Ont i ryggen?

Guldaskig

Trådstartare
Hästen jag rider ömmar en del när man trycker den över ryggen. Framförallt vid korset svankar den till en hel del. När man rider är det inga problem, inga sura miner, alltid öronen rätt fram! Dock är hästen otroligt stel då den stått en längre tid. Jag upplever att sadeln glider fram lite men jag vet inte om det kan ha något med ryggömmandet att göra...?

Sadlar man på gången surar hästen lite när man spänner sadelgjorden. Sadlar man i boxen bryr den sig knappt.

Någon som har några tankar? Hästen ska undersökas av veterinär.

Sv: Ont i ryggen?

Kanske ska tillägga att hon enbart svankar med ryggen/korset och reagerar inte på något annat sätt. Hon lägger alltså inte öronen bakåt, sparkar eller blir irriterad när man klämmer på ryggen utan det enda hon gör är att svanka.

Jag skulle inte rida en häst som har ont i ryggen, även om det "bara" vore muskelvärk. Sadeln verkar ju inte passa, eftersom den glider fram, så den ska ju absolut ses över. Ligger sadeln i bakvikt? Hur rids hästen, hur är den musklad? Är det en äldre häst som lätt blir stel, speciellt nu då det är kallt?

Min medryttarhäst är en äldre herre som ömmat i ryggmusklerna nu under de kallare dagarna ifall han stått nån dag. De få gångerna detta har hänt har jag tömkört eller longerat, med ett varmt täcke över ryggen och baken, och efteråt har han inte alls visat några tecken på att ha ont.

Bra att veterinären ska se över hästen, det är ju i den ändan man ska börja reda ut såna här saker!

Hästen har väl i princip nyss satts igång efter en längre vila. Den har enbart blivit riden sporadiskt de senaste månaderna och har alltså dåligt med muskler över i princip hela kroppen. Det är inte en gammal häst.

Jag har precis börjat rida hästen så jag har inte så mycket bakgrundsfakta tyvärr. Som sagt, sadeln glider fram lite under ridning, om den ligger i bakvikt har jag tyvärr svårt att säga då jag inte är jättebra på sadlar.

Lite tjatigt svar kanske, men har den kollats upp av kiropraktor? Mkt vanligt med smålåsningar i kors-regionen, som de kan bli lite stela/ömma av. Veterinärer är generellt rätt dåliga på att uppmärksamma dessa problem.
Även en illalsittande sadel kan såklart ge dessa problem. Är det din häst? Du sparar mkt lidande för både din ridning + hästens hälsa om du kostar på dig att kolla upp.

Tack för svar :) Hästen har inte kollats upp av kiropraktor men jag antar att det är det som kommer göras efter den har kollats upp av veterinär. Ska till stallet idag och verkligen kolla sadeln men den ligger nog inte bra om den glider fram som sagt. Det är inte min häst men kommer förmodligen ta den på foder lite beroende på vad veterinären säger vid besiktningen.

Jag har haft liknande problem med en häst. Börja med veterinären (vilket du ju också ska), i mitt fall så skickade hon oss vidare till en equiterapeut. Vilket jag bara har bra saker att säga om.

Glider sadeln verkar ju inte den vara bra. Ta hjälp av någon som kan titta ut en ny sadel. Finns ju folk som jobbar med det proffessionellt, de brukar vara bra på att komma på en lösning som passar både hästen och ryttaren. :)

Ja, jag hoppas att veterinären har något lugnande att säga, att det blir bra med kiropraktor eller equiterapeut :)

Skönt att höra att det har fungerat på andra hästar!

trycker du hårt eller klämmer med fingrarna?? JAg brukar dra med jämnt tryck med handflatan. JAg brukar jämföra med mig själv, jag skulle också försöka svanka om nån klämde till med fingrarna på min rygg:D

Hur långt är ett snöre? :p Jag drar ju inte bara med handen över ryggen så självklart klämmer jag till lite med fingrarna. Anser dock att hästen inte ska reagera så ändå. Om man tar i för kung och fosterland kan jag förstå om hästen svankar men den ska inte svanka vid normalt tryck.

Den ska till veterinären på torsdag så jag hoppas att han kan ge ett bra svar.

Du har helt rätt i att hästen inte ska svanka vid normalt tryck och jag vill ge dig en eloge för att du tar symptomen på allvar. Jag har själv en rygghäst så jag vet hur det är. Hoppas att du får hjälp av en riktigt bra veterinär för det kan göra stor skillnad. Berätta gärna hur det har gått efter att du varit där. :)

Lycka till!

Tack! Ska absolut uppdatera om vad veterinären säger. Det är en vanlig besiktning hästen ska på men vet. lär väl känna igenom ryggen och kan förhoppningsvis ge en hint om vad det skulle kunna vara.

Bra att du kollar upp hästen om du misstänker ngt. att hästen svankar vid palpering behöver inte alltid betyda ryggont, både veterinärer och ETs kan vittna om att hur de beter sig vid palpering är individuellt, vissa svankar undan och andra gör det inte. Men som sagt det är bra att du kollar eftersom det finns lite andra symptom som du beskriver, som stelhet och dålig muskulatur. Hellre extra försiktig.

Sen sitter det ju en "reflexpunkt" en bit bak på ryggen,där hästen ska svara med att svanka när man trycker.Men kolla med vet o eller equiterapeut.

Precis, hellre extra försiktig :)

Idag när jag var i stallet klämde jag och kände på hästens rygg/kors och fick nästan ingen reaktion. Det får mig att tänka efter lite. Hästen har ju inte blivit riden på väldigt länge och eftersom sadeln inte passar så tänkte jag att nu när jag ridit den ett tag så kanske sadeln gjort hästen öm och nu när jag inte ridit på en vecka eftersom jag märke ömheten så kanske det faktiskt var pga sadeln. Vad tror ni? Första gången jag borstade och red märkte jag inte av någon ömhet nämligen. Kan ju hända att jag inte klämde och kände precis där det varit ömt men ändå, man tycker ju att jag borde sett om hästen svankade vid beröring.

Ska självklart fortfarande åka till vet. men kände att det kanske fanns ett samband där.

Herregud vad rörigt jag skriver :p Hoppas ni förstod vad jag menade.

Senast ändrad:

Klart att sadeln spelar in otroligt mycket i det sammanhanget, om du vet att den inte ligger bra dessutom!
Lägg till de andra faktorerna, att hästen inte ridits ordentligt på länge, saknar muskler och är ur styrka och kondition att bära och arbeta med ryttare. då spelar varje variabel ytterligare tyngre roll i total bilden, det är otroligt mycket kroppen ska hantera och justera sig till, samtidigt.

skulle börja med att kolla hästen nu när du kommit så pass långt i oron ändå och med alla variabler med i bilden. sen kollar du upp och fixar till sadeln snarast.

Senast ändrad:

Självklart är det så att allt spelar in! Jag hoppas att veterinären kan ge ett bra svar på torsdag och att vi kan ta ut kiropraktor eller liknande snarast.

Sadelproblemet är redan på gång att lösa sig, ska till sadelmakare på torsdag efter veterinären.

Jahapp, veterinärbesöket är avklarat och hennes reaktioner är helt normala. Tydligen har hästen en reflex på sidan av ryggen där de ska reagera och det gör hon ju. Veterinären tyckte att det var mer oroväckande om hästen INTE svankade :p Inga reaktioner på ryggraden what so ever och helt U.A. i övrigt :) Känns jäkligt skönt att veta! Kommer nog ändå ta ut en massör eller liknande för att fixa eventuella spänningar :)

Var även och kollade in en sadel som satt som gjuten på henne :d

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
863
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka