Öppen form mm?

Gilette

Trådstartare
Vad menas med en "öppen form"?
Är det ngn skillnad på "gå i form" och "gå på tygeln" och i så fall vad är skillnaden?

Sv: Öppen form mm?

jag tänker så här:

Gå på tyel= Hästen tar stöd på bettet.
Gå i form= Hästen rör sig taktmässigt och avslappnat, är lösgjord och tar stöd på bettet. Arbetar aktivit bakifrån och fram oavsett samlingsgrad.

Om hästen är öppen i formen håller den sig inte riktigt innan för ramen så att säga, den är lång helt enkelt. Också ett populärt utryck domarna använder när hästarna har näsan framför lodplan.

Man kan snarare säga att en häst som inte har bakdelen med sig, blir lång i överlinjen och kommer långt fram med näsan. :idea:

iofs går hästen alltid i form, däremot kan formen vara mer el mindre lämpad för dressyrarbete :D men jag förstår hur du menar

Fasst i mitt begrepp " i form" så ingår att hästen arbetar aktivit bakifrån. Men precis som du nämner kan hästen vara öppen formen i olika grad. Domarna använder ju gärna det utrycket när hästen är lång som sju svåra år så väl som när hästen går något framför lodplan. Allt är ju relativit!

Som jag ser det är "på tygeln" och "i form" samma sak. Någon gång för några år sen blev det inte fint att säga på tygeln och i form började dyka upp istället. Ungefär som lokalvårdare istället för städare. Samma jobb - annat namn.
"I form" kan ju dessutom betyda att hästen är fin i hull och kondition d v s fitness ;)

Ärligt talat är det väl oftare hästar som går bakom lod som de inte är ärligt på tygeln?

Om hästen är framför lod och inte på tygeln så heter det väl över tygeln...

Susan skrev:
Ärligt talat är det väl oftare hästar som går bakom lod som de inte är ärligt på tygeln?

Om hästen är framför lod och inte på tygeln så heter det väl över tygeln...

Det håller jag inte med om alls. skriver som sagt ofta kritik och domarna kallar öppen form när det är framför lod precis lika ofta. ö.t är ofta sedd som den extremare varianten och då får ekipaget den kommentaren, dvs ö.t..

Det råder väl allmän begreppsförvirring, men det vet ju du...;)

Jag är inte så förjust i att använd Svenska uttryclk just därför.
I tyskland talar de ju om _korrekt kontakt_ istället för "på tygeln".
Enligt Müseler kan en häst vara "på hjälperna", men det är ju samtliga hjälper och inte bara tygeln....:angel:

Korrekt kontakt är ngt både hästen och ryttaren måste lära sig -ingen av dem får dra....
Hästens korrekta kontakt kommer sig av att den vinklar om sitt bäcken och förkjuter en liten liten del av sin vikt bakåt
- detta får halsen att sträckas framåt mot bettet. :)
Ryttaren fångar upp, och använder sig av halvhalter för att ta tillbaka vikten över bakbenen om hästen skulle bli framtung.

Ryttaren måste också ha en viss hållning för att själv ha rätt kontakt.

Form finns flera olika.
Korrekt kontakt är en _grundform_, medan du har mera samling i en medelsvår form, och ytterligare mer i en svår form.

Vad som menas med en öppen form beror på vem du frågar ;)

Jag skulle säga att det är en mindre samlad (men kan ändå vara korrekt) form.

En kommentar från Arthur Kottas Heidelberg fd. chef på Spanska Ridskolan i Wien.
"Ofta försöker man inom Dressyren utföra övningar som kräver den tredje (svår) graden av samling, men med endast den första gradens samling i hästen :o :o :angel: .

Med det menar han nog inte samma sak som Elisabeth Lundholm menar när hon säger att en Dressyrhäst är - för öppen i formen.
Så rumpnissen har en poäng...

Men då måste man ju också diskutera hur ser korrekt form ut.
Enligt Lätt= grundfrom
medelsvår
Svår..

Till belåtenhet ???? :D

Senast ändrad:

jojo

men ditt resonemang förutsätter ju att domarna har rätt,
och det är det ju ganska många inom den klassiska dressyren som ifrågasätter....

Ja det är väl en helt annan diskussion isåfall som vi får skapa en helt ny tråd om, det tycker jag inte riktigt hör hit.

jag utgår ifrån trådskaparens fråga i sig, och förutsätter att hon letar efter en förklaring enligt allmän praktiserad eller "traditionell" bedömning och uttryck i bedömningen, då hon tävlar dressyr och har flertalet trådar ute runt liknande ämnen. sen om du anser det rätt eller fel är en helt annan sak, hon frågar vad det vanligtvis avser.

många ryttare som inte direkt vet vad som krävs för att hästen ska gå i form brukar säga "gå på tygel", när deras hästar "går på tygeln" kröker dom oftast bara på nacken om det är en rätt orutinerad ryttare. Vad säger ni?

Rumpnissen skrev:
Man kan snarare säga att en häst som inte har bakdelen med sig, blir lång i överlinjen och kommer långt fram med näsan. :idea:

Lång i överlinjen SKA en häst vara för att lättare få med sej bakdelen och bli lätt i framdelen :p och fram med näsan ska den ju också vara.?!
Däremot är det ju toppen om hästen kommer MER fram med näsan om man inte ber om samling :)
Som jag ser det så är det mittendelen av hästen som ska vara kort när hästen är samlad, fast inte för kort om man har det som utgångsform och inte i en samlande rörelse.. Alltså avståndet mellan fram- och bakdel (inte fötterna utan vid magen om man säger så).

En häst kan kliva under sej även när den går lång och låg om den har balans. Tror många skulle ha nytta av att rida den lång och låg som utgångsläge och sen inte självmant "plocka upp" formen utan RIDA sej till lite högre form med sits, halvhalter, övergångar och samlande rörelser. Det brukar ge en väldigt ärlig form :)

Totola skrev:
Lång i överlinjen SKA en häst vara för att lättare få med sej bakdelen och bli lätt i framdelen :p och fram med näsan ska den ju också vara.?!
Däremot är det ju toppen om hästen kommer MER fram med näsan om man inte ber om samling :)
Som jag ser det så är det mittendelen av hästen som ska vara kort när hästen är samlad, fast inte för kort om man har det som utgångsform och inte i en samlande rörelse.. Alltså avståndet mellan fram- och bakdel (inte fötterna utan vid magen om man säger så).

En häst kan kliva under sej även när den går lång och låg om den har balans. Tror många skulle ha nytta av att rida den lång och låg som utgångsläge och sen inte självmant "plocka upp" formen utan RIDA sej till lite högre form med sits, halvhalter, övergångar och samlande rörelser. Det brukar ge en väldigt ärlig form :)

Du har absolut rätt i att överlinjen skall vara lång vid samling, men om jag lägger till bisatsen "utan att bäckenet vinkals och bakdelen sänks". ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 252
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 923
Senast: Kajsalisa
·
Kropp & Själ Jag köpte nyligen mina första barfotaskor och vad sköna dom var att gå i. Jag har breda fötter och dålig balans men med barfotoskorna...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Hård nacke