Ont i tummen..

TheRedLightning

Trådstartare
Jag lasttränande med min häst med longerlina och tyckte jag var noggrann att se till så jag inte höll någon "ring" så att longerlinan skulle kunna fastna med min hand i kläm så att säga. Vid ett tillfälle backade hästen kraftigt och trots att jag försökt va noggrann så fastna tummen i longerlinan och hästen drog.

Kändes som om man tar ett finger på tumnageln och ett finger på andra sidan och bara drar rakt ut. Jag kan använda min tumme som normalt, men det gör lite ont i den, så jag funderade på om jag fått en lättare stukning, ibland gör den inte ont alls.
Jag hade även handskar på mig vid tillfället när linan fastna runt tummen. Är glad att det inte hände något, men det skrämde mig lite att fast man tror man är försiktigt så kan det hända ändå. :/

Försökte googla lite på stukad tumme, men då kommer bara det upp sådana resultat när tummen blivit stukad allvarligt och då skulle man tydligen inte kunna använda tummen som normalt.
Är det någon som råkat ut får något liknande, jag har en känsla att jag inte är den första eller den sista som råkar ut för det.
 
Ja det är väldigt lätt hänt om man inte har stenkoll att man kan fastna i linan allmänt när man lastar om man inte är jätteförsiktig precis varje sekund och man kan fastna trots att man tycker man är försiktig.

Lär inte vara ngn fara med tummen utifrån din beskrivning, har ngt gått sönder så lär du veta det betydligt mkt grövre än det du beskriver. du har bara dragit till den lite och haft tur. Se till att inte utsätta den för ngt nu närmsta tiden så att den lilla skada som uppkommit får vila och läka ihop sig.
 
Känns lite retligt eftersom jag kände till risken att fastna och ändå hände det, tur i oturen att det bara var tummen och inte t ex handen eller handleden. Nu har jag lärt mig att man inte kan vara nog så försiktigt, alltid lär man sig något.
 
Känns lite retligt eftersom jag kände till risken att fastna och ändå hände det, tur i oturen att det bara var tummen och inte t ex handen eller handleden. Nu har jag lärt mig att man inte kan vara nog så försiktigt, alltid lär man sig något.

tummen är just det man lättast fastnar med....
 
Jag lasttränande med min häst med longerlina och tyckte jag var noggrann att se till så jag inte höll någon "ring" så att longerlinan skulle kunna fastna med min hand i kläm så att säga. Vid ett tillfälle backade hästen kraftigt och trots att jag försökt va noggrann så fastna tummen i longerlinan och hästen drog.

Kändes som om man tar ett finger på tumnageln och ett finger på andra sidan och bara drar rakt ut. Jag kan använda min tumme som normalt, men det gör lite ont i den, så jag funderade på om jag fått en lättare stukning, ibland gör den inte ont alls.
Jag hade även handskar på mig vid tillfället när linan fastna runt tummen. Är glad att det inte hände något, men det skrämde mig lite att fast man tror man är försiktigt så kan det hända ändå. :/

Försökte googla lite på stukad tumme, men då kommer bara det upp sådana resultat när tummen blivit stukad allvarligt och då skulle man tydligen inte kunna använda tummen som normalt.
Är det någon som råkat ut får något liknande, jag har en känsla att jag inte är den första eller den sista som råkar ut för det.

Iom att longerlinor är så lätta är det större risk att de virar sig runt fingrar etc om man inte har koll. Ett slaget rep med diameter ca 12 mm brukar vara bra tyngd i och vara bra för kvinnohänder att hålla i. Då brukar det mer sällan iaf finnas risk att det virar sig utan att man själv lagt en ögla sas.

Man ska vara jäkligt försiktig med det där. Fingrarna kan rent ryckas av.
Så det var tur i oturen att du bara stukade dig. :)

Vet en kvinna som fastnade med två fingrar när hästen ryckte till. Hon hade grova crosshandskar på. Fingrarna på handsken rycktes loss. Hennes egna fick "bara" senskador etc.

Huruvida du ska uppsöka vård eller ej vågar jag inte svara på. Det är inte mitt fält.
Men i framtiden kan du med fördel testa rep, slaget, 12 mm. ;)
 
@tuaphua ja, jag är glad att det gick som det gick. Är det bättre att använda ett sådant rep när man longerar också?
Någon vård behöver jag inte uppsöka eftersom det börjar återgå mer och mer till det normala, men det skadar aldrig att hålla ett vakande öga på det om det bli värre att söka då.
 
Det ligger ju tungt oavsett vad man gör. ;)

Men generellt tycker jag att i lägen då man måste vara snabb kan det vara smart att bara låta repet ligga på backen och löpa fritt genom handen.
Ett rep ligger ofta så att man inte lyckas få öglor runt ben/fot etc även om man är ovarsam.

Longa gör jag dock hellre med longerlina iom att jag vill kunna formge hästen genom linan och vill ha en lätt kontakt. Repet väger ju mer.
Men de flesta formger ju inte via linan. Så där får man väl testa och se vad man gillar och vad som funkar på hästen.
Är det inridnings/inlongeringsstadie eller häst som satt i system att slita sig kan jag dock hellre ha rep iom att det ger bättre greppmöjlighet om det behövs.
 
Aha, blev lite nyfiken då jag försökt longera med longerlina men tyckte det var svårt att påverka , i och för sig vet jag inte riktigt hur en "korrekt" longering borde gå till, har fått en känsla att man använder rösten mycket i alla fall. :)
 
Jag lasttränande med min häst med longerlina och tyckte jag var noggrann att se till så jag inte höll någon "ring" så att longerlinan skulle kunna fastna med min hand i kläm så att säga. Vid ett tillfälle backade hästen kraftigt och trots att jag försökt va noggrann så fastna tummen i longerlinan och hästen drog.

Kändes som om man tar ett finger på tumnageln och ett finger på andra sidan och bara drar rakt ut. Jag kan använda min tumme som normalt, men det gör lite ont i den, så jag funderade på om jag fått en lättare stukning, ibland gör den inte ont alls.
Jag hade även handskar på mig vid tillfället när linan fastna runt tummen. Är glad att det inte hände något, men det skrämde mig lite att fast man tror man är försiktigt så kan det hända ändå. :/

Försökte googla lite på stukad tumme, men då kommer bara det upp sådana resultat när tummen blivit stukad allvarligt och då skulle man tydligen inte kunna använda tummen som normalt.
Är det någon som råkat ut får något liknande, jag har en känsla att jag inte är den första eller den sista som råkar ut för det.


Jag fastnade i grimskaftet en gång vid lastning, hästen kastade sig bakåt/reste sig och jag fick grimskaftet runt handen så det ryckte till. Blev akuten några timmar senare. Hade fått en klämskada och tänjt ut ett ledband i tummen. Kan va viktigt att få det dokumenterat att det hänt om det skulle bli problem i framtiden.
 
Aha, blev lite nyfiken då jag försökt longera med longerlina men tyckte det var svårt att påverka , i och för sig vet jag inte riktigt hur en "korrekt" longering borde gå till, har fått en känsla att man använder rösten mycket i alla fall. :)

Jag använder alltid ett sådant rep när jag longerar, det är som sagt tyngre och stadigare och är lättare att påverka hästen med.
Jag longerar ganska mycket, men då inte traditionell longering med inspänning och ett varv i taget, utan jag har bara grimma och rep, lär hästen att byta varv på kommando och arbetar mycket med övergångar, tempobyten, longerar över bommar, runt koner osv. Bara fantasin sätter gränser. Mitt gamla arabsto kunde jag till slut longera utan rep, hon hade totalt fokus på mig och lyssnade på mitt kroppsspråk och mina ord.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 127
Senast: sassiball
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 839
Övr. Hund Min älskade hund dog i tisdags, 14 år gammal. Sorgen är helt enorm men jag har fastnat i ett tänkande med skuldkänslor. När det hände...
Svar
6
· Visningar
2 079
Senast: Sonic76
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 403
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp