Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

  • F!

    Röster: 16 4,2%
  • V

    Röster: 87 22,8%
  • S

    Röster: 73 19,1%
  • MP

    Röster: 32 8,4%
  • C

    Röster: 72 18,8%
  • L

    Röster: 23 6,0%
  • M

    Röster: 49 12,8%
  • KD

    Röster: 9 2,4%
  • SD

    Röster: 11 2,9%
  • Övriga

    Röster: 10 2,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    382
  • Omröstning stängd .
Kan ju tillägga att jag skulle rösta olika i riksdagsval och kommunval. På riksdagsnivå röstar jag mer taktiskt, på lokal nivå är Jag rent ideologisk och drar mina värderingar lite längre. På riksdagsnivå röstar jag mer taktiskt om än fortfarande med hjärtat.
 
Kan ju tillägga att jag skulle rösta olika i riksdagsval och kommunval. På riksdagsnivå röstar jag mer taktiskt, på lokal nivå är Jag rent ideologisk och drar mina värderingar lite längre. På riksdagsnivå röstar jag mer taktiskt om än fortfarande med hjärtat.
Jag är hemmahörande i en liten kommun, vilket snarare gjort att jag röstat praktiskt och på de som haft mest erfarenhet snarare än på vad jag rent ideologiskt sett identifierat mig med. Det som kommer skilja sig i det här valet är att jag kommer rösta på samma parti även i riksdagen!
 
Kan ju tillägga att jag skulle rösta olika i riksdagsval och kommunval. På riksdagsnivå röstar jag mer taktiskt, på lokal nivå är Jag rent ideologisk och drar mina värderingar lite längre. På riksdagsnivå röstar jag mer taktiskt om än fortfarande med hjärtat.
Jag har läst på andra ställen om folk som skriver om att rösta taktiskt och inser att jag är för lite insatt för att förstå riktigt. Hur menar du när du säger röstar taktiskt, för jag antar att det innebär att man väljer något annat parti än det man helst vill rösta på? :)
Kanske är en jättedum fråga, men jag har funderat varje gång jag läst det och buke känns som en mycket trevligare plats att fråga på än fb :o
 
Jag har läst på andra ställen om folk som skriver om att rösta taktiskt och inser att jag är för lite insatt för att förstå riktigt. Hur menar du när du säger röstar taktiskt, för jag antar att det innebär att man väljer något annat parti än det man helst vill rösta på? :)
Kanske är en jättedum fråga, men jag har funderat varje gång jag läst det och buke känns som en mycket trevligare plats att fråga på än fb :o

I mitt fall att jag röstar fi i kommunvalet (eftersom vi har samma hjärtefrågor) men vänster i riksdagsvalet, helt enkelt för att minska risken för fler mandat åt sd. Jag funderade även på Miljöpartiet i riksdagsvalet och har inte helt uteslutit det.
 
Jag har läst på andra ställen om folk som skriver om att rösta taktiskt och inser att jag är för lite insatt för att förstå riktigt. Hur menar du när du säger röstar taktiskt, för jag antar att det innebär att man väljer något annat parti än det man helst vill rösta på? :)
Kanske är en jättedum fråga, men jag har funderat varje gång jag läst det och buke känns som en mycket trevligare plats att fråga på än fb :o
Ja. I riksdalsvalet Har jag röstat på ett stort parti och inte på det mindre jag egentligen hellre stöttar.
Det är viktigare att vinna kriget än att vinna slaget så att säga.
 
Kommunalt läggs rösten på ett partipolitiskt obundet parti, för landstings och riksdagsval så blir det samma parti som jag har röstat på sedan jag fick rösträtt 1982, kommer gå iväg i morgon och förtidsrösta.
 
Jag har läst på andra ställen om folk som skriver om att rösta taktiskt och inser att jag är för lite insatt för att förstå riktigt. Hur menar du när du säger röstar taktiskt, för jag antar att det innebär att man väljer något annat parti än det man helst vill rösta på? :)
Kanske är en jättedum fråga, men jag har funderat varje gång jag läst det och buke känns som en mycket trevligare plats att fråga på än fb :o
Att taktikrösta kan vara olika saker. T ex om en moderat röstar på KD om de ligger nära spärren för att hen vill ha en alliansregering vilket blir omöjligt om KD trillar ur.

Eller att man inte röstar på Fi trots man gillar dem mest, eftersom de ändå inte kommer över spärren.
 
På riksdagsnivå har jag inte alls bestämt mig. Ideologiskt röstar jag på alliansen. Men skulle nog kunna tänka mig att rösta på vilket parti som helst om jag visste vad som minimerade SDs inflytande. Förutom V då, någon måtta får det vara. Hade gärna röstat på miljöpartiet om jag inte hade tyckt att det mesta av deras politik, förutom det faktum att de fokuserar på miljön, var rätt värdelös.

Kommunen tycker jag är viktigast och svårast. Har jobbat många år kommunalt (dock inte den jag bor och röstar i) och insett att dels är det kommunens politik som verkligen påverkar ens vardag. Och dels är kommunpolitik inte så partiberoende. Det hänger på att det är en engagerad, kompetent och vettig individ. Vilket parti den tillhör är mindre viktigt.

Tur att jag vet hur jag ska rösta i landstinget iaf :p
 
Hur röstar man smartast i riksdagsvalet för att minska sds inflytande? Jag hade tänkt röta på c, hjälper det?

Ja, det hjälper, du kan rösta på vilket parti som helst som kommer in i riksdagen (utom SD då förstås).

Det man inte får göra om man vill minska SDs inflytande är att
(1) rösta på SD
(2) rösta blankt
(3) inte rösta alls
(4) rösta på ett parti som inte klarar spärren.

4:an är "jävligast", både på så sätt att det missgynnar de som är nya och att det är omöjligt att veta exakt på förhand. De andra 3 är lättare att klara av att följa.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 358
Senast: warg
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: Smoothi
·
  • Omröstning Omröstning
Samhälle Inför nästa val känns saker svåra. Jag misstänker att vi är många som kommer att rösta på 'the lesser of two evils', eller åtminstone...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Bison
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp