Operera bort visdomstand - sjukskrivning?

hvala

Trådstartare
Jag ska operera bort en visdomstand snart. Jag undanber mig era skräckhistorier ;) men undrar hur ont ska jag förvänta mig att få efteråt? Jag är föräldraledig med en liten bebis som kommer vara 3 månader då, samt har en 3-åring som ska matas och kläs på och lämnas och hämtas på förskolan. Orkar man det dagen/dagarna efter eller ska jag räkna med sjukskrivning och be min man vara hemma med barnen?

Jösses! Det är bara en tand,du blir inte handikappad.
I värsta fall kanske du behöver ta en Ipren eller liknande.
Tja..... Jag hade en kollega som opererade bort två visdomständer, vid två olika tillfällen. Hon var sjukskriven i minst en vecka efteråt. Hade väldigt ont, kunde bara äta flytande föda, osv. Jag har en nuvarande kollega som i fredags har opererat bort tand/tänder. Hon skulle räkna med att vara hemma hela denna veckan, pga svårigheter med att prata (lärare) och att äta. Så, förmodligen högst individuellt?

Jag ska operera bort en visdomstand snart. Jag undanber mig era skräckhistorier ;) men undrar hur ont ska jag förvänta mig att få efteråt? Jag är föräldraledig med en liten bebis som kommer vara 3 månader då, samt har en 3-åring som ska matas och kläs på och lämnas och hämtas på förskolan. Orkar man det dagen/dagarna efter eller ska jag räkna med sjukskrivning och be min man vara hemma med barnen?
Med bebis och treåring så ja! Räkna med att han ska vara hemma! Hellre det än att du står där. Planera för det värsta och räkna med det bästa :)

Jag har dragit ut fem tänder, varav två visdomständer och en som hade gått i tusen bitar och tandläkaren typ fick gräva fram bit för bit för att få ut hela rötterna. Det har aldrig varit värre än att man tar alvedon ett par dagar, på sin höjd att man behöver citodon första dygnet. Jag har gått till jobbet efteråt som vanligt.

Ha ont borde man inte behöva, det finns ju smärtstillande? Men tar man inget smärtstillande kan jag tänka mig att det gör ont, förstås.

jag som har tandläkarskräck har dragit två tänder vid två olika tillfällen.
Ingen av gångerna var jag tvungen att vara sjukskriven efteråt, jag var öm i käken och i tandköttet, men det gick bra med en alvedon el två.
Jobbade som vanligt dagen efter bägge dragningarna.

Jag har dragit alla mina visdomständer, en och en. Har varit sjukskriven några dagar efter ingreppet, har sett ut som wen blå hamster efter varje gång. Haft helt obeskrivligt ont, morfinpreparat gör en snurrig i skallen så att ta hand om barn hade jag aldrig fixat. Be din man vara hemma en vecka så har du säkrat upp. Han kan ju gå tillbaka snabbare till jobbet om du känner dig pigg. Jag fick morfin alltså som smärtlindring.

Jag har dragit ut fem tänder, varav två visdomständer och en som hade gått i tusen bitar och tandläkaren typ fick gräva fram bit för bit för att få ut hela rötterna. Det har aldrig varit värre än att man tar alvedon ett par dagar, på sin höjd att man behöver citodon första dygnet. Jag har gått till jobbet efteråt som vanligt.

Ha ont borde man inte behöva, det finns ju smärtstillande? Men tar man inget smärtstillande kan jag tänka mig att det gör ont, förstås.
Som sagt var, många smärtlindrande tabletter av tyngre karaktär gör en snurrig i bollen, eller kan göra en snurrig. Alvedon och Ipren hjälpte inte mig när jag drog mina visdomständer tyvärr. Dessutom var det ytterst pinsamt att visa mig ute när jag såg ut som en svullen blå gul grön hamster.

Ni som svarar måste skilja på att dra ut en visdomstand och operera bort som @hvala ska göra. Operera bort är något helt annat än att dra ut. Om man menar att det i värsta fall behövs en alvedon är det nog inte opererat bort man har gjort.

Jag har opererat bort en visdomstand. Jag hade tur att det gick snabbt och lätt och rötterna var raka. Ändå såg jag ut som att jag hade påssjuka i fyra dagar efteråt pga hur svullet det blev. Gjorde ont i hela underkäken ett par dagar eftersom svullnaden tryckte på övriga tänder.

Jag gjorde det på en onsdag, jobbade hemma torsdag och fredag och gick till jobbet på måndagen. Att sitta still i soffan och jobba gick bra men jag hade inte velat ha hand om en treåring och en bebis under tiden (detta var innan jag fick barn).

Om inte annat är det nog bra att mannen är lite standby och beredd att rycka in :)

Jag har dragit ut två framtänder som elvaåring. Gick aldrig tillbaka till skolan den dagen, men var tillbaka nästa dag. Dock måste jag egentligen dra ut visdomständerna också, men drar mig verkligen för det. En bekant gjorde det och fick vars sjukskriven i säkert en månad efteråt. Enligt en kompis som är tandsköterska blir det värre om man röker och äter mycket skräp, vilket dem personen gör, men jag vågar inte riktigt lita på att det inte ska gå likadant för mig.

Jag har personligen smärttröskel minus 27, så i ditt ställe hade jag haft mannen hemma som backup just in case.

@Imogen Vad är skillnaden på att dra ut och operera? Jag kommer operera bort en eller förhoppningsvis två i övermorgon (båda ska bort).

Den förra tror jag tandläkaren försökte dra men krossade i bitar och sedan kom det en kirurg en vecka efter och opererade bort den och då hade jag inte ont längre. Men veckan däremellan var obekväm.

Sonen opererade bort en tand när han var yngre och var som vanligt dan efter. Inte mer värk än att det gick fint med vanliga värktabletter.

Går ju inte på förhand att säga något alls om hur det kommer kännas efteråt, beror ju på hur rötterna sitter, hur mycket våld som krävs för att få ut dem, om det behöver skäras upp en del, om de delar tanden och plockar ut i delar (gjordes på x i vaket tillstånd, gav ingen sjukskrivning) osv osv osv.

Har själv både opererat (som tonåring) och dragit (som vuxen) och inte haft mer problem efteråt än vad vanliga värktabletter fixar, så det är högst individuellt skulle jag säga.

@Imogen Vad är skillnaden på att dra ut och operera? Jag kommer operera bort en eller förhoppningsvis två i övermorgon (båda ska bort).

Den förra tror jag tandläkaren försökte dra men krossade i bitar och sedan kom det en kirurg en vecka efter och opererade bort den och då hade jag inte ont längre. Men veckan däremellan var obekväm.

Jag är ingen tandläkare så inte så att jag vet att jag har något exakt svar :p Men så här förstod jag det som:

Dra ut så tar man tag i tanden och drar. Eventuellt att man borrar först för att dela den i bitar.

Operera bort är ju kirurgi på ett annat sätt, som man gör när det inte går dra ut. Min gick inte att dra ut eftersom den bara hade kommit upp halvvägs. Ofta behöver man skärra upp eller borra i käkbenet för att komma åt tanden. Det hör man ju nästan på hur det låter att det kan (men inte måste!) innebära längre återhämtning efteråt.

Själva ingreppet för mig var helt smärtfritt och inte en värre upplevelse än att laga ett hål. Trots borrade i käkben m.m. Men tiden efteråt var mycket värre just eftersom jag var så svullen i käken. Jag klarade mig på enbart alvedon men hade som sagt inte velat ha ensamt ansvar för två barn.

Jag hade inte alls räknat med någon längre sjukskrivning. Samma dag - självklart. Dagen efter - möjligen. Men inte mer. Hade jag haft så ont/såna problem då hade jag nog nästan gått tillbaka till tandläkaren.

Jag har dragit ut två visdomständer och opererat bort två.

Ingen av gångerna har jag varit så påverkad att det komplicerat mitt vardagsliv. Jag har jobbat resp studerat som vanligt. Andra gången körde jag en timme till käkkirurgen. Körde utan problem bil hem efteråt.
Några värktabletter och en liten svullnad i kinden men inte så att det varit påtagligt.

Tror det kan vara väldigt individuellt.

Operera är ett större ingrepp (och kostar desto mer...)

Jag har dragit en visdomstand och det var inga som helst bekymmer. Ingen smärtlindring alls efteråt, mådde så bra efter den åkte att jag köpte en hamburgare på vägen hem från tandläkaren, hade knappt käkat på en vecka :p
(Tandvärken av inflammerad död tand som krävde rotfyllning var så mycket värre! Fick gå till läkaren och be om morfin och åt i 2 veckor efter första ingreppet).

Men min man har två tänder han måste operera ut (tid är bokad) pga att rötterna inte är raka utan rätt sneda på 90 grader någonstans vilket gör att dom måste operera ut dom och inte bara dra för då kan hela käkbenet gå sönder.

Opererade ut en tand i maj, kändes mer och var lätt handikappad i två dagar pga att hela käken gjorde ont nog för att ögonen skulle tåras bara jag skakade lite på huvudet. - nej jag är inte klen.

Opererade bort nästa förra torsdagen, krånglig op. men bra resultat! såg ut som att jag hade påssjuka i fyra dagar men inte särskilt ont alls mer än under torsdagen, var mycket noga med att skölja. Tänker mig att man med småbarn lätt får lite smällar mot kinderna vid något snabbt lyft eller en oförsiktig handrörelse, och det kan nog göra rejält ont :)

Jag har opererat bort två visdomständer i underkäken (vilket sägs vara värre äng överkäken). Efter den första var jag hemma dagen efter för säkerhets skull men gick sedan till jobbet. Åt soppa några dagar för säkerhets skull för att det gjorde lite ont att gapa och tugga. Minns att jag inte ville lyfta hästarnas vattenhinkar för att det kändes som att det stramade i stygnen på något underligt sätt när jag tog i.

Andra gången var jag hemma i en vecka och fick gå till "vanliga" folktandvården (opererade på länssjukhuset) flera gånger för att klämma ut var ur kinden vilken såg ut som på en hamster. Det gjorde ONT och att äta annat än flytande var inte att tänka på. Kunde inte prata ordentligt heller.

Om du inte får en infektion som jag fick andra gången så tror jag att det går bra med barnen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 976
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar