Öppet brev från Smålands Ridsportförbunds Tävlingssektion

Sv: Öppet brev från Smålands Ridsportförbunds Tävlingssektion

Nu blev jag påmind om varför jag tappade peppen på att rida och lade ner när det började tjatas om tävlingar i både dressyr och hoppning och allt blev prestationsinriktat. Jag skuttade omkring över stockar på 40 cm höjd på ängen bakom mitt hus med min lilla fjording idag, och är bara sååå nöjd med hur vi har det!

Herregud! Det var verkligen bottennapp. Bra att de säger ifrån.!

Inte en dag för tidigt att reagera, detta är ju helt absurt. Tyvärr kan lsitan göras mycket längre med exempel även från andra distrikt.

Jag beundrar funktionärerna....tålamodsprövande minst sagt.

När jag slutade tävla ponny (90-talets början) började den där stressen mot en blågul rosett, man köpte dyra ponnyer till medelmåttiga rika ponnyryttare. Vann man inte fick både den stackars ungdomen och den stackars ponnyn lida..nu har man dessutom börjat vända sig mot funktionärer?!!!!
Idag kan jag INTE se på ponnyhopptävlingar-jag blir så jädra förbannad och det kliar i fingrarna- vill bara gå och rycka bort ungarna och deras snobbiga föräldrar från banan. Bra gjort av smålands att säga ifrån!

(Ridsport)
Tävlingssektionen vid Smålands Ridsportförbund har skickat ut ett öppet brev, som riktar sig till tävlingsarrangörer och handlar om ryttare, tränare och föräldrars beteende på tävling.

Läs mer...

BRA GJORT!!! :bow: Det var fan på tiden!

ÄNTLIGEN en reaktion från "förbundet"!!

Mycket bra gjort!:bow: En stor applåd till Smålands Ridsportförbunds Tävlingssektion!:bow::bow:

Så jättebra att de tar tag i problemet! En jättestor eloge till dem för deras initiativ! :bow:

Det krävs så lite för att glädja en medmänniska, i det här fallet funktionärer på en tävling. Ett leende och "tack" ger så mycket och kostar så lite! Enkla komplimanger som "vilken god lunch" eller "vilka trevliga tävlingar ni har" och sådant, det gläds man åt som funktionär, det är den "betalning" man vill ha ju!

Bra initiativ, jag har som funktionär fått min beskärda del av gnäll från ryttare som inte vill inse att samma regler gäller för alla...

Måste dock säga att de allra flesta är trevliga mot både folk och hästar och gärna samarbetar för att tävlingen ska flyta på så bra som möjligt! :)

Men så bra skrivet... och vilket civilcurage:bow::bow: Tack å lov att debatten kan komma igång... men jag är innerligt glad att jag ej heller mina döttrar har tävlingsambitioner, för jag hade blivit skogstokig om jag hade bevittnat liknande galenskap... fy vad ilsken jag hade gjort mig.... :eek:

Blir väldigt förvånad. Har varit tävlingsledare 3 dagar under 2009 och känner inte alls igen mig. Iofs i ponnydressyr men ändå. Enstaka incidenter uppstår ju ibland men inte sådant här. Det är ju skrämmande.

När dottern tävlar brukar jag vara noga med att lämna beröm i sekretariatet när allt flyter och gör det inte det så säger jag inget. Man vet vilket enormt arbete som ligger bakom. Och man vet att arrangörerna vill att allt ska bli bra.

Tror inte alla vet hur mkt arbete som ligger bakom.. Har varit funktionär på strömsholm x-antal gånger när jag pluggade där och det de skriver före kommer.. Under de tre åren så var den enda possitiva kommentaren iaf jag fick var från tävlingsarrangörerna dagen efter.. Och då har jag stått som insläpp, på banan, domartorn, sekritariat och på parkering och jag har pakat ur häst bussar klockan 23:00 på kvällen när det var sagt att de skulle vara där innan 22:00.

Just det att inte stå ut med att se galenheter, det upplevde jag för några år sedan!
Jag var och tävlade på en regional hopptävling, nivån var 1,10-1,20. Fint arrangerade tävlingar, de arrangörerna visste vad de gjorde.

I insläppet till framhoppningen stod en liten tjej. Det var begränsat antal ekipage som fick hoppa fram. Plötsligt kommer en brud ridande och vill in på framhoppningen. Tjejen i insläppet säger vänligt att ryttaren får vänta, det är inte dennes tur att få komma in än på länge. Ryttaren säger "det skiter jag väl i", sedan mejar den sig förbi den lilla tjejen och in på framhoppningen!
Denna lilla tjej vågar ju givetvis inte säga något till en vuxen kvinna (utan hjärna...), så hon står ju där och ser förtvivlad ut.
Då kommer min kompis som var med som hästskötare! En kvinna med MYCKET skinn på näsan! Hon stegar in på framhoppningen och mer eller mindre vrålar till ryttaren "va i h-e håller du på med, vad är det för dumheter! Nu ber du om ursäkt och går UT och väntar på din tur".
Nu missade jag det hela, men tydligen var ryttarens min obetalbar! :D:devil:

Vi såg denna ryttare flera ggr under tävlingen, men då var den sååå snäll och beskedlig så! :angel:
Men att det ska behöva vara så?! :confused:

Att säga till högt och tydligt (så det blir lite pinsamt) är nog det bästa och effektivaste sättet.

Helt sjukt att det öht ska behövas.
I vissa fall kanske man kan ha viss förståelse för om nerverna tar över hos människor så att de inte beter sig som den bästa i världen, men de har ju ingen rätt att bete sig HUR som helst!

Sen är det nog viktigt att fördela funktionärerna på platser de passar in och kan sköta allt på bästa sätt.
Kanske inte alltid det lättaste, men att ex ha någon som inte kan räkna i kassan, eller någon allmänt butter människa i sekreteriatet är nog ingen smart idé :p
Ibland kan det säkert även vara funktionärens "fel" om ett bråk inträffar. (därmed inte sagt att det är okej att vara elak eller hotfull - från något håll).

En eloge till din vän kopparberg! :bow:

Just det att inte stå ut med att se galenheter, det upplevde jag för några år sedan!
Jag var och tävlade på en regional hopptävling, nivån var 1,10-1,20. Fint arrangerade tävlingar, de arrangörerna visste vad de gjorde.

I insläppet till framhoppningen stod en liten tjej. Det var begränsat antal ekipage som fick hoppa fram. Plötsligt kommer en brud ridande och vill in på framhoppningen. Tjejen i insläppet säger vänligt att ryttaren får vänta, det är inte dennes tur att få komma in än på länge. Ryttaren säger "det skiter jag väl i", sedan mejar den sig förbi den lilla tjejen och in på framhoppningen!
Denna lilla tjej vågar ju givetvis inte säga något till en vuxen kvinna (utan hjärna...), så hon står ju där och ser förtvivlad ut.
Då kommer min kompis som var med som hästskötare! En kvinna med MYCKET skinn på näsan! Hon stegar in på framhoppningen och mer eller mindre vrålar till ryttaren "va i h-e håller du på med, vad är det för dumheter! Nu ber du om ursäkt och går UT och väntar på din tur".
Nu missade jag det hela, men tydligen var ryttarens min obetalbar! :D:devil:

Vi såg denna ryttare flera ggr under tävlingen, men då var den sååå snäll och beskedlig så! :angel:
Men att det ska behöva vara så?! :confused:

Rätta takter!!!:bow:
Bra att någon har civilkurage nog för att säga ifrån! (applådsmiley)

Att säga till högt och tydligt (så det blir lite pinsamt) är nog det bästa och effektivaste sättet.

Helt sjukt att det öht ska behövas.
I vissa fall kanske man kan ha viss förståelse för om nerverna tar över hos människor så att de inte beter sig som den bästa i världen, men de har ju ingen rätt att bete sig HUR som helst!

Sen är det nog viktigt att fördela funktionärerna på platser de passar in och kan sköta allt på bästa sätt.
Kanske inte alltid det lättaste, men att ex ha någon som inte kan räkna i kassan, eller någon allmänt butter människa i sekreteriatet är nog ingen smart idé :p
Ibland kan det säkert även vara funktionärens "fel" om ett bråk inträffar. (därmed inte sagt att det är okej att vara elak eller hotfull - från något håll).

En eloge till din vän kopparberg! :bow:

Jag håller med! Inte så taktiskt att sätta en liten försynt tjej som funktionär på framhoppningen. Där behöver man någon som kan sätta ner foten!

Att fördelningen av arbetsuppgifter för de ideella på en tävling ibland är konstigt fördelade, det håller jag med om!

Då och då har jag förundrats över att "klubbens blygaste med noll ordningssinne" blivit placerat som insläppare på framridningen. Lätt till större kaos är gärna det som händer då.

Eller som på en av de senare tävlingarna jag var på då en förälder satts i den provisoriska cafeterian som för dagen serverade grillade hamburgare som lagades på plats. Herren i fråga var en sådan som gör att fördomen "karlar kan bara göra en sak åt gången" finns! Han var tvungen att ha medhjälpare till att ta betalt, låta köparna själva lägga i fyllningen på hamburgarna och vägrade att sköta fritösen med strips i, herregud, han grillade ju hamburgarna tyckte han med stressad blick!
Fast det var rätt underhållande! :D ;)

Men det är ett pussel att fördela funktionärsuppgifterna! Så jag gissar det är en av anledningarna att man ibland upplever att det är lite fel person på rätt plats eller hur man säger?!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I ett öppet brev till Svenska Ridsportförbundet ställer en grupp personer under namnet EquiEthics frågan om svensk hästsport har en...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fler än 3 300 personer har skrivit under uppropet #visparkarbakut. I ett öppet brev riktat till bland annat förbund, ridskolor...
Svar
0
· Visningar
557
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Som fjärde och sista ryttare i laget rider Sara Algotsson-Ostholt dressyr i eftermiddag. Hon har fått vänta länge på att gå in i...
Svar
0
· Visningar
394
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama