operera bort inkar!

S

__Stilett__

nu vill jag inte ha dom kvar.
dom är så fula, även om dom inte stör hästen (i nuläget)

den ena sitter ovanför ögat :crazy:
den andra på halsen.

va kan ett sådant ingrepp kosta?
hur går det till?

Sv: operera bort inkar!

Har operarat bort inkar vid 2 tillfällen på min tinker.
Båda ggr på klinik.De satt på skapet och var 2-3 st, han blev sövd och hämtades dan efter.

Tror det gick på ca 3500 - 4000 kr.

Förs bolaget ersatte ej.

jahopp. bara o börja spara då :-o jisses

Ja, men kolla först med kliniken. Din kanske inte behöver sövas och då blir det ju mycket billigare.

När de tog inken på en häst i stallet lokalbedövades hästen, sedan skar veterinären bort inken med en liten kniv. Han skar ut en fyrkant med skinn runt hela inken. Sedan sydde han ihop det och nu är det jättefint. Det hela utfördes hemma på stallgången och kostade nog inte så mycket.
Den över ögat kanske är svår att ta såhär, men små inkar brukar ju gå att knyta av.

Senast ändrad av en moderator:

Den var ju inte så stor, den största min hade var som en halv knytväve som växte ut, jätte äcklig och blödde. Den kom tillbaka efter 2 år. Ink = virus och då fick han även ett par på insidan av låret som var stora som en 5 krona, men dem växte inte utåt.

Det låter som din häst inkar är lite lättare att ta bort.

jag hoppas det. denna vid ögat är den värsta.
den på halsen hade hon redan som fölunge, denna vid ögat har uppkommit senare. otäckt *brrr* men inget som tycks störa henne, bara mig. iaf den vid ögat. den på halsen ligger inte så synbar. (ungefär lika stor)

Kom på att när jag köpte min gamla ifrån Skåne 1984 så hade hon 2 inkar på halsen.

En sommar 2 år senare började flugorna äta där :eek:

Jag försökte skydda så gott det gick men de försvann och kom aldrig tillbaka (hon är nu 28 år)

Men inkar är virus så de hade kanske försvunnit endå.

Om inkarna är något så när utstående så kan veterinären innan han opererar ta ett snöre om den och knyta hårt, hårt. Sedan får man knyta hårt varje dag. För att se om den förtvinar bort. Den kan försvinna på det sättet också.

Har nyligen hört att en häst har inkar inne i skapet på eller bredvid snoppen. Det går tydligen inte att operera för att dom blöder så mycket. Så troligtvis kommer hästen att avlivas i stället.

Fast det hade min (läs ovan ) och är operarad 2 ggr,mig veterligen står han nere i stallet och mumsar kvällshö just nu ;)

Man kan själv ta en gummisnodd eller ett hårstrå av svansen och knyta runt inken, sedan är det bara att dra lite ca.varannan dag. då stryper man blodflödet till inken och den faller själv av.
Men det krävs att det är något att binda runt.
Man kan även ta nelex (heter inte så nu, men det som motsvarar det) Och på så sätt kan man få bort de mindre inkarna. Det är inte alltid man måste operera bort dem.
Normalt har bara unghästar inkar och de försvinner själv vid två års ålder, men jag har sett äldre hästar ha inkar med.
Medans du sparar till operation så kan du testa andra alternativ och så har du ju massor med pengar när inken är borta iaf!! Bra va!!

Vad hade din??? Du skriver att flugorna åt upp inkarna.
I ditt svar till mig skrev du att den var opererad 2 ggr. Fattar noll av vad du menar eg.

Vi gav lugnande och sen knöt vi bort några inkar, fler hade avlägsnats med laser tidigare.

Köpte sen ett örtpreparat som gjorde det hela mkt bättre, de krymte sakta men säkert. Hon åt kuren i två till tre månader och hon hade riktigt mkt. Typ golfbollar och som halva apelsiner :eek:

Trött och otydlig. :bow:
Den som operardes, Tinkern hade runt skapet och insidan av låret. Det var därför han sövdes.

Kom sen på att min gamla faktiskt hade inkar när jag köpte henne -84. hon var 7 år då.

Den här hästen som jag menade har tydligen det inuti inte utanpå skapet. Och skulle man då operera så skulle det blöda för mycket enl vet. Inte alls bli bra tydligen. Jag själv tycker att det låter konstigt men så sa han iaf.
Han lider tydligen av det för han har fått infektion eller något för det luktar illa om honom. Vet inte om han har svårt för att kissa också. Det är ju inte min häst.

min förra hade en ink på skapet (utanpå) den ramlade dock bort efter ca 2 år. kom ej tillbaka igen.

jag kan ju prova att försöka ta ngn tråd eller liknande iaf på den på halsen. den vig ögat sitter lite konstigt tyvärr.
hon har aldrig blött ifrån sina inkar.

min häst är köpt från skåne. har visst hört att dom kan få inkar om dom flyttar uppåt om man köpt dom där nere. Hmm...

Jag har haft häst med ink..den satt på halsen och var stor som en femkrona ungefär..Jag fick ett homeopat medel att stryka på.. tror det tog ca 2 månader sen var inken borta..(kommer inte i håg vad preparatet hette dock)

Min fjordis hade en stor ink ungerfär som en pingisboll på skapet. Provade först att knyta bort den med snöre men den kom tillbaks. Så den opererades bort på klinik. Han var helt sövd eftersom den satt där den satt. Lämnade honom över natten på kliniken och de hade opererat bort 3-4 stycken fast bara en var synlig. Detta var snart ett år sedan och de har inte kommit tillbaks.

Mitt försäkringsbolag betalade hela grejen. Slapp även självrisken då jag hade haft ute veterinär till honom ca 1,5 månad tidigare pga kolik.

/Linda
www.hovar.com

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej jag undrar hur det gått för er som opererat bort ett häst öga .Min fick sitt bortopererat nu allt har gått bra,men dom sa idag att...
Svar
12
· Visningar
1 420
Senast: Toodiloo
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka