operera tumör

jassica

Trådstartare
såg att det fanns en liknande tråd för några dagar sen men tyckte inte jag fick fram något svar jag var ute efter.

Min tik har en utväxt vid juvret, vetrinär misstänkter tumör, och jag har givetvis valt att operera bort denna.

Dock så har jag valt att vänta, då det med största sannolikhet inte är jättebrådskande, så vill jag iallfall vänta "rötmånaden" ut, tycker ni det är klokt?

Ni som själva har opereat bort tumör, hur var era hundar efteråt, detta är väl visserligen inget jättestort ingrepp men ändå. Har era hundar fått tillbaka tumören?

fick de någon medicin efteråt, och isåfall vad?

Och vad fick ni betala för operationen?

Sv: operera tumör

Min ena hund hade en jätte liten tumör precis vid munnen..så han sövde dom ner sen brände dom bort den. Han va lite lung under förmiddan/ Efter middan sen på kvällen va han precis lika pigg och glad som vanligt. Och han har inte fått till baka den:) Den kostade 1500:- att bränna bort..fast då va den liten med. Han fick inge medecin eller nå efter.

Vad skönt att det inte kommit tillbaka på din:)

Min tik är en grandis, och hennes tumör är ungefär som en golfboll, den syns mycket väl när man tittar på henne, även på håll.

Var in till vet. i förmiddags, dock i annat ärende, men passade på att fråga hur det gick till osv. Hon kommer att sövas, och sedan opererar de ut den, eller hur jag ska skriva, skulle ta nån timme.

1.000kr max skulle det kosta, så inget fel på priset.

Nu går jag i stället och oroar mig för att hon inte ska vakna upp något mer, hon är mitt allt, och jag är hemskt orolig. Men vet, berättade att han har sövt över 20.000 hundar och aldrig varit med om att de inte vaknat upp, så man får tänka på det.

Jag ska vara med när hon sövs, och givetvis när hon vaknar upp, lät inte heller helt omöjligt att faktiskt få vara med under själva operationen, han hade haft sånna som var med, men en del hade svimmat etc, så han var väl inte superpigg på det, men jag är inte intresserad av att vara med då, då sover hon ju redan, viktigast är att hon känner sig trygg, när hon sövs, och när hon vakanr upp.

Min tik är opererad flera gånger. Första gången avlägsnades bara själva tumören och andra gången hela ena juverraden. Vid dessa tillfälle visade det sig inte vara cancer, utan hyperplasi i/av (vilken preposition man nu använder) mjölkkörtelvävnaden. Då var hunden sju respektive åtta år.

Det poppade dock upp ytterligare knölar året senare och jag frågade då veterinären om man kunde dra slutsatsen att även det var hyperplasi. Enligt henne var det troligt att det skulle vara det men man kunde absolut inte vara säker utan hon rekommenderade en operation. Och en operation till blev det och den sista kvarvarande juverraden rök. Denna gång var det tyvärr cancer (carcinom).

Året efter tog vi bort en nybildning, vilket var en mycket begränsad operation. Även denna var ett carcinom.

Därefter höll sig tumörerna i schack under ganska lång tid. För två år sedan började de dock komma tillbaka, men omständigheterna har varit sådana att vi inte har velat operera. T.ex. har en annan skada kommit mellan och tumörerna sitter dumt till vid gammal ärrvävnad så risken finns att man skär sönder tumörerna och sprider det ännu mer. Att det har spridit sig i så långsam takt trots att det är carcinom tyder på att tumörerna trots allt är väl "inkapslade" (vilket är bra).

Summan av kardemumman är att hunden blir 14 år om två månader och vi har levt med de elakartade tumörerna i fem år.

Något som jag skulle diskutera med din veterinär är kastrering. De flesta juvertumörer både uppstår och växer till pga könshormoner. Den veterinär som jag har nu berättade att numera föreslår de nästan alltid kastration när en tik diagnostiseras med juvertumörer, just för att reducera risken för återfall.

Vad gäller rötmånad och infektionsrisk så tycker jag att du ska tala med veterinären för bedömningen av det. Min hund har vid alla operationstillfällena haft väldigt torra och fina sår efteråt men har fått stå på bredspektrumantibiotika i förebyggande syfte. De första dagarna efter operationen så har hon även stått på Rimadyl (smärtstillande).

Jag ber om ursäkt för ett långt svar och jag hoppas att det går bra för din hund!

Ingen fara att det är ett långt inlägg, jag suger i mig all information jag kan få.

Det här med kastrering har jag inte alls tänkt på, fastän jag vet om det, ska ta upp det helt klart.

Ja det här med rötmånad, just nu tycker jag att vädret är rätt så jämt, alltså inte för varmt eller så, men samtidigt vill jag inte riskera något, eftersom hon ändå ska ligga inne och ta det lugnt efter operationen så tycker inte jag det ska spela någon roll, men han sa två gånger att jag skulle avvakta tills efter rötmånaden iallafall.

Idag så gjorde jag en fasansfull upptäckt, hennes tumör sitter mellan första och andra spenen, och idag kände jag några små knölar även på andra spenraden. Jag är så orolig att det är något som sprider sig, vilket det ju verkar vara, och tänk om han säger vetrinären att det inte finns något att göra? Att det har spridit sig för långt?:crazy:

Efter vad jag upptäckte idag, så ska jag kontakt min vetrinär imorgon bitti när han har telefontid, för även om det bara är ett par veckor kvar i augusti kan mycket hända.

Kan min vetrinär se under operationen om t.ex hon har massa cancder? Vad gör man då? Vad är humanast för min lillla tjej? Att operera och kanske man ändå inte får bot på det??

Detta är en hund som jag älskar nästinitill mer än min egen mamma, och hon är mitt allt, jag börjar gråta bara jag tänker på den dan hon inte kommer finnas mer, så jag tror att riksen finns att jag kommer vara säjlvisk och tänka mer på mig själv än vad som är bäst för min hund.:cry:

Hade en tik som vi opererade bort en juvertumör från.
Då hon var ganska gammal valde vi att (med samrån med vet.) vänta och se om den växte. Det gjorde den tyvärr, så det blev operation.
Operationen gick bra och hunden återhämtade sig fort :)
Hunden blev 14 år och avlivades av andra orsaker.

okej, vad skönt att hon återhämtade sig! Hoppas det går bra för min tjej också!

Det man brukar göra innan operationen är en lungröntgen. Om man kan se metastaser i lungorna så opererar man inte. Dock syns ju inte små tumörer och eventuella metastaser i lymfkörtlarna, så det är ju ingen garanti att det inte finns metastaser även om man inte ser något på röntgen.

Veterinären kan inte genom att titta på tumör och omgivande vävnad säga något om tumören är elakartad eller inte, utan tumören skickas på analys.

Vad jag tycker du ska göra är att inför veterinärbesöket kolla igenom hunden ordentligt och sedan märka med färgpenna så att veterinären kan se exakt var tumörerna sitter (för det är inte alltid veterinären hitter alla tumörer själv). Då kan han eller hon bedöma vilka juverdelar som behöver tas bort (man delar in dem i fyra delar där varje del hör till en grupp lymfkörtlar (enkelt förklarat)). Behövs alla juver tas bort så tar man ena sidan först, låter det läka ordentligt, och tar den andra sidan sen.

En bra sida där du kan läsa om juvertumörer hos hund: http://www.peteducation.com/article.cfm?articleid=460. Jag lärde mig mycket från den sidan när min hund fick sina tumörer.

Tidigare fanns en allmän rek om lungröntgen. Numera anser dock onte röntgenveterinärerna att nyttan för hunden uppväger strålningen för personal/djurägare.
PL

Något jag däremot funderar över är att du skriver att det inte är ett så stort ingrepp och att veterinären bedömer att det kommer kosta 1000 kr. När man tar bort en tumör så vill man få bort den med marginal och när det gäller juvertumörer också gärna intilliggande juver (som hör till samma "lymfkörtelsystem"). En sådan operation är en ganska stor operation och operationssåret blir rätt rejält (och därmed också mer tidkrävande, narkoskrävande och mer kostsamt).

Jag funderar alltså om din veterinär verkligen är van att hantera juvertumörer på det sätt som idag är praxis på de flesta kliniker. Har han eller hon t.ex. bara tänkt att plocka bort tumören (ungefär som när de tog bort nybildningen hos min hund), med bara lätt narkos och endast ett par stygn efteråt?

Ingen kritik mot din veterinär, utan jag bara funderar. Man älskar ju sin hund och vill att de ska få den allra bästa vården.

Och jag förstår precis hur du känner. Jag var helt bedrövad efter diagnosen. Min hund och jag har följts åt hela mitt vuxna liv (sedan jag var 19 år) och jag skulle nog beskriva henne som en av de viktigast personerna i mitt liv. Jag känner verkligen med dig och jag hoppas att det kommer gå bra för dig och din hund!

OK, där ser man. Det var ju några år sedan min opererades sist så man kanske har ändrat det.

Men är det klokt ur djurskyddssynpunkt egentligen? Jag vill inte på något sätt negligera röntgenpersonalens hälsa, men samtidigt måste jag ändå ställa mig frågande till att man riskerar att utsätta en hund för en operation i onödan.

Jag förstår hur du tänker, men min vetrinär har jag och min mamma haft i flera år, och han vet att jag är väldigt känslig när det gäller min hund, så jag tror att han säger att det inte är så stort och omfattande för att lugna mig lite grann. Han är informerad på ett ungefär hur stor den är i dagsläget.

Nej han kommer att söva henne helt och hållet, angående att jag skrivit att det skulle ta nån timme får jag lov att ta tillbaka, mamma sa idag när hennes vännina var på besök att han hade sagt 2-3 timmar, jag vet inte om jag hörde fel därinne eller hur det var, jag var mest orolig och kanske inte lyssnade så bra.

Ja, han sa att det kan vara så att man i vissa fall tar bort hela raden, och informerade mig om det, i fall det kanske skulle bli aktuellt.

Det där med spritpenna var smart, det har jag inte tänkt på, men eftersom jag även ska vara med när de söver henne och så, så kommer jag innan att visa vart de jag känner sitter, så kan vi måla tillsammans, så får även han chans att känna igenom om jag ev. missat något.

Tack för länken den ska jag kika, och hoppas jag får sova i natt utan att jaga upp mig.

Vill du att jag lägger ut en bild på min tik så du ser hur det ser ut, nu föstår jag givetvis att du inte kan bedömma något, det är jag inte ute efter, men jag bara undrar om du är intresserad? Tack för dina inlägg, du verkar vettig, och inte dömande när jag skrev att jag ville vänta rötmånaden ut!

Precis som Philosophia skriver så är även min uppfattning och erfarenhet den att en operation av juvertumör är en ganska stor operation. Min hund hade en liten knöl som man misstänkte att var en juvertumör(som visade sig vara något slags kalkknöl eller nåt annat konstigt) - en liten knöl som ändå blev en stor operation. Operationssåret blev stort, det blödde mycket (huset såg ut som ett slakthus efter lite läckage :eek:) och man tog bort ett juver.
En stor, men myyyycket vanlig operation.
Allt går nog bra ska du se! Lycka till!

Juvertumörer är ofta godartade på hund. Ffa om knölen är jämn, har väl avgränsade kanter och går att flytta lite på.

Det P_L srivet är nytt för mig, på UDS (universitetsdjursjukhuset i uppsala) kör vi alltid lungröntgen (för att kolla metastaser) innan vi opererar bort juvertumörer.

Prata med din vet och se till att han tänker ta om inte hela juverraden så iaf de tre översta el tre nedersta juverdelarna (mittersta plus två till) samt den dränerande lymfknutan dv axillar om der är fram och inguinal om det är bak.

Har hon knölar i bägge rader så kan man ta bägge om det går att få ihop huden och så, men det gör man inte så ofta på hund, oftare på katt.

Se också till att alla borttagna knölar skickas för analys så du får veta om det var cancer och om den var god eller elakartad.

Lycka till!!

Ja, att några juver åker bort har han informerat mig om ,dock inte hur många, det är svårt för honom att säga då han inte sett hunden ännu.

Absolut, ska de skickas på analys, så man vet om den är elak eller godartad.

Jag tänker på det första stycket du skrev, att den går att flytta på, det gör den men den har inga jämna kanter, fast det kanske inte är samma sak som avgränsande?

Tack allihopa för era svar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 508
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 889
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 365
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 510
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka