Ont under knäna

C

Crusader

Jag är väldigt ny i sadeln och rider en gång i veckan på westernridskola och en gång till hos en kompis, alltså två gånger i veckan. När jag rider hos kompisen så får jag alltid så ont direkt under knäna på framsidan, alltså där musklerna fäster, detta är knappt kännbart på ridskolan. Kan det vara för att jag har kortare stigläder hos kompisen och mer westernsits med längre stigläder på ridskolan? Beror det onda på att man spänner sig på något sätt?

Sv: Ont under knäna

Jag är väldigt ny i sadeln och rider en gång i veckan på westernridskola och en gång till hos en kompis, alltså två gånger i veckan. När jag rider hos kompisen så får jag alltid så ont direkt under knäna på framsidan, alltså där musklerna fäster, detta är knappt kännbart på ridskolan. Kan det vara för att jag har kortare stigläder hos kompisen och mer westernsits med längre stigläder på ridskolan? Beror det onda på att man spänner sig på något sätt?
Kolla "stiglädrena" på westernsadeln!
När de hänger rätt ner utan ryttare i sadeln skall de vara böjda liksom så att stigbyglarna blir i rätt position för fötterna.
Dålig på att förklara,hoppas du fattar..
Annars får du skitont om dina ben skall kämpa med att hålla stibyglarna i rätt position.
På nya sadlar får man blöta lädren och ta tex ett kvastskaft för att tvinga lädrena i rätt vinkel ,när de torkar är e böjda på rätt sätt.

Fendrarna(stiglädren) på westernsadlar är så kraftiga att man får skitont i knäna om inte de är "vikta" till rätt vinkel,annars får ens stackars ben kämpa med att hålla benen rätt.
Så kolla detta!Gissar att din kompis sadel ser annorlunda ut där ,kolla hur det skiljer.;)

Om jag fattat det rätt får du inte ont när du rider western (?) Blev lite förvirrad när jag läste svaret.
Iaf - läng stiglädren när du rider hos kompisen eller rid utan stigbyglar under en tid. Du har helt rätt i att du spänner benen om du får ont på framsidan av knäna! I "vanlig" ridning ska du trampa ner hälarna och om du inte har en bra (=djup) sits händer just det du beskriver.

Jag skulle vilja se en bild eller två på både dig i sadeln och bara sadeln som du får ont av att sitta i.
Kan ha med vinklar i höfter, anklar och knän på dig samt vinklar på sadeln som påverkar dina knän.

När jag hade ont på nedre delen av undersidan av knäskålen konstaterades det att jag hade skrovlig yta på insidan av skålen och blev tipsad att tejpa upp skålen lite, även vid ridning. Det hjälpte faktiskt.

Man får som ryttare lätt ont i knäna vilket är helt naturligt eftersom att knäna är vridna i en vinkel som är onaturlig för dem.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama