad det är. Allra enklast är att du inte tar betalt alls, eftersom det förenklar redovisningen.

Jag ser det som ett mycket, mycket större problem att det är så många sk hästföretag som INTE tjänar pengar, medvetet eller omedvetet, och därmed både fuskar till sig skattemedel i vissa fall och sänker andra företags överlevnadsmöjligheter i samtliga fall.

Det är ungefär som att det helt plötsligt poppade upp 100 livsmedelsaffärer i Stockholm som nästan skänker bort sina varor för att det är kul, trots dyra inköp. Det skulle givetvis ge glada kunder - en stund - men när sedan alla ICA, Coop och andra affärer gått i konken och alla arbetstillfällen försvunnit där OCH dessa hobbylivsmedelsskänkare tröttnat (jo, man gör det till slut, antingen för att pengarna tar slut eller av andra skäl), är det inte lika kul. Ofta lider också kvaliteten på produkterna av gratisproblemet, man förväntar sig att kunderna ändå ska bli nöjda eftersom att det är så billigt - vilket är helt uppåt väggarna. Då har man fullständigt förstört en fungerande bransch, förstört alla arbetstillfällen - genom vad man på ytan kan tycka är en "god gärning". Det är vad som händer i hästnäringen när det dyker upp aktörer som inte tar betalt för sina tjänster på marknadsmässiga villkor, med kostnadstäckning och vinst för försörjning.

Ursäkta om jag är brysk - men jag är ganska engagerad i frågan och tycker att den attityd som du har under ytan i ditt inlägg är livsfarlig för hela branschen och ett stort problem.

Okej, det var ju inte riktigt menat så att folk skulle ta åt eller nåt sånt.. Ja skriver vad ja tänker och tycker. Jo om du hade läst hela min fråga från börja så frågade ja ska man börja försktigt så man kan stå på benen själv eller nåt sånt skrev ja. Då mena ja ju att ska man starta upp ett med få hästar billigt så man får sig ett rykte / ha de som hobby ibörjan som jag med skrev/. Så du kan ju läsa allt innan du skriver soppas otrevligt. Hare

jag tycker inte att det var något otrevligt skrivet utan bara sanningsenligt.

För ärligtalat så tror jag att du är ute och svävar på rosa moln. Det första jag reagerade på var att stallägaren lovat dig att du ska få använda gratis boxar och dessutom inte betala fodret för hästarna mot att du arbetar kvar? Jag förutsätter då att du inte får någon lön. Så hur ska du då klara dig?

Turridning kräver bra hästar i större skala för att det ens ska vara någon mening med det. Sedan ska du ha en kundkrets som är villig att köpa just din tjänst också!

Jag tror inte att folk är särskilt villiga att skänka bort sin häst snabbt bara för att de behöver bli av med den. Jag hoppas iallafall att vi har seriösare hästägare än så här i landet. Det ska väl möjligtvis vara någon gammal travare som någon tröttnat på och blir glad över att du tar över ansvaret för. Sedan gäller det ju för dig att verkligen hitta ett hem åt den också. Har ägaren problem så tror jag inte du får det lättare heller.

All verksamhet inom hästnäringen är kostsam och det gäller att få in pengar och inte bara sätta sprätt på dem. Du verkar inte ha någon seriös plan och något mål som går att uppnå så jag skulle inte rekommendera att starta företag på dessa grunder. Fundera istället på vad du vill uppnå med ditt företag och se det som en person utifrån gällande om det fungerar eller inte.

Såg dessutom att du var 18 år bara, vad har du för utbildning/erfarenhet att stoltsera med för att locka kunder? Nej, skaffa dig ett riktigt jobb och ha hästarna som hobby. Du kan snabbt förstöra din ekonomi om du ger dig in i något ogenomtänkt.

Jag vet inte riktigt vad man inte skulle ta åt sig av, men det låter en smula ogenomtänkt.

Hur ska detta finansieras? Hästarna kommer ju trots allt att behöva veterinär, försäkringar etc. Hur ska det komma in pengar?

Det har jag hållit på med i flera år nu och jag kan tala om för dig på en gång att det går man inte plus på. Det är pengar ur egen fick och leva på nudlar som gäller.

/Nixehen - som vet vad hon pratar om

Nu får man ju ha vilka åsikter man vill. Men jag läser mellan raderna att du inte tycker att det är bra att man vill tjäna pengar. För att få driva företag, dvs näringsverksamhet med momsskyldighet, är det ett tvång att man har ett vinstsyfte.

Jag är stolt över att driva ett lönsamt hästföretag med sunda värderingar, som genererar både försörjning åt oss och vår säsongsanställda, samt skattepengar åt våra gemensamma samhällsfunktioner.

Om du inte vill driva ett företag så ska du inte starta ett heller. Den verksamhet som du beskriver som är utan vinstsyfte ska man bedriva som hobbyverksamhet, eftersom det är precis vad det är. Allra enklast är att du inte tar betalt alls, eftersom det förenklar redovisningen.

Jag ser det som ett mycket, mycket större problem att det är så många sk hästföretag som INTE tjänar pengar, medvetet eller omedvetet, och därmed både fuskar till sig skattemedel i vissa fall och sänker andra företags överlevnadsmöjligheter i samtliga fall.

Det är ungefär som att det helt plötsligt poppade upp 100 livsmedelsaffärer i Stockholm som nästan skänker bort sina varor för att det är kul, trots dyra inköp. Det skulle givetvis ge glada kunder - en stund - men när sedan alla ICA, Coop och andra affärer gått i konken och alla arbetstillfällen försvunnit där OCH dessa hobbylivsmedelsskänkare tröttnat (jo, man gör det till slut, antingen för att pengarna tar slut eller av andra skäl), är det inte lika kul. Ofta lider också kvaliteten på produkterna av gratisproblemet, man förväntar sig att kunderna ändå ska bli nöjda eftersom att det är så billigt - vilket är helt uppåt väggarna. Då har man fullständigt förstört en fungerande bransch, förstört alla arbetstillfällen - genom vad man på ytan kan tycka är en "god gärning". Det är vad som händer i hästnäringen när det dyker upp aktörer som inte tar betalt för sina tjänster på marknadsmässiga villkor, med kostnadstäckning och vinst för försörjning.

Ursäkta om jag är brysk - men jag är ganska engagerad i frågan och tycker att den attityd som du har under ytan i ditt inlägg är livsfarlig för hela branschen och ett stort problem.

:bow::bow::bow:

Kan bara hålla med. Jag HATAR detta med att "jag gör det för att det är kul" "syftet är inte att tjäna pengar" osv.

Visst jag har också mina hästar för att det är kul. Annars hade jag ju int haft dom från första början MEN jag har som mål att kunna leva på mitt företag. Och det kommer jag inte kunna göra så länge folk hyr ut stallplatser nästan gratis, låter folk "rida en tur i skogen" m.m. m.m.

Så mycket som vi (jag & min man) sliter för att få allt att gå runt och fungera så retar det mig till vansinne när folk tror att det bara är att "starta någon för att det är kul":mad:

Det är KUL, men ingen jäkla lekstuga!

Jag jobbar INTE gratis. Har aldrig gjort och har inga planer på att göra det!

Men att folk hyr ut stallplatser nästan gratis ska väl inte få försvinna!?
:mad:
Så att ni kan ta 3 ggr så bra betalt då eller?

Det finns faktiskt många som inte skulle ha råd att ha häst om alla stallplatser skulle kosta 2-3tusen/månad.

Det finns faktiskt många som inte skulle ha råd att ha häst om alla stallplatser skulle kosta 2-3tusen/månad.

fast 2-3tusen är ändå inte så mycket om det mesta ingår.
det handlar inte heller om att kunna ta bra betalt, det handlar om att få allt att gå runt, foder och strö kostar!
dessutom kostar det om någon ska göra det mesta jobbet åt en...
säg 1timma/dag och häst(in/ut, fodring, mockning mm.) blir 30timmar/vecka och så en timlön på kanske 100kr bara det blir 3000kr/månad sedan kommer foder, strö, kallhyra.

Det kostar att ha häst!

Nej, det finns många som inte har råd att spela golf, att åka folkrace eller att gå ut och äta heller. Betyder det att det måste statligt subventioneras att spela golf, åka folkrace och restauranger? Eller att det ska öppnas sådana inrättningar där privata hobbyverksamheter låter folk äta billigare än vad det kostar att driva restaurangen?

Nu får givetvis enskilda hobbyverksamheter (helt lagligt som hobby om man redovisar sina inkomster korrekt - olagligt däremot om man driver näringsverksamhet med momsskyldighet) subventionera andras hästhållning - men det är inte sunt och bidrar till att det skapas så oerhört få riktiga jobb inom branschen. Och varför ska man som enskild subventionera andra personers hästhållning och slita ont för att de ska kunna ha häst mycket billigare än den faktiska kostnaden?

Face it - att ha häst är ingen mänsklig rättighet. Har man inte råd att betala vad det kostar, får man avstå. Precis som med allt annat här i livet.

Om det dessutom är så att man hyr ut stallplatserna billigare än andra och inte redovisar sina inkomster - så är det bara att anmäla. Då blir man fort av med dessa kriminella element.

FAttar inte riktigt vad som en del hackar upp sig på här, ja jobbar för mina stallplaster? Hur kan ni då säga att ja står gratis när ja jobbar med 13 hästar om dagen plus mina egna för att få ihop stall konstader, stö oh foder?. Det är inget fel med det tkr ja?, Han är ju glad att ja vill hjälpa till och att han kanhjälpa mig ? Och ja har aldrig jobbat där gratis när ja inte hade hästarna fick ja pengar för det istället.
Så om ja har förstått allt rätt, så är det fel att ha billiagre tur-ridning omplacering.?!, Förstår inte riktigt varför en del blir så uppröda, ja vet att de hästfolcket sliter för de jobbar med. Jag slitit/sliter för att ha råd med mina hästar med. 3 egna, och tar hand om 13 hästar om dagen. Enda ja min med min fråga var hur man skulle göra för att få en bra verksamhet och hur man skulle göra för att komma på fötterna själv. Hade ju inte tänkt att ta billigt senare när ja gått igång allt. Man måste ju skaffa sig ett "rykte" och kunder. Inte bara ta flera tusen /hundra för att tjäna på det. Man vill ju att kunderna ska ha en chans att komma till en med. Men ja vet inte hur det funkar. JAG MENAR INGET ILLA MOT ALLA NI SOM HAR TAGIT ÅT ER!!!!!!!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 603
Senast: 13579vas
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 404
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna