ont trots butta?

Madde_padde

Trådstartare
Kan hästen ha det?
idag red jag. eller red och red försökte rida vi gallopperade lite och så men kom alldrig till ridning då han stannar och vägrar gå längre...
Kan de va så att han har ont? är sprutat i bägge bak för en vecka sen för er som inte vet....eller varför går han annars inte fram?

och ja ja har fått order av vetrinärer att rida...(har varti kontakt med två stycken)

Sv: ont trots butta?

Uppenbarligen försöker den här hästen tala om något för dej. Vad, kan jag inte svara på, men du som förhoppningsvis känner din häst kan kanske mer utläsa vad hästen försöker säja med att stanna och vägra gå framåt.
I mina öron låter det sanslöst att ut och galoppera på en häst sm är sprutad i båda bak för en vecka sen. Vad är den sprutad med och varför? Inte ens med DMSO är man ute och galopperar efter en vecka och mej veterligen brukar det vara 3 v boxvila när dom sprutas med cortison och tuppkam.

Nu tror jag för min del att veterinären menade att du skulle skritta hästen uppsutten, denna ordination brukar vara vanlig vid hasledsproblem som inte ger en uppbar hälta dock en orenhet.

nej! skulle rida på som vanligt enligt den ena vetrinären och den andra säger att ja ska gallopera 15 min varannan dag...

hmm jo ja känner honom! självklart och han vill inte, men då funderade ja på om han kan ha ont endå eller om de sitter i hivet att de har gjort ont?
han är sprutad pga 0.5 gradig hälta bägge bak! cortison... vetrinären vet inte var felet är, han sliter dock hovarna som typiska spatt hästar, var inne för att han begränsar gången så väldigt och inte vill trampa under sig. samt att han sista månaden vissa dar ttvärstannat och inte velat gå fram... pga ombyggnationer hade dom tyvärr ingen röntgen men ska på återbesök om två veckor då vi givetvis ska röntga hästen...

Kan säga så mycket att det finns inte en veterinär i världen som skulle kunna övertyga mig om att jag bara ska rida på och försöka galoppera med en häst som uppenbarligen har såpass ont att den inte ens vill gå fram.

Vad ÄR det för veterinär??

Vill du springa när du har ont och har blivit sprutad i leder?
Skulle inte tro det.

I mina öron låter det sanslöst att ut och galoppera på en häst sm är sprutad i båda bak för en vecka sen. Vad är den sprutad med och varför? Inte ens med DMSO är man ute och galopperar efter en vecka och mej veterligen brukar det vara 3 v boxvila när dom sprutas med cortison och tuppkam.

men hur kommer de sig att två olika vetrinärer rått mig till detta då :confused: dessutom 40 mil ifrån varandra utan kontakt med varandra?

men hur kommer de sig att två olika vetrinärer rått mig till detta då :confused: dessutom 40 mil ifrån varandra utan kontakt med varandra?

Har båda veterinärerna sett och undersökt din häst?

Lita på din magkänsla i detta fall! Gör hästen så har den ont. Prova att longera den istället utan ryttare (i galopp något varv) och se om det funkar. Den kanske har ont i ryggen också, eller tycker att det är jobbigt att ha någon uppepå?

min kompis häst hade misstänkta spattbildningar.. dock skulle hon skritta hästen som vanligt, inget mer.. det låter konstigt att de bett dig rida på som vanligt.. :o

ne bara den fösta... den andre är ägarens vetrinär som har ordinerat detta på hästar som är sprutade me diffus hälta...

fortsätter givetvis inte rida om de är såhär utan fortsätter me våra prommenader...

Tycker som alla andra att det låter jäte dumt att du ska rida hästen "som vanligt". Jag är långt ifrån en veterinär, men tycker det låter helt felaktigt!

För det första så har hästen fått hälta bak av en anledning. I de allra flesta fall beror det på ridningen. För att hästen ska bli frisk måste du ändra på det som gjorde hästen sjuk. Om det är ridningen (vilket kan vara svårt att veta, men om man börjar där så har man en god chans) så får du helt enkelt prova ändra ditt ridsätt. När min ponny blev halt så ändrade jag ridningen helt, MYCKET skritt och återhämtningar. Började rida hästen i en helt annan form och han blev frisk. höll sig frisk ett år och sedan blev vi tvugna att avliva, det visade sig dock att ponnyn hade fel och skulle aldrig kunnat hålla som ridhäst hur man än red honom. Men vi fick ett år extra iaf.

Är hästen röntgad? om inte skulle jag gjort det för att kunna utesluta spatt...

En Spatthäst bör röra på sig, men om spatten är i en pågående fas så skulle jag inte våga göra annan än skritta, till en början...

Du ska vara glad att du har en häst som visar vad den känner, var lyhörd och lyssna på hästen! De är du som känner den bäst, inte veterinären. Men man ska såklart lyssna på veterinären som behandlat hästen också, det är viktigt att man har en bra komunikation. Säg vad du upplever så kan säker vet. hjälpa dig.

ne bara den fösta... den andre är ägarens vetrinär som har ordinerat detta på hästar som är sprutade me diffus hälta...

fortsätter givetvis inte rida om de är såhär utan fortsätter me våra prommenader...

Jag skulle aldrig följa ett råd från en veterinär som inte har sett hästen i fråga.
Det skadar aldrig att ge hästen lite lugn vila, spec inte om det är en diffus åkomma. Håll er lite lugna tills du får svar på röntgen. Du förlorar inget på det, snarare så kan du må dåligt om rtg visar något och du har ridit ändå. Då lovar jag att man får ångest. Lycka till!

skrev lite längre upp att nej han är inte röntgad... men kommer röntgas om tre veckor eller ja två nu då då vetrinären inte hade någon röntgen då...

Jag hjar talat om precis hur han reagerar vid ridning för vetrinären så de vet hon mycke väl...mne påstår att ja ska rida så de som ev fins där inte ska försvinna innan röntgen...hästen har vart ovillig lite då och då men som har försvunnit efter vila...

han är dessuom inte mycke riden så är frutkansvärt tveksam till att detta kommer av min ridning...

Det rådet är ju helt uppåt väggarna och jag föreslår att du åker in med hästen till klinik. Man rider inte en halt häst. Ev röntgenförändringar förvinner inte av sig själv.

Har varit med om många hästar som blivit sprutade. De rekommenderas boxvila/sjukhage samt skritta i 14 dgr sedan återbesök. Får hästen dessutom butta om jag fattat det rätt så bör man ta det lugnt.

Det var faktiskt det dummaste jag hört. Skulle du rida för att det som finns där inte skulle gå bort? Och om det är en artrit förvärras den snabbt vid ansträning. När min store kille var inne för artrit sa veterinären att det var bra dels att vi kom så snabbt dels att han hade fått vila för att det inte skulle bli värre. Det blev betydligt bättre prognos på det här viset.

Jag håller med de som redan skrivit och så tycker jag faktist att det handlar om doping att rida en häst som går på butta, smärtstillande !!!

Det är en sak att skritta alt småjogga för cirkelationens skull men att rida som vanligt är doping !

Vad är det för vet ?
Är det en klinik eller vad ?

Jag hjar talat om precis hur han reagerar vid ridning för vetrinären så de vet hon mycke väl...mne påstår att ja ska rida så de som ev fins där inte ska försvinna innan röntgen...hästen har vart ovillig lite då och då men som har försvunnit efter vila...

Men tänk nu efter litegrann och försök använda sunt fönuft! Om det som ev. skulle kunna finnas på en röntgen, har försvunnit pga att du tagit det lugnt med din häst...så är väl det bara bra...eller hur? Om det inte försvunnit...tja, då får du ju svar och kan vara glad över att du inte ansträngt din häst då den haft ont.
Som hästägare måste man ibland försöka lita på sin egen magkänsla.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 655
Senast: Stergo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 937
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 937
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka