Öppet köp?????????

P

pia-mia

Vad gäller vid köp av ponny/häst? Jag har hör olika versioner bla. att det är alltid två veckors öppet köp vid köp av ponny/häst. Är det någon som vet?:bow:mycket tacksam för svar.

Sv: Öppet köp?????????

Varför skulle det vara det?
Mellan privatpersoner är det iaf inte det, tror inte det är det mellan företag och privatperson heller. Inte utan att det är fel på hästen.

Det skulle ju vara helt vannsinnigt om det vore så. Tänk så många som skulle "köpa" en ponny som dom kunde ha två veckor på sommaren och sedan lämna tillbaka. Mkt billigare än och skicka ungarna på ridläger :angel:

Nej det finns inga sådana regler. Däremot kan man komma överens med säljaren om att på ta hästen på prov.

Ångervecka gäller bara vid distansavtal och hemförsäljningsavtal. Lagen ger konsumenten rätt att ångra köpet inom 14 dagar och gäller vid försäljning via postorder, telefon, tv, Internet och vid hemförsäljning. Hemförsäljning = dörrknackarköp.

Du har redan fått svar men jag vill förtydliga lite bara...

Öppet köp finns inte som lagstadgad rättighet, utom i de fall som Adrenochrome framhåller. Öppet köp är i stället något som näringidkarna ibland lämnar som god service (eller som försäljningsknep, hur ofta har man inte tvekat om den där tröjan är rätt eller inte och tagit den eftersom det är öppet köp... och inte tusan har man lämnat tillbaks den heller).

Vill man ha öppet köp när man köper något måste man alltså se till att avtala om det. Det finns ingen lagstadgad rättighet till det vid hästköp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve