Opålitlig katt

Milene

Trådstartare
Jag har en steriliserad honkatt på fyra år. I ett och ett halvt års tid har hon varit opålitlig och gör plötsliga attacker då hon biter och klöser. Hon gör det då man kelar med henne. Hon är (har blivit) nervöst lagd eftersom hennes kullbroder smyger på henne överfaller henne och trissar upp henne hela tiden. Brodern är dotterns egen katt så vi kan inte lämna bort honom.

Nu idag hade dottern födelsedagskalas, och katten gav sig på en av flickorna så blodet rann från flera revor och bett. Flickan är kattvan och kelade bara lite.

Vad ska jag göra? Jag börjar tycka det är obehagligt, en dag kanske det går riktigt illa med nåt litet barn :( Har någon tips och råd eller liknande erfarenheter?

Katterna är huvudsakligen utekatter.
 
Sv: Opålitlig katt

Det är kanske pga brodern som hon blivit sådär. I så fall kan det hjälpa att ge henne en egen vrå inne dit han inte får komma. Lite feelaway spray på det stället kanske också är bra. Man kan klia henne lite med en pinne eller nå´t istället, för henne gör det ingen större skillnad om det är en pinne eller en hand, och då kan hon inte rivas.
 
Sv: Opålitlig katt

Kan vara i alla fall två saker som samverkar här.

Kan vara så att ni inte "läser" katten ordentligt. Ofta brukar katter tala om tydligt när de inte vill bli kelade längre. Tex. rör de svansen på ett annat sätt, ändrar kroppsspråk. Att brodern mobbar henne är oxå en orsak till stress för henne.

Jag rekommenderar dig att googla på "Jackson Galaxy" och titta på hans filmer och förklaringar.
 
Sv: Opålitlig katt

Är brodern också kastrerad?
Jag skulle först och främst ta katten till veterinären för en grundlig kontroll, något måste ju hänt redan för 1,5 år sedan då honan ändrade beteende.

Om katten är opålitlig förstår jag heller inte varför ni tillåter besökarna kela med henne då hon uppenbarligen ej vill det. Även om katterna tycker om att bli klappade så finns det oftast en gräns då katterna inte vill längre och då kan både klösas och bitas.

sätt felliway i uttagen och se till att hon har en egen hörna där hon få vara själv. Det kan till och med innebära ett stängt rum med låda, mat, vatten osv. Sedan lek med brodern lite oftare, speciellt då han börjar hoppa på henne då hon inte vill leka med honom.
Ett annat alt är att köpa en till katt som hanen kan leka med så honan inte blir utsatt.
 
Sv: Opålitlig katt

Tiil alla:

Jo, visst är det brorsan som ställer till det... :(
Han är kastrerad, samtidigt som henne.
Ang. att katten gav sig på flickan, just i detta fallet var det under en kelperiod (flickan är 11 år och har egna katter),men det kan också vara helt oprovocerat, hon flyger på nån som går förbi, eller sitter vid bordet, det är lite otrevligt... :( Katten är också kollad av veterinär, som upplever katten smärtfri. Jag tror helt enkelt att hon blivit ett nervöst vrak av brorsans plötsliga påhopp i tid och otid, och därför överreagerar på allt som EVENTUELLT kan utgöra ett hot. Min högsta önskan är ju att hon ska bli mer stabil i psyket, helst då härhemma utan att behöva flytta. Vi tycker ju om henne också...
Tack för bra och konstruktiva råd, ska kolla på filmer och kela med pinne, samt titta på vad felliway kan bidra med. Felliway verkar absolut vara bra!

:bow:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 228
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp