Ont i ryggen

Jag skrev den här ganska exakt ett år sen:

Min sambo har jobbat som hästskötare praktiskt taget hela sitt liv, runt 30 år. Tio år sen fick hon också problem med ryggen. Efter diverse fruktlösa läkarbesök, köpte hon ett årskort till gym och tränade 180 dagar per år rätt många är. Dagens läge tränar hon hemma 2 ggr per vecka. Har aldrig haft ryggproblem sen dess. Hon gick också ner en del vikt och fick en härligt sixpack på köpet.

Jag vet inte exakt vad TS har för ryggproblem och om träning skulle göra någon nytta. Säkert är att folk rent generellt har tendens att söka lätta och bekväma lösningar. Träna 4 ggr per vecka för att stärka kroppen är inte speciellt populär lösning. Fodertillskott, lite bekvämt massage eller något annat mindre svettigt låter säkert bra mycket roligare hos allra flesta. Inte minst hos yngre kommer problemen blir värre eftersom de sitter mer inne. Det resulterar klena kroppar och dåligt hållning. Går man in i klassrummet redan nu på en högstadieklass ser man att allra flesta vet inte ens hur man ska sitta ordentligt.

Jag skrev den här ganska exakt ett år sen:

Min sambo har jobbat som hästskötare praktiskt taget hela sitt liv, runt 30 år. Tio år sen fick hon också problem med ryggen. Efter diverse fruktlösa läkarbesök, köpte hon ett årskort till gym och tränade 180 dagar per år rätt många är. Dagens läge tränar hon hemma 2 ggr per vecka. Har aldrig haft ryggproblem sen dess. Hon gick också ner en del vikt och fick en härligt sixpack på köpet.

Jag vet inte exakt vad TS har för ryggproblem och om träning skulle göra någon nytta. Säkert är att folk rent generellt har tendens att söka lätta och bekväma lösningar. Träna 4 ggr per vecka för att stärka kroppen är inte speciellt populär lösning. Fodertillskott, lite bekvämt massage eller något annat mindre svettigt låter säkert bra mycket roligare hos allra flesta. Inte minst hos yngre kommer problemen blir värre eftersom de sitter mer inne. Det resulterar klena kroppar och dåligt hållning. Går man in i klassrummet redan nu på en högstadieklass ser man att allra flesta vet inte ens hur man ska sitta ordentligt.

Att jag måste börja träna vet jag redan, det känns som en självklarhet. Jag vill dock få hjälp med rätt sorts träning så jag inte riskerar förvärra nått.

Jag vill hitta grundorsaken till mina problem för att sen ta mig vidare.

"Roterat bäcken" brukar väl användas lite slaskigt av folk när man har en låsning i området som gör att man inte har full rörlighet i leden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama