T

Trampe

Vi misstänker att en häst i stallet kan ha ont nånstans pga av hans urdåliga humör vid ridning. Så vi tänkte kolla upp honom, vem gör sånt? Equiterapeut, kiropraktor eller vad kallas de? Finns det även kanske nåt "riksförbund" eller så som man kan kontakta (kanske hemsida på nätet?) för att få namn och telefonnummer på godkända sådana?
Supertacksam för svar!

Sv: Ont?

Jo förstås hade vi tänkt det först, var inte så tydlig i inlägget. Ville lixom bara ha reda på vad de kallas. Förstod på "Kissing Spine" att de kallas et=equiterapeut, eller?
Vad kan ett sånt besök kosta?

Senast ändrad av en moderator:

Hej - första tanken borde förstås vara att kontakta en veterinär för att utesluta skador/sjukdomar som ska ha en medicinsk behandling, exempelvis en ledinflammation. Sen kanske en sadelutprovare kan vara ett tips? Många problem vid ridning beror på en feltillpassad sadel.

Kiropraktorer jobbar med att korrigera leder som halkat på sned, t ex korsbensleden (SI-leden) som är leden som sammanfogar hästens bäcken med ryggraden kan man lite förenklat säga. Equiterapeuter/equiatriker (två olika titlar beroende på vilken skola man gått) är ganska likt en sjukgymnast eller naprapat, jobbar med både musker och skelett, en del också med akupunktur och/eller laser.

Hästmassörer jobbar framför allt med hästens muskler, massage och stretching, godkända hästmassörer som är med i branchförbundet hittar du här http://www.hastmassage.com

Vem du ska anlita beror på vad ni gissar är problemet. Hästen kan ju inte prata så man får vara lite systematisk. Beter sig hästen likadant med alla ryttare? Med/utan sadel? Vid arbete på töm/lina? Med alla bett/bettlöst? På alla underlag? osv.

Om ni inte lätt kan ringa in orsaken skulle jag nog skicka er till först till veterinär. Risken är annars att man behandlar symptomet (spända muskler) med massage vilket gör att hästen mår bättre men eftersom det inte påverkar grundproblemet tar det längre tid innan hästen får rätt behandling.

mvh
Lejonelle (hästmassör)

börja alltid med att ta ut veterinär om du misstänker att nåt är fel med hästen, att den har ont.

Du ska absolut börja med att anlita veterinär innan du funderar på något annat. En veterinär har dessutom tillgång till andra diagnostikmetoder som kan behövas (ex blodprov, röntgen osv) vilket inte massörer, equiterapeuter mfl har tillgång till.
Att se över sadeln och hur den ligger är dock en bra idé och kan ske parallellt med veterinärens arbete (kanske rentav något som veterinären kommer att föreslå).
Lycka till!

Börja med att låta en veterinär undersöka hästen! Och gå sedan vidare från vad denne säger.

Veterinären kommer på fredag.... Ska kolla honom allmänt och även ta blodprov.
Har varit i kontakt med en kiropraktor men han kunde inte komma till oss utan vi var tvugna att köra hästen till honom, lite bökigt, 10 mil... Men vi får väl se vad veterinären säger.
Har även hittat en tjej som sysslade med genuin svensk massage - GSM (tror jag det hette :crazy: ) och även någon elektrisk behandling som skulle förstärka det ytterligare. Hon bodde visst bara ett par kilometer från stallet så hon kunde ju komma....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 966
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka