Ont om råd är det gott om!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare karrob
  • Startdatum Startdatum
K

karrob

Hej,

Jag har tänkt att köpa en häst (äntligen!!! har nästan längtat ihjäl mig och trodde aldrig jag skulle få någon häst), problemet är bara att jag inte är säker på vilken typ av häst jag ska köpa och skulle därför vilja ha lite råd.

Jag har ridit 4 år på ridskola. Jag har tidigare varit fodervärd åt en arab och en korsning hbl/nsv (har tagit hand om dessa periodvis under 2 år). Jag är intresserad av dressyr, men jag avser inte tävla några svårare klasser utan endast rida för att jag tycker det är härligt. Jag vill även ha en häst som är trygg att rida ut i skogen tillsammans med, samt hoppa några hinder då och då.

Jag har trivts mycket bra med den nsv-korsning som jag tagit hand om. Jag gillar när det är mycket muskler, och sedan har jag fått för mig att nordsvenskar är gosigare än hbl (kanske bara en fördom).

Frågan är om en nsv kanske är för "tung" för att rida dressyr med.

Är kallblod normalt mer "gosiga o sociala" jämfört med hbl? (Detta är en egenskap som jag tycker är jätteviktig, eftersom jag söker en kompis att inte bara rida på utan umgås och trivas med!)

Är ca 10 år ok för en förstahäst?

Sedan undrar jag om det är bäst att sätta in en köpesannons, eller om jag ska ringa på tillsaluannonser, eller både och? (Jag har nämligen fått för mig att de bästa hästarna finns på till saluannonser och att ägarna till dessa inte behöver kolla köpesannonser, men jag kanske har fel)

Ja, mycket frågor har jag, men jag hoppas att jag kan få lite råd från er som säkert vet en hel del mer än mig om hästar och har "mer i ryggsäcken" än vad jag har.

Mvh
Karoline

Sv: Ont om råd är det gott om!!!

Ska du inte tävla några högre klasser, utan mest träna för att det är roligt, så fungerar det precis lika bra med en nordsvensk. Titta på hur individen är byggd; exteriör och rörelser. Du måste ju inte välja den tyngsta typen av nordis.

Jag har både halvblod och nordsvensk (fast travarmodellen) och trivs på det stora hela bättre med mina kallblodstravare. Jag tycker att de är mer personliga, lugnare i temperamentet och mer sansade i nya situationer. Å andra sidan så är väl inte mitt halvblod nån bra representant för rasen om man ska jämföra.
Jag tycker att man ska köpa det som känns "rätt" för en själv och strunta i vad andra tycker. Hittar du bara rätt individ så spelar inte rasen så stor roll! Det är ju skilland om man ska tävla på hög nivå, då får man ju välja en häst som kan prestera.

10 år tycker jag låter som en bra ålder. Det är en häst som kan ridas i förhoppningsvis lika många år till, men som är riden några år, förhoppningsvis utbildad och har lite "livserfarenhet".

Jag har ofta satt ut köpesannons, samtidigt som jag ringt på annonser själv. Fördelen med en köpesannons är att du kan precisera vad du letar efter och kan få ett bättre utbud, du kanske kan få nys om hästar som ägaren inte annonserat ut ännu. Men det är ju bra att hålla koll på annonser själv också, rätt vad det är så står drömhästen där...

Jag har själv jättebra erfarenheter av just nordsvenska travare (som är lite lättare typ än brukshästen) från den tiden jag jobbade på travet. Väldigt trevliga hästar. Tyvärr är dessa svårsålda efter travarkarriären varför de bli mkt billiga. Allra helst om man kan hitta en amatörtränad häst så är de nog ofta väldigt mycket ridtränade och kanske skulle passa dig bra?
Beroende på var du bor kan det kanske vara svårt att komma i kontakt med rasen, norrland och värmland är ju platserna dessa finns på framför allt!

En nordis går jättebra att ha till dressyr om man får tag på en lite lättare typ kanske.
Den erfarenhet jag har av travnordisar och även vanliga nordisar är att dom KAN ha ett ganska hett och piggt temperament men det gäller ju säkert inte alla. En del avlar väl lite på detta för det gynnar dom som draghästar i skogen osv.
Men det finns säkert massor åt andra hållet oxå.

En ras som brukar vara stabil är oxå connemaran.
Nu minns jag inte om du skrev att du vill ha ponny eller häst men connemaran finns som häst oxå.
Den kan vara sen i utvecklingen men en connemara på 10-12 år är en bra och stabil förstahäst.
De brukar vara jämna och lugna, lättridna (med rätt utbildning förstås) och väldigt allrounda om man vill pyssla med lite av varje.

Rasen spelar ju egentligen inte så stor roll utan det viktigaste är ju att ni passar ihop och att hästen är på den nivå du vill ha den.

Det bästa du kan göra är att ta det lugnt. Provrid många hästar innan du bestämer dig för någon speciell och ha inte för bråttom för det kan man få ångra ibland. Ta gärna med dig någon som är riktig kunning inom ridning och hästar. Någon som kan se om den har några brister inom ridning och humör och även som kan kolla igenom hästen så det inte finns skador eller dyl.
Har den skador så visar det sig säkert vid en besikting men det är synd att fastna för en häst som kanske har något som ligger latent och man blir väldigt lätt "blind" för sådana saker om man redan hunnit fatta ett tycke.

Jag hoppas du får tag på din häst och berätta gärna hur det har gått osv.

Lycka Till /Kram Lakrits :)

Det är rätt som Lakrits skriver, ta inte rasen i första hand. Utan börja med att verkligen tänka efter:
-Vad du vill ha ut av din häst?
(bara nöjes ridning/körning eller tävling eller kanske avel med tiden)
-Hur mycket tid kommer du att ha till den?
(räkna med tid för skola/arbete, andra nöjen och familj och kompisar)
-Hur kommer det att se ut för dig om några år?
(kommer t ex skolan att ta mera tid om några år eller det kanske finns planer på resor eller att bilda familj själv)
-Inte minst hur mycket har du råd att köpa den för?
(det är ju lätt att i tanken hitta sin drömhäst men det är inte alltid som pengarna räcker till den, var noga med att tänka igenom detta ordentligt, hästen ska ju skötas och utrustas också)

När du har gjort en "lista" så börja leta efter häst i din prisklass, tänk inte så mycket på rasen om inte avel finns med i bilden. Utan håll dig till det just du vill ha ut av din häst. Tänk också efter vilka av dina krav som är viktigast och vilka som eventuellt kan tas bort. Ofta hittar man rätt häst på de mest oväntade ställen. Jag har själv letat häst till en familjemedlem i flera år och hittade rätt av en slump när vi hade gett upp hoppet. En dag när jag var med min häst till klinik stod där en häst i en box som skulle slaktas för att ägaren inte hade råd att betala vaterinären och denna inte vill ta emot hästen. Så för en väldigt billig peng (betalde veterinärräkningen) fick vi hem en "drömhäst".

Lycka till!

När jag har sålt hästar har jag i första hand tittat på köpes annonser, där hittar man (anser jag iaf) lite seriösare köpare än de som letar på köpes annonser och bara ringer mer för skojs skull.
Då ser man ju direkt om köparen letare efter just den typen av häst min faller under.
Först när jag tittat igenom köpes annonserna och inte hittade något intessant så lägger jag ut en annons på min häst.

Många speciellt yngre ringer och är jätte intresserade och frågar hur mycket som helst som eg. inte har någon betydelse och sen kommer det fram att de inte ska köpa häst fören om ett elelr två år.. :( eller sånna roliga som bara vill komma och provrida.

Jag tycker att du ska skriva en köpes annons och leta lite under tiden bland köpes annonser, det är "dåliga" tider just nu, dålig ekonomi tvinga många att sälja sina hästar till under pris. Lycka till

Tack för alla råd! Det känns som jag fått mycket bekräftat av de funderingar som jag haft. Jag har lagt ut en köpesannons nu, och kollar även på tillsaluannonser, så vi får se om jag hittar min drömhäst. Priset är inte det viktigaste, utan att jag hittar min drömhäst. Hade tänkt att ta med mina svärföräldrar som är hästkunniga, och vilka jag litar på, vid provridningar och även videofilma. En bekant till mig har gjort det när hon ska köpa hästar, och jag tyckte det verkade vara en bra idé så man kan fundera i lugn och ro och även visa för andra hästkunniga som inte kan följa med på provridningar. Ni lär nog bli varse om när jag får hem "min" häst, för då lär alla i Sverige höra mitt vårskrik a la Ronja Rövardotter. =)

Kram
Karro

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?