Operera triggerfingrar

Corax

Trådstartare
Jag har problem med trånga/inflammerade senskidor på två fingrar och har fått operationstid.

Är det någon här som gjort det och kan berätta lite vad man kan förvänta sig?
Både resultatmässigt, smärtmässigt och belastningsmässigt.
Jag tänker såklart främst på när man kan åka till stallet... 😅

Jag kommer att vara sjukskriven 2-3 veckor.
 
Jag har opererat en triggertumme, men det var snart 20 år sen så vet inte om man gör lika nu.
Iaf så gick operationen väldigt snabbt och smidigt, gick in i operationssalen, la mig på britsen, fick lokalbedövning och gick ut ur operationssalen typ 20 min senare. Tog en panodil på kvällen samma dag sen hade jag inte ont alls. Hade ett ganska stort bandage, kan det ha varit 2 v som var i vägen annars kunde jag använda handen som vanligt efter ngr dagar.

Min pappa (som är sjuksköterska) tog bort stygnen och det läkte fint.
Tummen hakar inte upp sig längre men de svaghet jag hade innan i tummen är kvar fortfarande.
 
Jag har opererat en triggertumme, men det var snart 20 år sen så vet inte om man gör lika nu.
Iaf så gick operationen väldigt snabbt och smidigt, gick in i operationssalen, la mig på britsen, fick lokalbedövning och gick ut ur operationssalen typ 20 min senare. Tog en panodil på kvällen samma dag sen hade jag inte ont alls. Hade ett ganska stort bandage, kan det ha varit 2 v som var i vägen annars kunde jag använda handen som vanligt efter ngr dagar.

Min pappa (som är sjuksköterska) tog bort stygnen och det läkte fint.
Tummen hakar inte upp sig längre men de svaghet jag hade innan i tummen är kvar fortfarande.
Förloppet låter lika det jag har fått förklarat för mig.
Enkel operation med lokalbedövning och bandage 2 v.

Låter ju lovande ang smärtan.
Jag ska op både tumme och ringfinger.
 
Förloppet låter lika det jag har fått förklarat för mig.
Enkel operation med lokalbedövning och bandage 2 v.

Låter ju lovande ang smärtan.
Jag ska op både tumme och ringfinger.
Jag är ganska smärttålig men jag kommer ihåg att jag blev förvånad att det inte gjorde mer ont. Bara första kvällen när bedövningen släppte men det var ingen kraftig smärta, hade nog klarat mig utan smärtmedel också.
 
Har också opererat ett finger, och finger nr två står på tur. Lokalbedövning under operationen som tog typ 8 minuter. Fick ett rejält paket runt handen. Gjorde inte speciellt ont om jag minns rätt. Åt alvedon nån dag eller två.
Stallförbud i två veckor var nog det som sved värst. Och att bandaget blev så vidrigt äckligt efter ett par dar. Klippte till tubgasbinda och trädde över på slutet för att slippa se eländet.
 
Har också opererat ett finger, och finger nr två står på tur. Lokalbedövning under operationen som tog typ 8 minuter. Fick ett rejält paket runt handen. Gjorde inte speciellt ont om jag minns rätt. Åt alvedon nån dag eller två.
Stallförbud i två veckor var nog det som sved värst. Och att bandaget blev så vidrigt äckligt efter ett par dar. Klippte till tubgasbinda och trädde över på slutet för att slippa se eländet.
Ja alltså, stallförbud?!? Beror inte det på vad man gör? Jag menar, om man skyddar bandaget och inte gör massa 'skit' utan mest tittar på hästen...
Jag känner att jag kommer att vara jättedålig på att inte vara där. 😅
 
Infektionsrisken sa dom. Jag är en lydig patient så jag höll mig borta. Med mitt jättepaket hade jag ändå inte kunnat göra så mycket. Min stallkompis fick betydligt nättare bandage. Hon drog över nån gummihandske och trotsade stallförbudet 😬
 
Infektionsrisken sa dom. Jag är en lydig patient så jag höll mig borta. Med mitt jättepaket hade jag ändå inte kunnat göra så mycket. Min stallkompis fick betydligt nättare bandage. Hon drog över nån gummihandske och trotsade stallförbudet 😬
Ja jag förstår absolut idén. Inga konstigheter. Men jag är betydligt mer bångstyrig och kan ärligt talat inte se att risken egentligen är högre i ett stall än en matbutik. Så länge man skyddar bandaget och inte skitar ner sig såklart (bångstyrig men inte korkad).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 941
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 711
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 124
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 718
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp