ont trots butta?

Sv: ont trots butta?

Jag tycker du ska åka in till Strömsholm med din häst istället för ATG. Det blir garanterat vettigare resultat där.

Min förra häst sades det inte vara något fel på när jag var på ATG för diffus hälta "rid du bara, hon har nog bara sträckt sig".

På Strömsholm uppdagades gamla senskador som gått upp och rupturer som inte gick att göra något åt. Jag fick avliva min häst.

Nu var ju inte det så himla kul :( men faktum hellre det än att rida på och hennes senor gått av eller något, bara för att de på ATG tyckte det :crazy:

Åk till en vettigare klinik helt enkelt, jag tror du fått helt galen diagnos.

Om det är spatt (vet ju det finns misstanke) så det gör ONT när den är aktiv.

Skritta du din häst istället, och få en tid på en annan klinik så du får en rtg direkt och en ordentligt utredning (inte fattat varför de inte kunde rtga direkt?)

Ja de kan ha ont trots butta och ja det låter helt felaktigt att man måste rida hästen som vanligt när de har ont.

Men har ofta hört det från olika när vetrinärerna inte kan fastställa felet. Just varför hästen har ont. Det kanske inte syns om den får vila helt innan nästa gång den ska in.

Tråkigt men sant.

/Diabetikern som varit i samma sits.

Jag tycker du ska åka in till Strömsholm med din häst istället för ATG. Det blir garanterat vettigare resultat där.

Min förra häst sades det inte vara något fel på när jag var på ATG för diffus hälta "rid du bara, hon har nog bara sträckt sig".

På Strömsholm uppdagades gamla senskador som gått upp och rupturer som inte gick att göra något åt. Jag fick avliva min häst.

Nu har jag sett ett par tråkiga exempel bland bekanta på tvärtom också, där man på ATG sagt att en häst haft allvarliga problem, och inte skulle kunna tävlas mer, men ägaren vägrat lyssna och åkt till Strömsholm där man sagt att det inte var några problem, fortsätt rida och tävla. (Detta enligt ägarna allltså)
Hästarna (2 st, vid olika tillfällen) fick senare avlivas.

Jag tror det handlar om mer än bra eller dålig klinik, det är olika veterinärer, samt kan säkert vara olika vad man kan se på en häst vid olika tillfällen också. Man ska vara lite försiktig med såna uttalanden om en hel klinik tycker jag i alla fall.

Jo fast tyvärr har denna klinik lämnat många felaktiga diagnoser. Jag kan i min bekantskapskrets räkna upp ett antal fall.

Så jag åker iaf inte dit med mina hästar, jag vill vara på ett ställe där det finns fler veterinärer som kan kolla om den förste är osäker. Så det inte bara spekuleras.

Jag tror det handlar om mer än bra eller dålig klinik, det är olika veterinärer, samt kan säkert vara olika vad man kan se på en häst vid olika tillfällen också. Man ska vara lite försiktig med såna uttalanden om en hel klinik tycker jag i alla fall.

Där håller jag absolut med. Jag har själv bra erfarenheter från kliniken ifråga likaså folk i min bekantskapskrets.

Det går rykten om i princip alla kliniker. Jag tror man ska ta detta med en nypa salt. Någon litar på den ena men absolut inte på den andra och tvärtom.

Jag tycker att du ska ta ett nytt samtal med den veterinär som har undersökt och behandlat din häst. Förmodligen har ni missförstått varandra, för en vecka efter ledinjektion ska ingen häst galopperas 15 minuter varannan dag. Den ordinationen har du sannolikt inte fått av behandlande veterinär. Blanda inte in veterinärer som inte har undersökt hästen för den aktuella skadan. Dra inte heller paralleller med till synes liknande fall.

Om hästen får butta maskeras smärtan till viss del, men vid vissa smärttillstånd och framförallt kraftigare smärta försvinner den inte helt. Butta och andra NSAID-preparat är inga mirakelmediciner. Du kan jämföra med magnecyl - lindrar men tar inte helt bort besvären.

Om det är spatt (vet ju det finns misstanke) så det gör ONT när den är aktiv.

Skritta du din häst istället, och få en tid på en annan klinik så du får en rtg direkt och en ordentligt utredning (inte fattat varför de inte kunde rtga direkt?)

dom bygger om så hade inte någon röntg där..eller va de nu heter
välldigt irriterande då dom när jag ringde sa att ja skulle komma in istället för att ringa distriktarn för sånnt här så gott som alltid måste röntgas.. så fick vänta tre veckor på min tid... och så har dom inten röntgen :eek: rätt så sjukt! men men

jag har gett upp med honom... inväntar nästa återbesäk med promenader istället.... tragiskt nog kan ja inte försöka få tag på tid på strömsholm då mitt schem är tjock just nu! tentor, PM och och har dessutom praktik som är välldigt viktig... tyvärr... dessutom går juh tors-fredag bort nästa vecka är juh röda..sen är d einte många vardagar kvar till nästa fredag..

När en häst tvärstannar och inte vill vara till lags så är det ju en ganska så tydlig signal på att nåt är galet..efetrsom den har ont bak så tycker jag att du lyssnar å den, den kan ju knappast kommunicera bättre än så.

Kanske du bara ska skritta, har du fått diagnosen spatt och är det i haserna ni sprutade?

Har inte så mycket erfarenhet av spatt, vi har på våra travare nåt vi kallar internt för "travspatt"...dessa hästar måste hållas igång hela tiden för får dom vila blir dom stela. Men jag har förstått att det inte är samma sort som islänningar och ridhästar får.

Men lyssna på hästen istället för veterinären i detta fallet... Djuren har nästan alltid rätt.

När en häst tvärstannar och inte vill vara till lags så är det ju en ganska så tydlig signal på att nåt är galet..efetrsom den har ont bak så tycker jag att du lyssnar å den, den kan ju knappast kommunicera bättre än så.

Men lyssna på hästen istället för veterinären i detta fallet... Djuren har nästan alltid rätt.

:bow: :bow:

Lite det jag ville ha sagt. Oavsett vad man tycker om ett ställe så ska man lyssna på sin häst och själv känna vad som låter tokigt.

Kanske du bara ska skritta, har du fått diagnosen spatt och är det i haserna ni sprutade?

Har inte så mycket erfarenhet av spatt, vi har på våra travare nåt vi kallar internt för "travspatt"...dessa hästar måste hållas igång hela tiden för får dom vila blir dom stela. Men jag har förstått att det inte är samma sort som islänningar och ridhästar får.

jo tack därför jah ar propsat på att åka n trots allt...

men skrittar inte ens på han han vill inte, vi promenerar runt han å ja..buttan tog slut igår så är inte säker på att han ens kommer vilja gå tyvärr :cry: frågan är kan han äta mer butta innna återbesöket eller ger de sämre resultat eller någe?

Jag tycker inte det låter vettigt att rida på hästen (konstig veterinär :crazy: )

Men försök få hästen att röra på sig iaf. Om man itne vet skadan så kan det ju faktiskt vara värre om hästen står still.

Hoppas det löser sig!

Det finns massa saker det kan vara...han kan ha en spricka nånstans, det kan vara sadeln..stress utlöser mycket konstigt. Har du tagit pulsen på honom ? Har han stresspuls ? EN normal häst i vila ligger på mellan 25-40 (max)
Jag vet inte vad jag ska råda till men vore det min häst hade jag lyssnat på den först o främst. Ont har han ju iallafall.

Butta kan krascha magen på en del hästar, dom får katarrer el magsår och det kan få hästar att reagera konstigt...ge hästen A fil eller nåt probiotikamedel.... ( ska man alltid ge vid butta/finadyn , penicilllin o dyl )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 655
Senast: Stergo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 937
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 937
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka