Ont i ryggen

Blueberry

Trådstartare
Norpan har ont i ryggen, på ett ställe som inte känns helt logiskt.
Bild:

dsc00032_rosa_21192793.jpg

Om det hade varit under sadeln, så hade jag förstått det bättre. Nu är det bakom sadeln. :confused:
Hon ömmar (men inte "hysteriskt"), och blir till och med lite svullen ibland. Jag har inte känt att hon är varm där.
Jag brukar massera in arnica-gel i och runt det rosa området efter att jag har ridit, och då blir det bättre. Men jag kan ju inte göra det for ever and ever - eller?

Sadeln passar, hon utsätts inte för kyla och hon är relativt välmusklad.

Har ni några idéer?

Sv: Ont i ryggen

Min häst ömmade på ungefär samma ställe som du visar.
Vissa dagar markerade hon där, vissa inte.

Tog ut en kiropraktor (Equiterapeut) som gick igenom henne och hon hittade en låsning i ryggen precis där.
Så hon behandlade med laser och tryckte och grejjade och nu ska det bli bättre.
Hon hade fått sitt av ett "yttre trauma". Tex gått omkull.

Så skulle jag vara dig skulle jag ta ut en kiropraktor till hästen.

Hoppas det går bra :)

Hur kissar hästen?
Vissa vill inte kissa utomhus och får de då inte gå in i box och kissa innan ridning tex så tarnjurarna lite stryk.
De sitter ungefär där, om du blir konfunderad av varför jag yrar om kisseriet..

Mjo, jag tror att en upplåsning kan vara aktuell :angel:

Kom på en grej till: Ni vet, den där övningen man gör, när man ställer sig bakom hästen och drar med fingrarna längs med ryggen på dem, och hästen höjer ryggen och liksom sträcker ut och stretchar den? (ååh, kass förklaring..!) När jag gör det så fryser hon till lite just vid den onda punkten.
Det borde väl tyda på en låsning?
Är det vanligt att låsningen blir dubbelsidig? Hon är likadan på båda sidor nämligen.

Min häst är helt opryd, hon kissar när det passar - oavsett om det är i hagen eller på stallgången eller boxen eller transporten. Väldigt angenäm dam som är mycket fin i kanten ;)

En sak till:
Hon är trevlig att rida, (ibland blir det lite akrobatik och action då hon är lite explosiv) hon hoppar gärna och bra och hon har luftiga, häftiga gångarter - men är lite felkonstruerad. Som en tax ungefär: Korta ben, kort hals, mycket och lång rygg. Kan det göra ryggen mer utsatt än på en mer proportionerlig häst?

Håller med båda, det kan mycket väl vara en låsning, hästar som t.ex. rullar fast, rullar mot nåt i hagen eller går omkull får ofta låsningar i det området. Men vidare så sitter ju som sagt njurarna i det området så det kan ju bero även på det.. Det bästa kan ju vara att börja med en ET som kan utröna om det är muskulärt, led eller om det kan bero på njurarna :) Lycka till!

hade ett fbl.sto som ömmade på samma ställe, tog ut vet. som konstaterade muskelinflammation, cortison och låååång rehab, typ 6mån:cry:

Jag har samma problem ;) (och min häst)

Ländryggen är vanligen ett ganska svagt och utsatt område. Man kan nästan säga att den är länken mellan överkroppen och underkroppen. Mycket rörelse tas ut där och jag som är överrörlig och dessutom har en lång rygg måste verkligen träna för stabilitet för att inte få problem. Om jag gör yoga tex så når jag mina fötter hur lätt som helst för att ländryggen böjer sig för mycket istället för höften. Rörelsen tas ut på fel ställe och det kan orsaka problem. Nu är jag ingen expert på anatomi utan detta är egna slutsatser som jag dragt efter besök hos läkare, sjukgymnast, kiropraktor, massör... you name it.

Min häst ömmar också i ländryggen så som du beskriver, ibland gör hon det, ibland inte. Jag upplever att ridningen och träning gör henne bättre. Då har hon inte ont lika ofta. Men när jag rider slarvigt, utan att hon får med sig bakbenen (så att framdelen och bakdelen inte hänger ihop), då blir hon sämre. När hon går bättre så tycker jag att ryggen blir bättre. Då går hon längre perioder utan känningar.

Jag har haft en equiterapeut med laser, nålar och som knäckte. Hon lossnade spänningar i bäckenet och korset. Jag tyckte att hon blev bättre men bara i perioder dirket efteråt. Det som verkar bäst för min pålla är bättre ridning.

Senast ändrad:

Brukar den inte vara varm och kännas lite svampig? (Tänker åter på mig själv och mina gamla muskelinflammationer)

Det låter som att en hästfysioterapeut skulle kunna hjälpa dig och din häst. Jag håller på att utbilda mig till hästfysioterapeut och det är svårt att säga något när man inte har sett hästen, men det kan vara så att din häst är lite svag i muskelaturen just där. Och det skulle säkert hjälpa med massage och elektroterapi. Jag rekommenderar också att du longerar din häst i lägre form med tex halsförlängare, då får hästen upp ryggen lite mer och använder de musklerna. Då kan man stärka upp ryggen. Longera bara en kort stund i början för hästen tycker att det är väldigt jobbigt. Jag har en häst som vi har jobbat så här och den har blivit mycket starkare i ryggen. Lycka till.

Min medryttshäst har haft super ont i ryggen, just där.
Jag har longerat honom i låg form i två veckor och nu ömmar han inte längre, men det märks att något fortfarande är konstigt. Han tar "konstigare" steg i vänster varv på volt i trav, men haltar ändå inte. Samlar man upp honom i vänster varv så blir han väldigt grinig men inte i höger.
Någon som har en tanke om detta?

Det här kan vara den knäppaste frågan i bukes historia:

Kan man vibrera bort smärtan?
Alltså... Jag vet ju själv att det kan vara skönt med diverse massagegrejer som liksom vibrerar. (Och ja, nu menar jag faktiskt på musklerna :p ) I förra stallet hade de vibrerande massagetäcken...
Borde jag inte köpa en diskret, vibrerande sexleksak att använda till hästmassage? :o

Ja, jag är seriös :D

Jag har en häst som har haft problem med ländryggen. Han har nästan exakt samma symptom som du bekriver på din häst, att säga att han ömmar är en överdift, men han liksom "skyddar sig" och spänner emot ibland när man trycker just över det området.
Jag har haft honom inne på klinik flera gånger pga detta, det säger att det är en inflamation i muskulaturen, antagligen pga uttre våld, tex att han gått omkull i hagen eller likn.
Vet. behandlade med cortison sprutor på det aktuella området.

Har även behandlats av en equiterapeft (stavning?) på kliniken.
Min häst hade även en ländkota som var lite sned. Detta rättades till.
Jag fick mycket beröm av både vet. och terapeft för att min häst var mycker fint musklad och annars väldigt rörlig och fin i resten av kroppen, så denna typen av låsning i detta fallet inte hade med ryttaren att göra, eller med sadeln för den delen. Det var helt enkelt lite otur..

Jag fick rådet att massera in arnika liniment och att longera över cavaletti bommar på böjt spår, gärna lite upphöjda, detta för att stärka bådebukmuskulaturen och ryggen.
Vet sa även att jag kunde longera i pessoa sele, om jag ville det. (Jag vet att det inte passar alla)

Precis som du skriver kan min häst ibland bli lite stelare just över samma område igen när man inte ridit igenom honom ordentligt.
Vet säger att jag bara ska rida på som vanligt så länge han inte reagerar på tryck mer än just dessa spänningar som kommer ibland. Han blir alltså bättre ju mer jag tränar och rider.
Köpte en såndär TNS sak, som man kopplar på hästen och skickar ut små elektriska impulser i musklerna och använder den på ländryggen regelbundet. Min häst älskar den och jag tycker att han blir smidigare att rida efter man använt den. Han får även massage var 3:dje vecka.

Mitt sto har haft ont på samma ställe som du visar sedan jag köpte henne 1994. Hon har lite lång rygg, hade tränats hårt som unghäst och hade mycket ont i ryggen då jag köpte henne. (Fullblod, 160cm)

För att hon inte ska ha ont måste man tänka på en massa saker, det hjälper inte med en åtgärd för att hon ska bli bra. Det jag gjort är att hålla henne varm (blir hon kall får hon ont direkt). Rida henne så hon jobbar med ryggen, dvs dressyr och klättra förutom den vanliga träningen som har varit galopplöp och senare hoppning. De perioder då hon haft ont har jag oftast gått bredvid henne då vi skrittat av för att inte belasta ryggen i onödan. Rider man henne för länge så kan hon få ont så vi försöker hålla oss till max en timme, ca 45 min brukar vara ett lagom pass. Belastar henne inte heller med ryttare som väger för mycket, ca 60 kg är max, men enstaka turer med lite mer vikt gör ingenting. Det är mycket bra att variera sadel så man inte rider med en som trycker på samma ställe hela tiden. Vi varierar mellan galoppsadel och ridsadel (som ligger bra förstås) och då håller hon sig bättre i ryggen än om man kör samma hela tiden.

Hon har varit hos kiropraktor, behandlats med laser och infravärme. Tycker att alla behandlingar endast fungerat ett kort tag, sedan är man tillbaks igen. Sedan hon slutade gå löp (1998) och endast ridits som vanligt har hon inte haft ont alls om man hela tiden tänker på ovanstående.

Sedan två vilodagar i veckan ungefär. Hon går i jättestora hagar i flock så hon rör sig mycket på dagarna ändå. Har hon sprungit massor i hagen brukar vi hoppa över ridningen, då har hon ju fått motion ändå.

Då har jag räknat upp lite av vad som hjälpt min häst, hoppas det blir bättre med din också!

Liknande trådar

Hästvård I höstas märkte jag att min häst blev öm i ryggen när det regnade och blåste mycket om hon inte hade täcke. Tänkte då att det berodde på...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
M
Hästvård Hej! I förra veckan fick jag hem en fullblodsvalack på 8år som jag till att börja med kommer att ha på foder för eventuellt senare...
Svar
11
· Visningar
4 242
Senast: BlueBell
·
L
Hästvård Hej våran ena valack har ont i ryggen och gått på pencilin nu en vecka i morgon, men ömmar fortfarande och nu kommer ju min vetrinär i...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: Totti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix