Operera patellaupphakning - erfarenheter

Gimlan

Trådstartare
Kommer det närmsta året operera mitt sto för patellaupphakning. Hon hakar ofta v. bak. Riden sen oktober, går på lösdrift och är mycket rörlig i hagen. Ridningen har haft ingen eller begränsad effekt, hästen är sju år (mycket sent tagen, som ni ser). Vill att hon opereras med den modernare metoden när man bara snittar lite, inte skär av helt. Hon mår inte dåligt av sina hakningar eller stressas av dem, men det ser ju illa ut (vilket många utomstående reagerar på).
Skulle vilja se om det finns några erfarenheter av den typen av operation.

Har själv en vallak på nu 8 år. Inköpt som 3,5 års med patellaupphakning som jag räknade med ville växa bort. Det var sällan han låste helt, men hade kontstant som "klick" när han stannade, gick igen, eller vände runt i boksen. I samråd med veterinär bestämdes att han skulle ridas in, sättas i arbete och se till att han hade många timmar i hagen. Vid sju års ålder och med enbart liten bättring bestämdes att det skulle fixas. Vid sex års ålder var han i full ridning, fint och symetriskt musklad och färdigvuxen. Han blev inte snittad, men mera prickad. Båda senorna i bakknäna blev prickade med en vanlig kanyl.
Efter 2 dagar skulle han ridas igen, i alla tre gångarter utan att pressa allt för mycket. Och efter 14 dagar skulle han vara i ridning som innan "operationen".
Så blev det inte! :( Dagen efter besöket hos djursjukhuset, låste hans vänstra bakben hela tiden, det gick nästan inte att få ut honom ur boksen. Det var starten på 3 månaders promenad vid hand i skogen, långa dagar i hagen och 2 knäledsbehandlingar, pga knäledsinflammation efter ingreppet. Under den här tiden ångrade jag många gånger att jag hade sagt ja tack till "operationen" och var säker på att jag aldrig fick tillbaka min ridhäst! Men tji, idag har jag en välfungerande ridhäst, som är så mycket bättre gående än han någonsin har varit. Inga låsningar, och mycket mera rörlighet i bakbenen. Och jag måste nog erkänna att de första åren i hans ridkarriär inte har varit roliga för honom :( så jag ångrar inte idag att vi fick genomfört operationen. :)

Jag har låtit "hacka" på min fyraåring som hade stora problem innan, kunde vara låst med benet i bakåtläge i flera dagar då han istället fick gå på kotan. Först gjordes ena knäet och några veckor efter gjordes andra. Har inte haft några problem efter, så jag är jättenöjd. Fick rida som vanligt efter dag tre. Rekommenderas!

Låter ju lovande! Min hakar och fastnar - stannar och knixar lös, ibland ser man bara ett litet knix. Dåliga dagar kan det dock vara ett evigt fastnande och knixande. Sen vissa dagar/veckor är det typ hakfritt.

Livar upp min egen tråd, tid bokad till på måndag. Någon som har koll på unefärligt pris? :) Försäktingen bör ta det, men opereras ska hon oavsett.

Livar upp min egen tråd, tid bokad till på måndag. Någon som har koll på unefärligt pris? :) Försäktingen bör ta det, men opereras ska hon oavsett.
Har en stor unghäst som hakar mycket. Väldigt intresserad av att höra hur det gick med din om du kan och vill dela med dig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Någon som har erfarenhet av att operera patellaupphakning genom den "nya" operationen där man går in och gör små snitt i ligamenten...
Svar
11
· Visningar
1 637
Senast: Gimlan
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·
Hästvård Min fråga är hur många som har erfarenheter av en opererad patellaupphakning? Jag har hittat en kanonhäst :love:, en 7 åring utbildad...
Svar
7
· Visningar
1 439
Senast: Casteloro
·
Hästvård Min häst är opererad för snart tre veckor sedan i ringbandet/kotsenan på ena frambenet. Hon har ätit fenylbutazon till och med i...
Svar
2
· Visningar
772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka