Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad ska du göra? Inackorderingar, lösdrift unghästar, tillridning, inridning, försäljning av hästar, förmedling av hästar, foderförsäljning, grovfoderproduktion?
Svårt att ge råd när det är så dålig information...
Jag håller med Lovisaleonora.
Ta fram en affärsplan först.
Vad har du tänkt dig att få intäkter på för tjänster/produkter?
Vilken marknad finns det för dessa för dig?
Varför skulle dessa kunder välja dig framför andra företag?
Vilka kostnader och investeringar skulle det medföra att erbjuda dessa tjänster/produkter?
Vad behöver du för vinst första tiden och senare? (andra inkomster?)
Vilket kapital finns tillgängligt att satsa? (eget kapital, banklån ?)
Då får man en uppfattning om det finns någon grund för företaget och kan därefter bestämma om och hur man vill driva sin satsning. Genom att besvara frågorna kan man också hitta ideer till sitt företagande.
Utan att göra ovanstående är det dömt att misslyckas, tyvärr. Så då är det billigast att låta bli att satsa.
Allt är godkänd, ville mer veta vad hur man ska få detta att funka och få bra kunder m.m. "skaffa sig ett rykte" eller vad man ska säg.Det första är väl att kolla upp om ens anläggning skulle kunna bli godkänd, samt om den inte blir det i dagsläget ta reda på hur mycket det skulle kosta att fixa till.
I dagens läge med alla miljoner regler som gäller är det säkrast att kolla upp sånt först tycker jag.
/KT
Har allt ner skrivet så allt är planerat, ska ha omplacering, tur-ridning, Ta emot hästar som ska få en andra chans.
Har allt ner skrivet så allt är planerat, ska ha omplacering, tur-ridning, Ta emot hästar som ska få en andra chans.
Nu får man ju ha vilka åsikter man vill. Men jag läser mellan raderna att du inte tycker att det är bra att man vill tjäna pengar. För att få driva företag, dvs näringsverksamhet med momsskyldighet, är det ett tvång att man har ett vinstsyfte.
Jag är stolt över att driva ett lönsamt hästföretag med sunda värderingar, som genererar både försörjning åt oss och vår säsongsanställda, samt skattepengar åt våra gemensamma samhällsfunktioner.
Om du inte vill driva ett företag så ska du inte starta ett heller. Den verksamhet som du beskriver som är utan vinstsyfte ska man bedriva som hobbyverksamhet, eftersom det är precis vad det är. Allra enklast är att du inte tar betalt alls, eftersom det förenklar redovisningen.
Jag ser det som ett mycket, mycket större problem att det är så många sk hästföretag som INTE tjänar pengar, medvetet eller omedvetet, och därmed både fuskar till sig skattemedel i vissa fall och sänker andra företags överlevnadsmöjligheter i samtliga fall.
Det är ungefär som att det helt plötsligt poppade upp 100 livsmedelsaffärer i Stockholm som nästan skänker bort sina varor för att det är kul, trots dyra inköp. Det skulle givetvis ge glada kunder - en stund - men när sedan alla ICA, Coop och andra affärer gått i konken och alla arbetstillfällen försvunnit där OCH dessa hobbylivsmedelsskänkare tröttnat (jo, man gör det till slut, antingen för att pengarna tar slut eller av andra skäl), är det inte lika kul. Ofta lider också kvaliteten på produkterna av gratisproblemet, man förväntar sig att kunderna ändå ska bli nöjda eftersom att det är så billigt - vilket är helt uppåt väggarna. Då har man fullständigt förstört en fungerande bransch, förstört alla arbetstillfällen - genom vad man på ytan kan tycka är en "god gärning". Det är vad som händer i hästnäringen när det dyker upp aktörer som inte tar betalt för sina tjänster på marknadsmässiga villkor, med kostnadstäckning och vinst för försörjning.
Ursäkta om jag är brysk - men jag är ganska engagerad i frågan och tycker att den attityd som du har under ytan i ditt inlägg är livsfarlig för hela branschen och ett stort problem.
Men att folk hyr ut stallplatser nästan gratis ska väl inte få försvinna!?
Så att ni kan ta 3 ggr så bra betalt då eller?
Det finns faktiskt många som inte skulle ha råd att ha häst om alla stallplatser skulle kosta 2-3tusen/månad.
Men att folk hyr ut stallplatser nästan gratis ska väl inte få försvinna!?
Så att ni kan ta 3 ggr så bra betalt då eller?
Det finns faktiskt många som inte skulle ha råd att ha häst om alla stallplatser skulle kosta 2-3tusen/månad.