opålitlig hund - vem får gå lös?

Kilauea

Trådstartare
Började fundera på det idag när jag var ute med lagotton. Vi gick i en inhägnad, som oftast på morgonturen. Träffade två av hennes kompisar och de lekte och höll på.
Sen kom det en med en större hund, en hund jag träffat förut (den är runt 2 år) och som jag vet bitit minst en annan hund utan anledning. Den har även tryckt ner labben, som absolut inte visade någon aggressivitet (har aldrig gjort).

Kompisarna sprang fram och hälsade, jag höll lagotton kvar i närheten så hon inte skulle rusa fram och hälsa utan tillåtelse (jag är lite petig med det i och med att hon är så ivrig ;) ).
Nåväl, den stora hunden kom fram också och började leka med lagottons kompisar. När lagotton får tillåtelse att hälsa gör hon det försiktigt (hon gillar inte alla stora hundar av denna ras) - och då gör hunden ett utfall mot henne! :eek:
Ingen skada skedd, det gick så fort, men man blir ju lite orolig. Lagotton fick gå kopplad resten av promenaden då jag inte ville att hon skulle springa fram till den här hunden igen. Den hunden sprang dock lös och kom emellanåt förbi mig och lagotton och gång så morrade hon igen (den alltså, inte min hund).

Så till saken....finns det nåt rätt eller fel i detta. Har min hund, som är snäll, "rätt" att gå lös och den andra bör gå kopplad eller bör jag gå med min hund därifrån?
Vad tycker ni, hur skulle ni gjort?

Sv: opålitlig hund - vem får gå lös?

Av någon anledning så brukar det vara de mesiga hundarna som går kopplade och de med sådana hundar som ska trycka ned andra säger att "min hund är så snäll" och så låter de dem glatt gå lösa.

Vi hade en sådan när vi var ute och gick och vi slutade helt enkelt att gå med dem.

Den här hunden kommer inte så ofta och jag går där nästan varje dag...Det känns så dumt att behöva koppla lagotton och gå därifrån för att denna hund kommer i och med att hon inte kan springa lös annars (och särskilt om hennes kompisar är där) men det kanske är bättre än att riskera att nåt händer henne.

Ja, jag tror inte ägaren förstår sin hund så bra...det är en äldre dam som säkerligen har haft denna rasen i alla år och inte förstår varför hon inte kan ha det nu med (egna tankar bara).

Reder inte hundarna ut det själva om de båda är lösa?
Om den andre hunden markerar att den inte vill ha din hund nära genom att göra utfall borde väl din hund inte gå dit igen kopplad eller okopplad. Detta förutsätter ju givetvis att den andre hunden inte springer fram till din hund och oprovocerat går på den. Men det antar jag att den inte gör eftersom det fungerar om din är i koppel.

jag tycker man ska vara försiktig med att använda sig av ordet oprovocerad. det är skitsvårt att uppfatta alla hundens signaler och en tillsynes oprovocerad attack kan mycket väl ha varit befogad.

att den andra hunden gör ett utfall när en tredje hund kommer springandes är inte heller så konstigt. inte heller att den springer förbi och morrar åt er efter att du kopplat din.

är det inte värre tror jag inte du behöver vara så orolig, förutsatt att din egen hund har vett att hålla avståndet. om den andra hunden däremot kommer fram och börjar spänna sig (alltså inte bara morrar i förbifarten) eller vill begränsa din hunds möjlighet att röra sig fritt bör du kanske gå undan med din hund eller övertala henne att koppla sin.

De få gånger lagotton råkat i bråk (3 gånger) har det inte varit några problem, det har fixat sig.
Det är just det att jag är osäker på den här hunden i och med att den bitit minst en annan hund utan synbar anledning.

I och med att labben är så som hon är och aldrig visat minsta tendens till aggressivitet eller överlägsenhet (utom möjligtvis nudå när hon vill sätta lagotton på plats ibland) så tycker jag det var oprovocerat.

Det kanske bara är jag som är rädd att det ska hända lagotton nåt eftersom den här andra hunden är så mycket större - och ändå är inte jag den som tror att hundar går av hur lätt som helst ;).
Ville bara se lite olika åsikter om vad som skett.

För mig är det oväsentligt vilken hund som är snäll och vilken som är dum. Den ägare som har koll på sin hund får ha den lös. Så enkelt är det i min värld. Om jag kan hindra min hund från att mucka eller rusa fram till någon annan hund så har jag den lös. Samma kräver jag av övriga ägare. De ska kunna hindra sina hundar från att gå fram till min, oavsett hur snälla de hundarna än är. På så vis kan alla ha sina hundar lösa. Orkar man inte träna så man får den kontrollen så blir det till att ha hunden kopplad.

min valp var kopplad när hon blev påoppad av en lös stor hund som stukade bakbenet på henne....så ska man gå lös me hundarna så ska man gå avlägset om dom inte lyssnar ordentligt.. det var riktigt obehagligt att inte kunna göra nåt för henne när hon hade så ont. hennes skrik var hjärtskärande. det tog henne 3 veckor att bli återställd...

Jag går i denna inhägnad för att lagotton ska få leka av sig med sina kompisar. Jag har inget emot att andra går med sin hund där, det kommer ofta folk dit med sina hundar, men ska de få leka vill jag ju att de är snälla.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 544
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka