Ont långt efter operation

Saeta

Trådstartare
I november förra året så gjorde jag en galloperation där blåsan och innehållet togs bort genom titthål. Jag har mått jättebra sen dess och har kunnat äta vad som helst utan att ha känt av det. Men nu dom senaste 3 dagarna, främst på kvällen, har jag haft lite ont i vad jag tror är platsen där gallblåsan satt.

Jag har inte ätit något annorlunda och inte förändrat något annat, så jag har ingen aning om vad det skulle kunna bero på. Det gör inte ont hela tiden utan kommer som "hugg/att något kramar" lite då och då. Jag har inte heller så ont att jag behöver ta någon smärtstillande eller så. Men som den hypokondriker jag är blir jag såklart livrädd. Därför känner jag att jag behöver fråga.

Kan man ha ont så här lång tid efter en galloperation?
Och om det inte är gallan, vad kan det vara då?
Googlar jag så har jag ju cancer i hela kroppen och kommer dö inom... 3 dygn typ.

I november förra året så gjorde jag en galloperation där blåsan och innehållet togs bort genom titthål. Jag har mått jättebra sen dess och har kunnat äta vad som helst utan att ha känt av det. Men nu dom senaste 3 dagarna, främst på kvällen, har jag haft lite ont i vad jag tror är platsen där gallblåsan satt.

Jag har inte ätit något annorlunda och inte förändrat något annat, så jag har ingen aning om vad det skulle kunna bero på. Det gör inte ont hela tiden utan kommer som "hugg/att något kramar" lite då och då. Jag har inte heller så ont att jag behöver ta någon smärtstillande eller så. Men som den hypokondriker jag är blir jag såklart livrädd. Därför känner jag att jag behöver fråga.

Googlar jag så har jag ju cancer i hela kroppen och kommer dö inom... 3 dygn typ.

Jag kan noll och ingenting om gallblåsor, men hittade det här vid en googling. http://www.hemmetsjournal.se/artikl...or-har-jag-standig-vark-efter-galloperationen

Du har gissningsvis kramp i gallgångarna. Gallgångarna finns kvar även om gallblåsan har tagits bort och det är inte ovanligt att få ont då och då även efter operationen. Vissa får bara ont någon enstaka gång medans andra har besvär oftare. För matdagbok och se om du kan hitta någon gemensam nämnare där och undvik det som triggar. Sök vård om det blir ohållbart så att du kan få kramplösande utskrivet att ta vid behov. Endel blir hjälpta av NSAID, dvs ipren, voltaren, diklofenak eftersom substansen i de medicinerna är lätt kramplösande.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för cancer eftersom det här är ett så vanligt fenomen men självklart ska du söka vård om du är orolig.

Jag har gjort samma operation som du, nu är det över 20 år sedan. Jag kan äta det mesta, men visst händer det att jag får "gallkänning". Alltså ont där gallblåsan satt. Det är kramp i gallgångarna man får och det är inte alls ovanligt efter att man opererat bort blåsan.

Vad man kan äta eller inte äta efter att man opererat bort gallblåsan är nog lite individuellt. I mitt fall kan jag inte äta smörstekta kantareller - då får jag smärta som ett fullskaligt gallstensanfall. Jag kan inte heller äta mat enligt LCHF eftersom det blir för mycket fett och den galla som produceras inte räcker till. Gallblåsans funktion är ju att pytsa ut så mycket galla som behövs för att spjälka maten. Vid mycket fett behövs det mer och när det inte finns någon blåsa kan man känna av det.

En annan klassisk sak efter gallstensoperation är att man har svårt med läkemedel som innehåller morfin. T ex hostmedicinen Cocillana-Etyfen - när jag ska ta den medicinen får jag välja mellan pest eller kolera. Alltså antingen hosta tills jag kräks eller ha kramp i magen...

/Lizzie

Jag kan tillägga att mina nära anhöriga som gjort samma operation, har annan mat som inte går att äta. Min mamma kunde bara äta 1 ägg, mina systrar klarar inte äpple, min mormor kunde inte käka päron etc. Min svärfar kunde käka ett halvt äpple. Så just vad man kan äta utan att få gallkramp - det nog högst individuellt.

/Lizzie

Men åååå jag glömde ju svara! Tack för era svar, det är nog säkert gallgångarna som krånglar lite :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 307
Senast: fejko
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 360
Senast: Sel
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar