operera bort inkar!

Sv: operera bort inkar!

Testa att kladda på tjära någon gång/vecka och se om det hjälper. Jag har lyckats få bort två (av två) på det sättet. Det tar ett tag, men till slut brukar de försvinna utan att man märker något... Skonsamt för hästen och billigt för plånboken!

Jag har hört att inkar kan sprida sig och att det kan bli ännu värre om man opererar bort dem.

har oxå hört att dom kan sprida sig, fast inte pga att man plockar bort dom. lite trist att ha dom där. med tanke på att det e en arab som jag vill ha med ut på utställningar lixom :-/

jag prova med att "knyta" den på halsen. då lossnade en liten bit :-o och det kom lite blod ur. är det verkligen bra? vågar ej försöka igen.
hon verkade dock inte ha ont av det för hon reagera inte ens.

Inkar är som jag har fattat det, ett virus.
Om de inte kommit tillbaka 2 år efter man fått bort dem så brukar man klara sig.
På kliniken där jag operarde min häst sa de just så att dem kan sprida sig om man är där och "stör".
Vet inte varför, om det är liknande som metastaser.
Min hade bara 1 från början men efter drygt 2 år kom den tillbaka på samma ställe + att det var några till.
Ny operation och är nu inne på 3 dje året efter den.
Inga nya.
Men om de sitter i ansiktet tycker jag att du SKA be en veterinär titta först innan du försöker själv, så det inte blir något knas.

ja den i ansiktet vågar inte jag röra. den sitter ju rätt nära ögat.
(är även försiktig med den andra oxå...)
nu är det ingen panik. hästen har inte ont av dom, utan det är igentligen mest för att jag tycker det är fult (syns så väl) ska fråga veterinär vid nästa tillfälle vi kommer i kontakt med en....

Jag har apotekets hälsovård för häst här. Där står att man kan knyta en stark tråd runt inken tätt intill huden. Spänn efter då och då. Inken lossnar vanligtvis efter en tid. Se upp för eventuella infektioner som kan tillstöta.
Till desinfektion: Nelex lösning. Tvätta inken med den outspädda lösningen.

Det står även att dom oftast växer ut på nytt trots upprepade behandlingar. Inkar är vanligast i södra och mellersta Sverige.
Det är godartade hudtumörer som orsakas av virus. Storleken kan variera från mindre än en ärtas till en knytnäves.

Så det är bara att knyta på. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej jag undrar hur det gått för er som opererat bort ett häst öga .Min fick sitt bortopererat nu allt har gått bra,men dom sa idag att...
Svar
12
· Visningar
1 420
Senast: Toodiloo
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka