operation för kissing spines

karmandi

Trådstartare
För att göra en lång historia kort. Efter mycket om och men kom vi fram till att det var kissing spines som var problemet på min häst... En behandling, 10 dagar på metacam och 3 veckors longering med pessoasele senare kom vi fram till att det inte gav tillräckligt med resultat och därför bestämdes det på grund av lite allt möjligt krångel med försäkringsbolag osv att han ska opereras...

Så om en vecka idag är det dags, lite lagom nervöst efter en diskussion med skolveterinären som inte var alltför positiv till sådana operationer :crazy:

Så till mina frågor. Någon som har någon erfarenhet av sånna operationer? Någon som har lite koll på hur hästarna blir efteråt? Ja ni fattar, vill veta lite hur det gått för andra hästar och lite vad jag kan vänta mig.

Sv: operation för kissing spines

Kan inte vara vanligt!
har de beskrivit för dig vad man gör under operationen?

Är väl inte särskilt ovanligt att operera för KS ?

Jag har iofs reagerat här inne att det verkar vara många ställen som inte gör det så kanske beror det vilken del av sverige man befinner sig i eller framförallt vilka veterinärer.

Vet flera hästar som blivit opererade för KS majoriteten har inte haft några problem alls efteråt utan kommit tillbaka som tävlingshästar igen.

En har jag följt på nära håll (nära väns häst) där kapades tre tornutskott på olika ställen i ryggen två pga att de var täta ett pga det var överridande och där hittade de en stor vätskefylld cysta som gömde sig och vi fick förklaringen till varför hon blivit fullkomligt som förbytt och reste sig och slog över ett antal gånger hon hade haft ont som sjutton.

Hon hade aldrig några problem med sin rygg igen efter op utan kom igång och tävlade (hopp) ganska snabbt igen efter konvalecenten. Tyvärr drog hon på sig en annan skada i ett ben som satte stopp för hoppningen så vet inte hur det hållit sig i längden .

Ja det är ju inte jätteovanligt, men tydligen har dom något nytt sätt att göra det nu. Har en utländsk veterinär som har försökt förklara hur man gör det men har inte fått något jättebra svar, kan bero på att jag är lite korkad ibland bara kanske.. :o

men tack för ditt svar, känns ju ganska lugnande. Känns som att ungefär hälften av mina tränare/föredetta tränare är positiva till det och andra hälften tycker att jag är galen som går med på att dom opererar så ja. får väl se hur det går.

Hej!
Hur har det gått?
(Har själv en häst med överridande tornutskott, på ett ställe)
Mvh Suzanne

Det har gått väldigt bra, operationen gick precis som det skulle :) Dom öppnade på åtta ställen, så han var för tät i iprincip hela ryggen. Just nu står han bara på box och promeneras 2x30 minuter om dagen, så har inte sett jättestor skillnad men hittills har det ändå funkat bra. :)

Skönt att höra. Hoppas det håller i sig. Hur går det för er nu? Opererades han enligt den nya metoden? (mindre komlicerad operation som jag förstod det) Tusen tack på förhand

Ja det går iprincip bara framåt :) Har ridit i snart en månad, dock blev han överansträngd och fick medicineras ytterliggare en gång och lite mer longering men nu är vi på gång igen :)

Ja han opererades på det nya sättet, tydligen 6eller 7 hästen på strömsholm. nu skär de bara bort ligament istället för hela tornutskott som tidigare. Det fungerade väldigt bra det med kändes det som, han fick komma hem samma dag och fick bara lugnande och lokalbedövning :)

Hej jag har en häst som diagnostiserats med KS. Det känns otroligt tråkigt och ganska hopplöst. Vi är nu inne i sjukgymnastikfasen, men jag känner djupt tvivel på att det kommer att fungera. Det känns som hans fysik blir allt sämre och har svårt att se att enbart tömkörning och longering kommer att bygga ryggmuskler tillräckligt för att hans besvär ska försvinna, även om han jobbar på bra. Det är dessutom en tävlingshäst som inte kommer att fungera som pensionär eller skogsmulle för lätt ridning, då han behöver aktiveras för att vara hanterbar. Operation framstår då som en (sista) möjlig väg, och jag skulle väldigt gärna vilja höra hur det gått för andra som valt detta.

Senast ändrad:

Det har gått väldigt bra, operationen gick precis som det skulle :) Dom öppnade på åtta ställen, så han var för tät i iprincip hela ryggen. Just nu står han bara på box och promeneras 2x30 minuter om dagen, så har inte sett jättestor skillnad men hittills har det ändå funkat bra. :)

Ja det går iprincip bara framåt :) Har ridit i snart en månad, dock blev han överansträngd och fick medicineras ytterliggare en gång och lite mer longering men nu är vi på gång igen :)

Ja han opererades på det nya sättet, tydligen 6eller 7 hästen på strömsholm. nu skär de bara bort ligament istället för hela tornutskott som tidigare. Det fungerade väldigt bra det med kändes det som, han fick komma hem samma dag och fick bara lugnande och lokalbedövning :)
hur har det gått med hästen så här flera år senare???

hur har det gått med hästen så här flera år senare???
+ @Sally

Min har fungerat jättebra fram tills han lånades ut en längre tid, pga jobb och allergi. Men när han inte längre jobbades på rätt sätt ovh kanske inte riktigt blev skött så som han borde så kom symptom fram igen. Men då har han alltså fallit ur rejält och tappat de mesta muskler.

Så så länge han hållts igång och blivit behandlad av ET regelbundet så har det inte varit några problem.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
333
Senast: Grazing
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 983
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Hästanna
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V