Operation strömsholm

Veterinären tyckte att det minskat till igår så FV var med när dom spolade och fick sedan ta med prinsen hem. Så nu ska FV spola 1 gång om dagen tills det är rent, vilket dom trodde skulle ta ungefär 1 vecka till.. sen skulle dom komma ut till stallet och spola och tyckte dom då att det var rent så skulle dom ta dränet och sy igen. Han få även antibiotika och smärtstillande då han vägrat äta igår tills dom gett honom smärtlindring så han har antagligen ganska ont. Men det går framåt!

Nej, men du skrev om att det kan vara knäckande för hästar att stå på klinik, vilket jag också upplevt.
Man känner inte alls igen sin häst när den väl kommer hem. Efter den upplevelsen har jag i möjligaste mån vårdat hästen hemma om det är medicinskt möjligt. Så har jag alltid gjord efter den första upplevelsen för 20 år sedan.

De gånger någon av mina hästar behövt en operation har jag sett till att fått tid först på morgonen och om allt gått bra tagit hem samma eftermiddag/kväll. Min klinik har inget problem med det då de vet att jag har koll och kan sköta eftervård och även inse om/när det är dags att söka hjälp igen. Det jag brukar betala extra för är att vätska upp med ett par påsar innan hemgång men då har jag ett par timmar att åka.

Okej då missförstod jag dig lite. :) Men ja det var ju samma här och den största anledningen till att FV ville ta hem honom, men samtidigt så nu när det vart så jäkla kallt och dom har kallstalll så ville vi ha kvar honom tills veterinären ansåg att det värsta va över, eftersom det rann så mycket ur dränet första 2 dagarna och det är ju inte så kul i -15 grader.
Och det hade tagit 1,5 tumme att lasta igår så nog blir han påverkad av att stå på klinik :( men när han väl kom hem igår hade det vart lugnt. Så nu får han ju gå i hage, visserligen själv men ändå nära sina kompisar. Sist han kom hem skulle han ha boxvila i ett par månader så utgångsläget nu är bättre för hans psykiska hälsa. Framförallt för att nu hade han ett hem, sist hade han bara bott i nya stallet i knappt 2 veckor innan han blev stående på klinik i drygt 2 veckor så då hade han inte hunnit få någon trygghet.

Veterinären tyckte att det minskat till igår så FV var med när dom spolade och fick sedan ta med prinsen hem. Så nu ska FV spola 1 gång om dagen tills det är rent, vilket dom trodde skulle ta ungefär 1 vecka till.. sen skulle dom komma ut till stallet och spola och tyckte dom då att det var rent så skulle dom ta dränet och sy igen. Han få även antibiotika och smärtstillande då han vägrat äta igår tills dom gett honom smärtlindring så han har antagligen ganska ont. Men det går framåt!
Tycker det var klokt av kliniken, kliniken här i gbg höll kvar den hästen i två veckor pga att dom påstod att det inte gick att spola hästen hemma. När försäkringen sedan tog slut så gick det helt plötsligt utmärkt att spola hästen hemma för då kunde den ju inte vara kvar på kliniken.

Låter ändå hoppfullt tycker jag.

Det har inte blivit värre, men tyvärr inte bra heller än :( veterinären sa att det brukar ta 3-10 dagar som man får spola, han trodde det skulle ta ungefär 1 vecka för prinsen, Så i måndags på dag 7 var det rent och det bokades tid att ta bort dränaget, men sen kom det var igen och i fredags på dag 11 kom det fortfarande var när fv spolade :( så nu är veterinär bokad till på tisdag dag 15 med dränaget.. bara hoppas det är rent i helgen nu så dom kan ta bort dränaget på tisdag.

Det har inte blivit värre, men tyvärr inte bra heller än :( veterinären sa att det brukar ta 3-10 dagar som man får spola, han trodde det skulle ta ungefär 1 vecka för prinsen, Så i måndags på dag 7 var det rent och det bokades tid att ta bort dränaget, men sen kom det var igen och i fredags på dag 11 kom det fortfarande var när fv spolade :( så nu är veterinär bokad till på tisdag dag 15 med dränaget.. bara hoppas det är rent i helgen nu så dom kan ta bort dränaget på tisdag.
Håll ut, hästen jag kände höll dom på att spola med ett par veckor med lite mellanrum emellan då det kom tillbaka men den blev frisk från det tillslut. Det är bara segt och långdraget.

Senast ändrad:
Håll ut, hästen jag kände höll dom på att spola med ett par veckor med lite mellanrum emellan då det kom tillbaka men den blev frisk från det tillslut. Det är bara segt och långdraget.

Tack! Känns lite bättre.. håller tummarna för att det är samma med prinsen!

Idag på dag 15 var prinsen inne på kliniken igen och vart röntgad, det såg bra ut så dränet är nu borta. Han är lite besvärad och har antagligen lite ont, men är utan smärtlindring för att va lite rädd om huvudet misstänker jag. Så nu ska han vila i 4 veckor till innan nästa återbesök och ser det bra ut då får han förhoppningsvis sättas igång igen efter 6 veckor. Han fick ju åtminstone en ordentlig vila :(

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210
Hästvård Hej! Har försökt googla mig till nått slags svar med hittar inget. De är så att min häst skadade sig i boxen för 2 månader sen. Först...
Svar
6
· Visningar
1 495
Senast: Elendil
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
A
Hästvård Har försökt leta runt lite på nätet men hittar inte direkt någon info som gör mig klokare, därför testar jag här! Min häst fick snuva...
Svar
9
· Visningar
14 067
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama