Onykter på häst...?

T

Thelmis

En knäpp fråga, från min chef faktiskt.. ;) som undrar att om man rider och har tagit några glas vin eller så, kan man åka dit för det..?
Vi räknas ju som fordon, men inte som cyklar eller mopeder iom att vi ej får rida på cykelbanor.
Nån som vet om farbror polisen kan komma...?

Sicken syn, ryttare som får blåsa.....

På tävling räknas det som doping, men till vardags tror jag det är fritt fram...

På island finns det "specialtränade" hästar som hittar hem trots att matte eller husse är överförfriskade... ofta döpta till Whiskey eller liknande... :D

*hmhm* Det där har jag oxå tänkt på! Man borde juh kunna åka dit, men då ska man ju rida där det finns en poliskontroll(ofta efter större vägar där iaf inte jag rider ;) ) Frågan om polisen skulle våga gå fram till hästen(och man ska nog vara jäkligt berusad oxå om polisen ihuvudtag ska upptäcka det och stoppa en. Tror nog inte en häst blir stoppad bara så där..)!

Jag skulle vilja se en polis som stoppade mej och bad mej "köra" in till vägkanten. Jag skulle nog få böter mot olovlig smitning oxå eftersom min häst nog inte skulle vilja parkera brevid vägkanten :rofl: De skulle nog få lägga ut spikmattan....

Jag har faktiskt sätt en gubbe(när jag var liten) som i "fyllanochvillan" brukade sela på sin dotters gamla ponny och köra till puben och ta en öl. Intressant syn... Detta var på landet, där "Svea Rikes Lag upphör att gälla..." så ingen polis fanns i närheten heller... jaja, ponnyn tyckte det var roligt att få åka på en liten tur iaf!

Är det inte på Island man har någon sorts tävling med öl? Man rider och har en bägare i näven och ska spilla ut lite så som möjligt? Eller är det bara några som kommit på det?

Såg det en gång på Islandshästens dag i mina trakter!

Ja, för även om jag skulle vara onykter i sadeln, så vinglar ju inte hästen. ;) Så det märks ju inte direkt, om man inte sitter och sjunger en massa käcka sånger då, raj raj.. ;)

Man får rida och vara berusad, men det som man kan åka dit på är om det kan gå under vårdslöshet i trafik. Ramlar man av och hästen sticker och orsakar en olycka så torskar man som vållande, även om man harvat på ridbanan men varit packad.

Det finns bara promillegräns för motorfordon,men det hindrar inte att du kan åka på vårdslöshet i trafik, om du är berusad till häst eller cykel.

Kastar in en annan fråga jag fick igår: Om någon går in i en box/hage/spilta och hästen skadar vederbörande, vem är ansvarig?
Jag menar en obehörig som absolut inte har där att göra, på samma sätt som om min hund biter en inbrottstjuv och jag kan åka på sveda och verk?
Är det samma med hästar? Man kan ju inte stänga folk ute från tex en hage, vill dom in och "klappa dom söta små hästarna", så går dom ju in ivilket fall som helst...

Det är alltid den som på bryter mot bestämmelserna som är ansvarig ,det är grundregeln.
Men,har du som ägare varit slarvig,ingen avspärrning,upplysningsskylt,om det fodras,bristande tillsyn av säkerhetsdetaljer, kan du bli medskyldig till olyckan.

Är det inte på Island man har någon sorts tävling med öl? Man rider och har en bägare i näven och ska spilla ut lite så som möjligt? Eller är det bara några som kommit på det?

Öltölt! :D
Men det behöver ju faktiskt egentligen inte innebära att man dricker ur glaset.... eller att man ska rida med starköl. Varför inte lättöl? ;)

För en herrans massa år sedan blev jag faktiskt stoppad pga fortridning. Jag red i full galopp på en liten väg som hade under 30 km/h som hastighetsgräns. Fast jag tog mig ur knipan och kom därifrån utan böter eller varning. :)

För en 20 år sedan var det en man i Vallentuna som i berusat tillstånd förde fram sin häst så vingligt att han blev åtalad för det. Har för mig att han blev dömd för vårdslöshet i trafik.

Om någon går in till min häst i hagen och råkar bli skadad så kan jag gå "fri" om jag skyltar så här?

5bfe5dfdfc5c06f523e7cec5c05ec50e.png

Ameeeeeeeeeeen, det gar ju inte att satta over pa den tyska sidan jag hittade den fina skylten :rofl:.
Allvar, går man fri om man skyltar om tillträde på egen risk?

Öltölt! :D
Men det behöver ju faktiskt egentligen inte innebära att man dricker ur glaset.... eller att man ska rida med starköl. Varför inte lättöl? ;)

Seden har också tagits hit till sverige och här på västkusten finns en alternativ-KM med detta som en gren... :D
Men, givetvis behöver det inte innebära att man dricker det!

Där jag var på island fanns det utanför landsorspuben en hage där alla besökare kunna släppa sina hästar undertiden de roade sig... jättekul att se alla "uppsnoffade" upp till med ridstövlar på fötterna... och då är det ju bra om hästen är präglad, så man inte hamnar på fel och att den sedan hittar hem själv :rofl:

Jag vet en person i Sjöbo (skåne) för många år sedan som åkte dit för fortkörning på cykel. Tror det var en tävlingscykel.
Samt man får inte cykla onykter. det är ett fordon.

Mvh
en som vinglat hem måååånga gånger på cykeln fram på småtimmarna förr i tiden.

Liknande trådar

L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 472
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 858
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama