Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Glömde, även för hundar som inte är lämpligt avelsmaterial är bruksproven en avelsutvärdering, nämligen av den hundens föräldrar.
viltspåren är öppna för alla raser. (Blandraser vet jag inte)
BS säger jag. vad är det för rasmeritering att en icke bruksras blir SBCH eller SLCH? är det öht en rasmeritering för någon ras med SLCH? och hur ska man ställa sig till krypta hundar, eller hundar som av andra anledningar inte kan användas i avel? resonerar man som du gör borde inte border collien heller få tävla bruks eftersom det är en vallhund som (endast bör?) meriteras inom vallning. men du kan ju se till så att SVAK ordnar spårtävlingar enbart för vallhundar? varför gör du inte det? kanske anar du att rasklubben väljer att fokusera på vallningen?
jag är inte intresserad av tävling som avelsmeritering, båda mina hundar är ju kastrerade. jag vill (liksom minst 90 % av alla andra tävlande) endast tävla för min egen skull! jag älskar att träna och får en riktig kick av tävlandet. nu är tack och lov lydnaden öppen för såna som jag, men jag tycker att det är lite synd att jag inte får tävla bruks.
de vanligaste bruksproven spår och sök beror till allra största delen på förarens förmåga, inte hundens. att bruksprov skulle vara sååå otroligt viktiga för avelsutvärdering håller jag inte med om. som utvärdering för hur duktiga valpköpare man har valt kanske...
Jag kan inte hålla med. En dålig hund kan du inte pressa upp hur högt som helst i klasserna. Jag har själv stött på patrull helt enkelt för att hunden varit begränsad. Att det bara skulle bero på mig tycker jag inte. En bra hund kan även en dålig/medelmåttig förare komma långt med. Superduktiga förare kryllar det inte av. Om en hel kull kommer upp i ekl bruks beror det snarare på hundarnas kvalitet än att de lyckats hitta bra valpköpare till en hel kull. Däremor enstaka hot shots beror mycket väl på föraren. Man måste se saker i sin helhet.
Det är helt underbart att verkligen känna föräldrarnas svagheter och styrkor, det är så mycket lättare att veta innan vad man får för slags hund.
Fast det är väl en vallande ras även den du har nu?