Ont i ryggen vid kyla?

charmant

Trådstartare
En del i stallet släppte sina pållar på bete redan förra helgen men min och 2 st till står kvar inne men dom släpps på lördag.Nu är det så att jag är lite rädd för att släppa min då det fortfarande är kallt på nätterna för min ena pålle får ont i sin rygg om han blir kall.Visst ett täcke är ju en lösning men det finns ingen som kan ta av det på morgonen och det är nog lite varmt med det på över dagane också.Om jag låter mina två vara kvar inna så får jag ta alla morgon pass själv vilket jag inte kan eftersom jag ej har körkort.......hur skulle ni gjort??Klart jag vill att han ska få gå ut men jag är orolig att han ska få ont i ryggen och blå stående(har redan haft honom stående en hel del pga av hovbölder mm)Hur mycket klarar en häst inna den fryser osv??Jag är själv frusen så jag kanske daltar med honom nu för att jag själv tycker det är kallt???Tacksam för svar och funderingar kring detta :)

Kan du inte sätta på honom ett tunt regntäcke utan foder, det finns ju såna som reflekterar bort solen. Kanske kan någon vänlig själ ta av det under dagen?
Min tillhör också den frusna typen,och blir öm/stel i ryggen lätt, men jag brukar ha insektstäcke på henne under betet, och det skyddar ju lite mot kylan på nätterna. :)

Har ett ofodrat regntäcke...Buckas tror jag det är.Kan ju kanske ha det på honom nu i början i alla fall........Men det är ju så tråkigt om det blir varmt på dagarna för ingen är ute i stallet innan fem hos oss och då bilr han ju jätte varm i stället...knepigt värre:)

Min häst är också extremt känslig för kyla. Är han kall så blir han jätte öm över rygg och rumpa och han blir stel att rida. Jag brukar vänta med att släppa honom på bete när det blivit lite varmare. Tyvärr så kan det bli kalla nätter även mitt i sommaren och det är svårt att inte klä på honom då, för lite måste han tåla!!
Gör det som funkar bäst för dig, när min häst är stel brukar jag gå en sväng innan jag rider och jag skrittar fram väldigt länge. Då blir det bättre i ryggen!!

Okej:)Låter som det får bli täcke på under den första tiden sen långa promander innan ridningen om han skulle bli öm.Eller så får jag väl stalla in honom igen nån vecka men han verkar vilja ut för han äter inget morgon hö och han taktar ut.....vilket han aldrig gör annars så han verkar ju vilja var ute och inte stå inspärrad i boxen:)Tack för era svar

Jo det är ju riktiga temeraturskillnader nu, ett par plus på nätterna och 15-20 på dagarna....
Men det måste ju vara bättre om han blir lite varm under dagen, än att han får ont i ryggen kan jag tycka.
Jobbigt värre :crazy:

Men det är ju inte så lång period till, snart är det ju även varmare på nätterna!

Min herre, med KS och jättekänslig rygg blir också öm vid kyla. Även vid regn även om det är sommarregn.

Han har dock gått ute ett par veckor redan, även fast det är neråt noll på nätterna (och högsommarvärme på dagarna). Han får ofodrat andasregntäcke på sig på nätterna och kyliga dagar och inga pronlem.

Ibland har jag felbedömt vädret och han fått sova utan täcke ute men när då vääärmen kommer på dagen så verkar ryggen klara sig rätt bra ändå faktiskt.

Ibland har ju täcket varit på på dagen fast det blivit rejält varmt, inte idealiskt men eftersom det är ofodrat och andas så har han varit lika sval som utan.

Och som någon sa - flugtäcke verkar skydda en del med.

Min får lätt ömma, stela muskler i rygg och rumpa när det är kallt/regnigt och han ej är täckad.

Jag har dock bestämt mig för den hårda linjen nu - nu SKA han gå ute dygnet runt. Utan täcke.

Är han öm/stel masserar jag honom med liniment, och värmer upp långsamt från marken innan jag rider - och ger honom på så sätt chans att "lossna" innan jag sitter upp.

Än så länge har det fungerat, men så har det inte regnat jättemycket heller förrän i natt (och idag har jag inte varit ute än :crazy:).

Blir några sömnlösa timmar till en början, men någon gång måste han ju vänja sig - och jag har bestämt att det är nu. Snart är det dags för betessläpp på riktigt, och då blir inte täcke ett alternativ misstänker jag. Lika bra att smygstarta lite när man fortfarande har tillgång till box (och equiterapeuten ändå kommer på fredag och kan lossa det jag ställt till under veckans "härdning")! :D

Hhihih,det låter som det är jag som är pepplig med min pålle.Nu är det bestämmt.han får gå ut med täcke,...ett ofodrat regn täck de första nätterna så länge det är kallt sen vid det riktigt betes släppet så åker det av.

Om du visste hur inlindad min häst är större delen av året... :o :angel:

Men nu har jag fått inse att det snart är dags för betessläpp igen - och då lär han ändå bli ihjälsparkad (är jag fullt övertygad om varje år) så då gör det inget att han får vara lite "naturlig" ett tag innan... :crazy: *gulp*

Känner igen det där med inlindad pålle.Jag ska släppa min isamma hage som ett JÄTTE nordis sto som redan en gång har sparkat halvt ihjäl honom...känns mindre tryggt......men men storhäst flock ylar stallägaren och de andra glatt medans jag sliter mitt hår.......

tycker ni inte att ni pjoskar lite väl mkt med era hästar? hästen är faktiskt inget porslindjur!
har hästen lite grovfoder (gräs eller om ni slänger ut hö som troligen bara kommer att trampas ner) och vindskydd så klara den sig! Slappna av lite ni hönsmammor!! hästen klara sig!

säger som nån klok människa sa.
vet du när barnen(el häst) har mkt kläder på sig? jo när MAMMA fryser!

Tänk på det!

Visst kan det vara så, men en känslig, klippt häst blir lätt stel i kyla/regn. Min häst blir oridbar under vintern om han inte har VARMA täcken på sig, masseras med arnikaliniment och hålls efter av equiterapeut varannan-vartredje månad ungefär.

Han får så ont att han inte kan ha ens en täckesgjord över ryggen utan att darra.

Så här års går det bra (hoppas jag, har som sagt inte varit ute än och tittat till honom :crazy:) - eftersom det inte blir så kallt mellan regnskurarna.

Själv är jag väldigt varm av mig och går i trekvartsbyxor utan strumpbyxor större delen av vintern utan att frysa - men jag har fått lära mig något viktigt under mina år med häst, och det är att se till individen. :crazy: :smirk:

Öhh! Precis som vi människor så fryser även hästar olika mycket. Min häst står och skakar om det är kallt eller blåsigt/regnigt och hon är otäckad. DESSUTOM har hon KS och ska hållas varm om ryggen för att inte få en massa onödiga problem. JAG slänger hellre på henne ett täcke när hon fryser, det är väl schysstare mot henne än att hon ska frysa och få ont i kroppen. Eller????????

Precis...jag är ingen höns mamma.Klart jag hellre skulle ha en pålle som klarade av kyla än att hålla på med dessa evinerliga täcken.Min kille får så ont i ryggen att han visar tydligt med hela kroppen att han är öm efter att han blivit kall eller blöt.

tycker ni inte att ni pjoskar lite väl mkt med era hästar? hästen är faktiskt inget porslindjur!
har hästen lite grovfoder (gräs eller om ni slänger ut hö som troligen bara kommer att trampas ner) och vindskydd så klara den sig! Slappna av lite ni hönsmammor!! hästen klara sig!

säger som nån klok människa sa.
vet du när barnen(el häst) har mkt kläder på sig? jo när MAMMA fryser!

Tänk på det!
Hmmm,är det dina hästar på visningsbilden?Dina pållar är väl kanske lite tåligare ras än vad min är desutom börjar min ena bli gammal och har gått hårt i sitt liv som tävlingshäst och jag vill hans bästa.jag behndlar honom inte som nån porslinshäst men är rädd om honom.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 893
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 379
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Lite trött och gnälltråd: Jag halkade förra våren. När vi vaccinerade hästar. Det var lite halt ute i hagen och jag hade precis släppt...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?