Operera bort visdomstand - sjukskrivning?

Jag har opererat bort en från underkäken, eftersom att den växte in i de andra tänderna. Själva ingreppet gick ganska smidigt, utan narkos (hos käkkirurgen) och jag fick Brufen utskrivet. Första dagarna gick okej, men sedan blev det förmodligen en inflammation och det gjorde för jävla ont (jag är ganska smärttålig!), fick gå ut från en föreläsning för jag inte kunde koncentrera mig alls pga. smärtan osv. Skulle jag behöva operera bort någon mer av tänderna hade jag ändå inte räknat med att det skulle bli en lika smärtsam historia, jag skyller det på infektion som inte är en given del.

Lycka till! :)

Jag har opererat bort två visdomständer i underkäken.
Att arbeta eller ta hand om en bebis själv efter ett sånt ingrepp tror jag inte man bör planera för.
Man behöver smärtstillande med största sannolikhet.
Jag hade ont och mådde obeskrivligt illa. Kunde inte äta och knappt dricka.
Dessutom blödde det en hel del.
Ta det lugnt och räkna med att vara sjukskriven ett par dagar är mitt råd.

Mitt råd är att räkna med det värsta (och bli glatt överraskad om det inte händer).

Efter att jag drog ut min visdomstand i underkäken så var jag extremt svullen och kunde inte öppna käkarna ordentligt på en vecka. Diklofenak funkade inte på svullnaden (och ja det kan faktist göra så ont att smärtstillande såsom citodon inte funkar, case in point, ej operation!). Jag var in på sjukhus efter fem dagar för röntgen då de trodde att det kanske var kvar något eller käkbenet blivit skadat men det var helt ok så fick en runda till med antibiotika och munskölj. Jag var hemma i en vecka (men jag kan jobba hemifrån så var tillräckligt klar för jobb efter tre dagar) och hade totalvägrat att ta hand om några barn (de hade inte varit särskilt trevligt för de stackars barnen :crazy:).

Jag har dragit ut ett par andra tänder i vuxen ålder och skulle säga att det är högst individuellt beroende på tand.

Jag har opererat ut visdomständer och gjort andra liknande ingrepp i käkbenet. Ska göra en till operation i höst och jag har valt att se till att jag kan vara hemma om det behövs men jag tror och hoppas kunna jobba som vanligt.

Med en treåring och en tremånaders skulle jag definitivt se till att andra föräldern kan vara hemma. Jag kommer att se till att min partner hämtar tvååringen den dagen jag opereras och sen tar vi det därifrån.

Jag ska operera bort en visdomstand snart. Jag undanber mig era skräckhistorier ;) men undrar hur ont ska jag förvänta mig att få efteråt? Jag är föräldraledig med en liten bebis som kommer vara 3 månader då, samt har en 3-åring som ska matas och kläs på och lämnas och hämtas på förskolan. Orkar man det dagen/dagarna efter eller ska jag räkna med sjukskrivning och be min man vara hemma med barnen?
Är det under narkos? För bortsett från ont så kan man vara enormt trött efter narkos.

Visst går operationer på tandvårdsskyddet/stödet eller vad det heter? Blev nervös nu då det annars blir dyrt, jag har ju blivit remitterad av min tandläkare till en tand/käkkirurg.

Ja men det är dyrt ändå. Totalkostnaden för min mans 2 tänder ligger på 11 tusen. Sen får han bidraget på det så ca 9000 kr kommer han få betala.
Min make blev också remitterad till kirurgen (har du en tandförsäkring så kanske försäkringen täcker en del? Annars får du betala själv), så du kan nog räkna med att det går på en slant.

Ja men det är dyrt ändå. Totalkostnaden för min mans 2 tänder ligger på 11 tusen. Sen får han bidraget på det så ca 9000 kr kommer han få betala.
Min make blev också remitterad till kirurgen (har du en tandförsäkring så kanske försäkringen täcker en del? Annars får du betala själv), så du kan nog räkna med att det går på en slant.
11 000 för att operera ut två tänder? :eek: Jag har fått info att min tandoperation (en tand) kommer kosta mellan 2500-3000 kr.

11 000 för att operera ut två tänder? :eek: Jag har fått info att min tandoperation (en tand) kommer kosta mellan 2500-3000 kr.

Ja O_o
Sanslöst mycket pengar tycker vi båda. Men min tand jag drog ut där kostade 1900 kr och när jag rotfyllde en tand i somras så gick kalaset på 6000 kr.
Den mottagningen kanske är dyrare än andra?

Går du till folktandvården eller privat?

@hvala jag hade som många andra säger, planerat för att du kan behöva hjälp. Jag har opererat bort en visdomstand där de fick göra ett snitt i tandköttet för att hitta tanden, sedan krossa den, plocka ut bitarna och sedan sy ihop. Kinden var väldigt svullen och blå i flera dagar, men det gör ju inget. Däremot fick jag Citodon som gjorde mig väldigt trött och yr. Jag hade nog inte velat vara i en situation där jag behövt ta hand om två små barn och behöva välja mellan alternativen jätteont eller yr/trött/ofokuserad.

Ja O_o
Sanslöst mycket pengar tycker vi båda. Men min tand jag drog ut där kostade 1900 kr och när jag rotfyllde en tand i somras så gick kalaset på 6000 kr.
Den mottagningen kanske är dyrare än andra?

Går du till folktandvården eller privat?
Folktandvården.

Är det vanligt att folk mår jättedåligt efter narkos? Enda gången jag har varit sövd cyklade jag hem så snart dom släppte ut mig :o Kan inte påstå att jag mått dåligt när jag ätit citodon heller, var i alla fall inte mer borta än att jag kunde skriva kemitenta med bra resultat.

Jag har opererat ut en visdomstand och dragit ut 2, samtliga under vanlig lokalbedövning. OP och det ena draget (gjordes inte samtidigt) innebar dubbel maxdos av alvedon/ibumetin/ipren i 1½ vecka efter. Det andra draget innebar en alvedon efter att bedövningen släppt sen var det inte mer med det.

Beroende på jobb, familjesituation osv tycker jag att man vid en OP eller ett tuffare drag, ska vara förberedd på att sjukskrivning iaf i ett par dagar efter kan vara nödvändigt. Jag har rätt hög tolerans för smärta men jag hade våldsamt ont efter de två första gångerna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 976
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar