Opastoriserad mjölk

Burza

Trådstartare
Vi köper alltid mjölk direkt hos bonden till julens matlagning.
Maten är kokt (julgröt, rörost, färskost), är det ok om man är gravid???
Står bara att man inte ska dricka opastoriserad mjölk... men tillagad då...
Någon som vet???

Sv: Opastoriserad mjölk

Som jag kan tyda det så dör både listeria- och toxoplasmosbakterier vid upphettning, man kan ju äta mögelostsås ..

Du kan ju alltid dubbelkolla med BM, men jag tror det endast gäller då man inte hettat upp mjölken i matlagning/bak utan dricker den opastöriserad.

Pastörisering innebär att man hettar upp mjölken så det går bra att använda opastöriserad mjölk i mat som hettas upp till minst 70 grader.

Tack för två snabba svar!
Precis så TROR jag också.
Nu funderar jag på att man inte ska äta dessertostar gjorda på opastoriserad mjölk, kokar man inte mjölken vid tillverkningen då? Så det inte är samma sak med det här?

Nej, man kokar inte mjölken när man tillverkar ost, så om mjölken inte pastöriserats före ost-tillverkningen finns risk för ffa listeria.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 167
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar