Onykter på häst...?

Sv: Re: Onykter på häst...?

zeemee skrev:
För en herrans massa år sedan blev jag faktiskt stoppad pga fortridning. Jag red i full galopp på en liten väg som hade under 30 km/h som hastighetsgräns. Fast jag tog mig ur knipan och kom därifrån utan böter eller varning. :)

Haha! :banana: :banana: Så man kan alltså åka för att man galopperar på 30 väg? :P

Sv: Onykter på häst...?

Pilsnerskritt..... :banana: Man rider ett barrelrace mönster fast i skritt och så ska man stanna vid varje tunna och dricka ur ett glas med öl eller cider (stark) och detta ska göras så fort som möjligt. :D
Men om hästen travar så blir man diskad så det gäller att både skritta och dricka fort...... :rofl: :p

/Carina :eek:

Tja. farbror polisen kan ju faktist komma och ta hand om en utan att minsta fordon finns i närheten! Förmodligen är väl risken för fyllecell i praktiken mindre med häst än utan, det är säkert knöligt för polisen att ta hand om en häst!

Off topic, men en fd granne till mig åkte i alla fall till samhället, fyllnade till ORDENTLIGT och insåg att det inte riktigt var läge att köra hem. Han började en rätt vinglig promenad den dryga halvmilen (eller snarare milen den väg han tog...) hemåt. Redan på den tiden var det glest mellan poliserna, men av någon anledning dök det upp en polisbil som bestämde sig för att ta hand om fyllot. Han beklagade sig naturligtvis över det orättvisa i att bli finkad för att han INTE körde bil när han var berusad och efter en stunds resonemang höll polierna fakttiskt med om att en så rättskaffens medborgare skulle uppmuntras, så de körde hem honom i stället!

kristel skrev:
Ameeeeeeeeeeen, det gar ju inte att satta over pa den tyska sidan jag hittade den fina skylten :rofl:.
Allvar, går man fri om man skyltar om tillträde på egen risk?

Det är strikt ansvar för att ha hund, därför åker man dit om hunden biter! Så länge det inte rör sig om en häst som på något sätt visat att den är farlig, tex anfallit människor tidigare, blir man knappast ansvarig. Jag har för mig att man enligt allemansrätten inte får störa betesdjur..

(Off topic igen, men tryck på tangenten med två prickar och sedan på a så blir det ä. Det funkar även på ë ÿ ö ï ü!)

Haha , frågan är väl om man tagit "några" glas , KAN man rida då ? :P

Hahahaha.. Jag har för mej att jag läste för ett tag sen om en kusk som blev stoppad för "rattfylla" när han var ute och körde med sin häst :D Har för mej det iaf... Men jag kanske har drömt... :rofl:

Vet inte om en ryttare kan åka fast...

haha.. jaa och om det finns en sån där Kamera nånstans. t ex på en väg som man bara får köra 20 km/h och om man rider förbi där i t ex fyrsprång eller hästen skenar förbi.. blixtrara den då?.. :D hah

"det finns inga dumma frågor.. Bara dumma svar" fast ändå så verkar dessa frågor liite skumma.. ;)

Jaaa, med tanke på hur det vart förr i tiden när inte bilarna vart uppfunna?? :) då tog man väl hästen iväg och tog nå´n öl..

Kurant skrev:

O ja! Oerhört mycket bättre än i vanliga fall! :smirk: Förutom andra intressanta biefekter, som att man pratar flytande tyska och kan dansa tango!

Lena_B skrev:
O ja! Oerhört mycket bättre än i vanliga fall! :smirk: Förutom andra intressanta biefekter, som att man pratar flytande tyska och kan dansa tango!

Ha ha,denna tråden var ju riktigt skoj! :D :rofl:

Kurant skrev:
Ja det kan man med all säkerhet, som en grand prix ryttare i både dressyr och terrängritt på en å samma gång.. och inte bryr man sig om att man åker av som ett jäst äpple om hästen rycker till, näe, bar upp igen.. aldrig är man så modig som när man är full *har hoppat över att litet staket med cykel på fyllan, fråga inte hur men det bör vara enklare med häst* :smirk:

man kanske borde prova att rida full på inhägnat område nån gång för att visa hur det kan gå, precis som aschberg visade hur dåligt man egentligen kör när man är full :D

BeastieBabe skrev:
man kanske borde prova att rida full på inhägnat område nån gång för att visa hur det kan gå, precis som aschberg visade hur dåligt man egentligen kör när man är full :D

Låter farligt... :D
Undrar vad hästen skulle tycka....

Snobben skrev:
Undrar vad hästen skulle tycka....

Blir inte den också serverad har den kanske skäl att börja tjafsa om diskriminering... Å andra sidan är det förbjudet att förse ungdomar med sprit, så har den inte åldern inne får väl vackert hålla sig nykter i alla fall!

jadu, är det så att man själv i normala fall är den felande länken för att hästen inte hoppar vissa hinder utan hästen vägrar för att man tvekar själv kanske hästen tycker "dåså, nu när du vågar så hoppar vi väl då"
samt att man kanske är lite mer konsekvent mot hästen och inte blir rädd eller nervös för något, samt att det faktiskt är bevisat att någon som har lite(obs LITE) innanför västen(alkohol då) faktiskt är säkrare i trafiken än en spiknykter förare.. sinnet blir mer skärpt på uppgiften och filtrerar bort utvändigt brus och störningar..

Ursäkta mig men det är väl inte ett dugg skoj med fulla kuskar på travbanan, fulla ryttare etc, lika lite som det är kul eller coolt med fulla bilförare. Tycker man att det är en kul grej måste man lida av någon radikal felkoppling i hjärnan någonstans. :devil:

För ett par år sedan åkte en av medaljörerna från Jerez dit för tygelfylla på tävlingar på Elmia tror jag det var. En blöt ryttarfest med tillhörande alkotest dagen efter....H-n fick sig en rejält tankeställare angående ryttarfester, med tillhörande alkoholintag,som oftast är mitt i ett meeting.

Senast ändrad av en moderator:

Allt som går på hjul, band eller medar räknas som fordon. Om du kör kan du åka dit för "rattfylla", men inte om du rider. Sedan kan man ju som sagt bli omhändertagen om man är för full oavsett om man rider eller inte.

BeastieBabe skrev:
jadu, är det så att man själv i normala fall är den felande länken för att hästen inte hoppar vissa hinder utan hästen vägrar för att man tvekar själv kanske hästen tycker "dåså, nu när du vågar så hoppar vi väl då"
samt att man kanske är lite mer konsekvent mot hästen och inte blir rädd eller nervös för något, samt att det faktiskt är bevisat att någon som har lite(obs LITE) innanför västen(alkohol då) faktiskt är säkrare i trafiken än en spiknykter förare.. sinnet blir mer skärpt på uppgiften och filtrerar bort utvändigt brus och störningar..

Då borde alla va alkoholister med andra ord?
He he,ja det kanske kan stämma,men det är nog bättre att träna sin ridning i nyktert tillstånd! :D
Hästarna är nog glada & slippa ha ett fyllo som rider...

ja, det är juh det, bättre att kasta hjärtat före och hoppa efter än att lämna hjärnan bakom :D

men skämt åsidor så vet jag hur det ligger till.. Att vara full som ryttare räknas som styrstångsfylla, dvs samma regler som när man cyklar full.. dock är juh inte en häst eller en cykel i närheten av ett lika farligt fordon i trafiken som en bil, så det krävs att man är redigt obalanserad för att man ska kontrolleras..

Zoraya skrev:
Seden har också tagits hit till sverige och här på västkusten finns en alternativ-KM med detta som en gren... :D
Men, givetvis behöver det inte innebära att man dricker det!

Där jag var på island fanns det utanför landsorspuben en hage där alla besökare kunna släppa sina hästar undertiden de roade sig... jättekul att se alla "uppsnoffade" upp till med ridstövlar på fötterna... och då är det ju bra om hästen är präglad, så man inte hamnar på fel och att den sedan hittar hem själv :rofl:
Hmm jag bor på Island och har aldrig sett en öltöltstävling här (däremot är det rätt att det inte är helt ovanligt att folk rider till puben) Tror snarare att det här med öltölt är nåt som tyska islandshästfantaster har hittat på som lite pr för rasen.

Liknande trådar

L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 472
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 858
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama