Ont i ryggen

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mariell

Snälla allvetande bukisar: inte kan man väl få foglossning redan i v 12 under första graviditeten?:crazy: Eller är det nåt annat? Jag har haft ont i ländryggen (det fortsätter nermot rumpan som liksom domnar bort nästan) i två veckor nu, men de senaste dagarna har det blivit mycket värre. Ingen hjälper, det bara värker och jag undrar så vad det beror på. Först kändes det bara som sån där ryggvärk som man kan få när man har mens, men nu har det som sagt övergått i en mer ihållande, domnande värk som är lika illa när jag står som när jag sitter eller ligger. Är ju inte särskilt långt gången än så jag har inte precis nån tung mage att släpa runt på och jag är inte extremt svankig heller. Nån som haft det likadant och vet vad man kan göra åt det?

Sv: Ont i ryggen

Visst kan man få det, men det är lite ovanligare under första graviditeten.

Men det kan vara mycket annat. Ta upp det på MVC!

Visst kan man få det! Jag fick det också ngn stans v 11-12. Och det är fortfarande inte borta (dottern är 10 mån) Stödbälte kan hjälpa! Prata med sjukgymnastiken, de kan sådant!

Jag fick det.
Vet inte exakt när jag fick det, men jag vet att jag påpekade det redan på inskrivningssamtalet :crazy:

Jag fick en remiss till en sjukgymnast, som gav mig ett foglossningsbälte (:bow: ).
Jag fick det gratis. Jag vet att det inte fungerar så överallt, där man kan få köpa det.

Min BM rådde mig att sjukskriva mig eftersom mina höfter "vek sig" emellanåt och jag då riskerade att falla ihop.
Dessutom kunde jag bara ligga i sängen och gråta efter en dag på jobbet.
Jag kunde inte sätta mig i soffan för då kunde jag inte resa mig igen.

Jag ville dock inte sjukskriva mig. Ryktet går om att det är jättesvårt att bli sjukskriven för "krämpor" som har med graviditeten att göra.
Sen är det ju det här med läkares diagnos vs Försäkringskassans diagnos o.s.v... Hade inte råd att riskera att stå utan pengar.
Så, jag bet ihop och jobbade och grät. Fick lägga ner allt fritidsliv.

Har dock en väninna som är sjukskriven på deltid och det fungerar jättebra!

Min foglossning var nog som värts i början och i slutet av graviditeten och hade en lite lugnare period på mitten.
eller, så var det för att bältet hjälpte så bra!

Jag fick Havandeskapspenning beviljad, så jag blev ledig från jobbet två månader innan beräknad förlossning.

Ge dock inte upp hoppet! Jag hade känningar av de runt de veckorna men det försvann sen helt och kom aldrig tillbaka mer! Dan innan förlossningen var jag ute o gick flera kilometer (nere på Ribban o kollade fälttävlan=mkt vandrande) o inte ens då hade ja nån värk! Så har du tur kan de försvinna igen. Lycka till med graviditeten!

*KL*

Jag hade precis sådan värk under båda mina gravvisar och tidigt också. Min amatörhypotes är att lider man av sådan slags mensvärk, ja då får man också liknande problem under graviditeten, fast lite värre, och förlossningen ska vi inte prata om - där förstärktes just denna typ av värk - ländrygg och neråt. En del verkar byggda sådana helt enkelt.

*KL*

Tack för alla era snälla svar! Det känns ju inte så hoppfullt (jag trodde att det var jätteovanligt att det kom så tidigt, speciellt om det är första gången), men jag får väl ringa BM och fråga henne, det skulle ju kunna vara nåt annat, övergående (hoppas). Tråkigt om det blir värre, jag hade ju tänkt fortsätta rida så länge jag kan, det kanske inte blir så länge alls nu. och det suraste är att det redan blivit sämre sen igår, när jag skrev första inlägget. Idag har jag ont i ena höften och andra ljumsken också.

Vad gör ett sånt där bälte?
Och ni som har haft ont på det här sättet, finns det nåt man inte ska göra för då blir det värre?

Men kan det inte vara ischas (stavning...:smirk: )? Det hade jag i vecka 16-20. En smärta som strålade ner genom skinkan i benet och var extra besvärlig då man skulle sitta. BM sade att det var endera livmodern eller nåt i bäckenet som tryckte på ischas-nerven. Jag fick rådet att lägga på kylsalva. Efter vecka 20 kände jag inte av det mer.

Men kan det inte vara ischas (stavning...:smirk: )? Det hade jag i vecka 16-20. En smärta som strålade ner genom skinkan i benet och var extra besvärlig då man skulle sitta. BM sade att det var endera livmodern eller nåt i bäckenet som tryckte på ischas-nerven. Jag fick rådet att lägga på kylsalva. Efter vecka 20 kände jag inte av det mer.

TS beskriver bara en smärta i ländryggen. Ischiassmärta känns hela vägen ner längs benets utsida till foten.

(papegojvarning)

TS beskriver bara en smärta i ländryggen. Ischiassmärta känns hela vägen ner längs benets utsida till foten.

(papegojvarning)

Då är det nog inte det i alla fall. I benen har jag inte ont (än:crazy: ).

Vad gör ett sånt där bälte?

Här har du lite infon om bälten:
LÄNK
(man kan betsälla där också, men jag vet inte hur just de bältena är, jag hade ett annat).

Och ni som har haft ont på det här sättet, finns det nåt man inte ska göra för då blir det värre

Jag upptäckte ganska snart att jag inte kunde vrida mig i sidled med bara överkroppen, utan fick snällt använda fötterna och vända hela kroppen.
Jag satte alltid ut båda fötterna ur bilen innan jag reste mig upp, för att undvika att röra kroppen med benen isär.
Jag undvek "vridande" rörelser, exempalvis dammsugning.

Kopierat från niomanader.se:

Du kan själv minska dina besvär och smärtor genom att:
» Undvika, i mesta möjliga mån, rörelser som gör ont.
» Stå stadigt på bägge fötter och med tyngden under hålfoten, det vill säga lika mycket tyngd på främre trampdynan som på hälen.
» Vid alla rörelser du gör, om du sätter dig, reser dig eller vänder dig om, måste du tänka på att göra det med samlade ben, det vill säga hålla ihop knäna.
» Lägg och sätt dig på rätt sätt. Res dig från liggande ställning genom att rulla runt på sidan med samlade ben. Kom upp till sittande genom att skjuta ifrån med armbågen och andra handen. Ha gärna en kudde mellan knäna och underbenen hela tiden.
» Du får inte vrida kroppen med fötterna "fast" i golvet. Låt hela tiden näsan följa dina skospetsar. Du "trippar" alltså runt när du vänder dig.
» Gärna "vagga" som en anka när du går, ty det är ett sätt för kroppen att minska belastningen på fogarna/bäckenlederna.
» Gå med korta steg.
» Cykla hellre än gå. Undvik långa promenader (längre än 30 min).
» Vid trappgång, gå som ett barn. Sätt båda fötterna på samma trappsteg.
» Sitt aldrig i djupa soffor eller stolar.
» Lägg inte det ena benet över det andra när du sitter.
» När du ligger på sidan, ha en stor kudde mellan knäna. Sitt alltid ner när du tar på byxor, strumpor och skor, detta för att inte fresta fogarna.
» Använd skor som sitter stadigt på foten, för att undvika vrickningar och dylikt (detta påfrestar fogarna). Höga klackar och träskor bör undvikas.
» Knip i bäckenbotten upprepade gånger under dagen. Detta är ett måste. "Knipmuskelaturen" hjälper till att hålla ihop bäckenet.
» Prova att stödja/hålla samman bäckenet med hjälp av ett brett skärp runt höfterna. Du kan självklart också få utprovat ett stödjande bäckenbälte hos sjukgymnasten.

Tack för tipsen! Jag har redan börjat känna att det blir värre när jag går i trappor. Igår gick det finfint:crazy: . Ja, det är väl bara att ta det lilla lugna och hoppas att det inte blir värre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 050
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Nu vänder jag mig till det allvetande Buke för lite råd och tips. Jag har problem med min mage och behöver hjälp att lista ut både hur...
Svar
7
· Visningar
876
Senast: ginnies
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 944
Senast: Amk
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka