Sv: Operation av dolt fel
Tog för många år sedan tillbaka en valp som blivit hjärnskadad hos ägaren vid 5-6 månaders ålder pga den druckit klorin. Just dessa ägare
fick en bror som jag sparat och vi avlivade omedelbart den valp som vi tog tillbaka.
I övrigt så har det levererats en valp härifrån som efter ett år fick en hel del problem med luftvägarna pga att ägaren inte tagit hunden till veterinär i tid, försökte bluffa mig att hunden var försäkrad och att det skulle gå på dolda fel-försäkringen..
Hunden var alltså oförsäkrad och obehandlad under en längre tid!
Erbjöd mig initialt att återbetala halva köpesumman, vilket de nekade till att ta emot och efter ytterligare 7-8 månader blev jag uppringd av en (för mig) vilt främmande människa (uppfödare till på köpet) som hävdade att jag minsann skulle betala tillbaka hela köpesumman, för det var ju inte rätt att de skulle ha betalat x antal 1000 kr för en sjuk hund. Anledningen till att h*n ringde och inte ägaren var att ägaren var jättesjuk och svag.
Jag upplyste bara denna person om att:
1) jag diskuterar inga uppgörelser via främmande tredje part
2) jag hade erbjudit mig för 7-8 månader sedan att betala tillbaka halva köpesumman, vilket ägaren avböjde (trodde väl de skulle kunna klämma ut mer pengar kan hända..)
3) köparen hade brutit mot avtalet genom att ha hunden oförsäkrad
Gick 5-10 minuter, så ringde ägare själv upp och var asförbannad (och inte det minsta sjuk), hotade med skk, tingsrätt etc. för både mig och den veterinärklinik som vetbes. valpkullen:UA (vi var enligt köparen i maskopi med varandra för att prångla ut sjuka hundar) och hävde ur sig en massa andra dumheter, som att h*n inte fått något köpekontrakt och att hon aldrig skrivit på något heller..
Min respons: Gör du det. Ser fram emot att höra vad både skk och tingsrätten anser.
Ringde även vet.kliniken och förklarade läget och fick med posten hem ett utdrag på veterinärbesikningen + att just den vet. som utförde besiktningen skrivit ett intyg på att vi inte var "i maskopi" med varandra på något vis etc.
Drog också en kopia på min del av skk's köpekontrakt som hon fyllt i och skrivit under och skickade med rek.
Har varit knäpp tyst från människan i 1 år nu
Även om man som uppfödare tar sitt ansvar (i dessa två fall hade jag inga skyldigheter att göra något egentligen) så kan det alltså gå "på tok" och hade valpk. i fall 2 varit en forumist på något hundforum, så hade garanterat jag fått stämpeln av alla andra som väldigt oseriös och hemsk, eller vad tror du?
Vinklingen från andra hållet hade ju givetvis varit "en aning" svängd från fakta och kryddad med

&

= jag personligen är alltid skeptisk till historier om oseriösa hemska uppfödare, som inte tar sitt ansvar
Förmodligen är inlägget en liten utsvävning som borde vara OT/KL eller både och